רז הייפרמן, ביטוח ישיר: "ארגון שלא יהיה חדשני ואנליטי – לא ישרוד"

"ה-BI הפך לתשתית הכרחית לארגונים; אחד הנושאים המרכזיים שכל הנהלה וכל ארגון מוטרדים ממנו הוא חדשנות", אמר הייפרמן, סמנכ"ל מערכות המידע של ביטוח ישיר ● לדבריו, בחדשנות הארגונית, "המוצר או השירות יהיו מבוססי חוויית שירות וצריכה, ויהיו בהם שני היבטים - ייחודיות ופרסונאליות"

"ארגונים כיום, יותר מתמיד, נדרשים להיות חדשניים. חלק ניכר מהחדשנות מגיע מבינה עסקית מבוססת ניתוח. אלה מהם שלא יפעלו כך לא ישרדו בשוק התחרותי של היום", כך אמר רז הייפרמן, סמנכ"ל מערכות המידע של ביטוח ישיר. הייפרמן דיבר בפתח כנס BI-Boom, לנושא בינה עסקית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מקצועני BI, נערך הבוקר (ד') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה.

לדברי הייפרמן, "ה-BI הפך לתשתית הכרחית לארגונים. אחד הנושאים המרכזיים שכל הנהלה וכל ארגון מוטרדים ממנו הוא חדשנות. החדשנות היא רב ממדית ויכולה לבוא לא רק מהמוצר עצמו, אלא גם מסביב, מצורת המכירה והאספקה, וכן מקשר עם הלקוחות, בכל המרחב בין הפירמה והלקוח". הוא אמר, כי בחדשנות ארגונית זאת, "המוצר או השירות יהיו מבוססי חוויית שירות וצריכה, ויהיו בהם שני היבטים – ייחודיות ופרסונאליות".

הייפרמן הוסיף, כי קרה מהפך רציני בקשר בין הפירמה והלקוח. "כיום אנחנו נמצאים במצב שבו הערך המוסף ממשיך להיות מיוצר בין פירמה ולקוח לאורך זמן, לדוגמה – במתן משוב המשמש לקוחות אחרים. כך, חלק גדול מחברות הצמיגים מציעות שירות מבוסס חיישנים, המודדים את כמות וסוג הנסיעה, שעות הנהיגה, מספר העצירות – ועל בסיס המידע הזה החברה מודיעה ללקוח מתי להחליף צמיג, מתי לקבל עליו הדרכה וכו'… באופן זה, החברה מספקת שירות מבוסס BI ולא מוצר". הייפרמן ציין, כי ההיבט השלישי בחדשנות הוא הגלובליות, כמו גם ההבנה שדרושים שיתופי פעולה בין ארגונים.

שלושה מרכיבים אלה, אמר הייפרמן, "הם תשתית מודרנית לכל חברה. על מנת לייצר תשתית לתפיסה זו דרושים שני דברים: הראשון הוא ארכיטקטורה ארגונית, תרבות, כישורים והנהלה מנוסה, והשני – ארכיטקטורה טכנולוגית, מבוססת IT. בתוך המיחשוב, נדרש ליצור תהליכים עסקיים גמישים ולצידם ניתוח עסקי ממוקד לנושאים הספציפיים של הלקוחות ולשרשרת האספקה". הייפרמן תיאר את רכיבי האנליטיקה, DELTA – ראשי תיבות של נתונים, תהליכים ארגוניים, מנהיגות ארגונית, יעדים וכלי ניתוח חכמים עם הקשרים וניתוחים סטטיסטיים. הוא סיכם באמרו, כי "עולם ה-BI מהווה תשתית לחדשנות בארגונים".

"יציבות היא מהות מפתח ב-BI"

שמוליק סיטון, מנהל תחום BO בסאפ (SAP) ישראל, אמר, כי המוטו של כלי ביזנס אובג'קטס (Business Objects) של סאפ הוא שלא תידרש תמיכה כל הזמן. "יציבות היא מהות מפתח ב-BI", אמר. "סאפ מספקת היצע לכל דרישות הבינה העסקית בארגון, לרבות ניהול ביצועים, איחוד דו"חות ותקציב, ניהול סיכונים, ניהול ציוד, ETL וכמובן BI מסורתי, ההולך ומתפתח". הוא ציין, כי "מניפת הפתרונות של סאפ נוגעת בכל מה ש-BI צריך לענות – דו"חות תפעוליים, לוחות מחוונים, מנוע חיפוש, ועוד". כדי לתמוך בכך, סיכם סיטון, "סאפ משקיעה רבות בטכנולוגיית in-memory. בנוסף, כל המוצרים יודעים 'לדבר' עם iPad ו-iPhone, תוך שימת דגש על חוויית המשתמש".

בועז גודוביץ', מנהל תחום SAP-BO במטריקס (Matrix), הציג בכנס מספר היבטים מהגרסה הבאה של מוצר ביזנס אובג'קטס, שתצא ברבעון הראשון של 2011. לדבריו, בשל העובדה שה-BI הפך למוצר צריכה, יהיו בגרסה הבאה של המוצר יכולת לניתוח אירועים ולקבלת התרעות על כל היבט רלוונטי. בנוסף, אמר, ניתן יהיה לבנות "יקום" המכיל מקורות נתונים רבים.

גודוביץ' הוסיף, כי בגרסה החדשה בוצעו שינויים גם בממשק המשתמש וב-Crystal Report, שהשימוש בו הפך לזמין גם לחלק ממשתמשי הקצה, ולא רק למפתחים. בנוסף, אמר, ניתן יהיה לשלב בגרסה הבאה את כלי ה-BI עם מערכות ויישומים אחרים בארגון, דוגמת מערכות גיאוגרפיות. "החדשנות בעיצומה", סיכם. "אנחנו ממשיכים להיערך לקראת יציאת הגרסה הזו".

יובל מלחי, מנהל פתרונות סייבייס (Sybase) בנס-פרו (NessPro), הציג את תפיסת סייבייס לתחום Extreme Analytics. לדבריו, ייחודה של תפיסה זו הוא ביכולת לנתח כמויות ענק של נתונים ולספק את תוצרתם מהר יותר.

מלחי מנה מספר אתגרים הקיימים ב-BI כיום: משתמשים רבים יותר, שימוש נרחב מבעבר בכלים, גידול במספר הכלים והדו"חות לעומת העבר, צורך בתשובות אד-הוק, יותר מידע שנדרש לשמור ושאלות מורכבות יותר, כאשר התשובות צריכות להיות מהירות יותר. לדבריו, IQ הוא בסיס נתונים אנליטי של סייבייס שפותח לפני שני עשורים, אשר מבוסס על האצת שאילתות על חשבון OLTP ומותאם לשאילתות בזק. הוא ציין, כי כלי זה מיועד ל-BI אנליטי ולא מחליף את בסיסי הנתונים המסורתיים. כך, סיכם, "מתקבל Extreme Analytics, שלא רק מראה נתונים, אלא מעבר לכך – מספק ניתוח מעמיק של נתונים וחיפושי אד-הוק. השימוש בפתרונות אלה בשלוש השנים האחרונות תפס תאוצה מדהימה".

"ארגונים חושבים שהם עושים אנליטיקה, אולם בפועל – לא עושים זאת"

רועי פסטרנק, מנהל קבוצת ה-BI באורקל (Oracle) ישראל, הציג את הגרסה החדשה של OBIEE 11g, שהושקה החודש ומבוססת על כלי סיבל (Siebel). הגרסה, אמר פסטרנק, מספקת יכולת אינטגרציה עם מוצרי אורקל (Oracle) האחרים, ביניהם הייפריון (Hyperion Solutions). הוא הוסיף, כי "הכלי מבוסס תפיסה המתחילה בניתוח בסיסי של דו"חות, אך משתלבת בתוך התהליכים העסקיים ולאחר מכן חוזרת ל-BI". פסטרנק אמר, כי בשלב הראשון מבוצע איתור צווארי בקבוק או הזדמנויות, על מנת לכוון את המשתמש למקום הרלוונטי. בשלב השני מבוצע ניתוח באמצעות כלי דו"חות, ובשלישי נעשים היקשים, צפי לעתיד ובניית תסריטים. השלב האחרון הוא בנייה של תגובה ממוכנת. הוא סיכם בציינו, כי "הכלי מגיע בחבילה אחת. כל אובייקט המיוצר ניתן לגרירה ללוח המחוונים המותאם למשתמש".

שרון הרעוז, מנהלת תחום פתרונות אנליטיים במיה מחשבים, נציגת סאס (SAS) בישראל, אמרה, כי רוב החברות בארץ מתעסקות בתחום ה-BI והדו"חות, ולא מעבר לכך. "רק אנליטיקה תיתן את הערך המוסף להבנת הערך של הארגון", אמרה. "הדו"חות רק יעידו על הבעיות. בלא ניתוחים, הארגון לא יוכל להתקדם". לדבריה, "אנליטיקה זה לא דו"חות אלא דו"חות מתקדמים, דו"חות מתמטיים וסטטיסטיים". למרות זאת, ועל אף חשיבות התחום, אמרה, "גרטנר (Gartner) מציינת שארגונים חושבים שהם עושים אנליטיקה, אלא שבפועל – הם לא עושים זאת". היא אמרה, כי על מנת לממש אנליטיקה אמיתית "נדרשים ניתוחים סטטיסטיים המסבירים למה דברים קורים, חיזוי עתידי, יצירת תסריטים, עבודה תחת מגבלות ומיטוב למרות קשיים".

הרעוז הביאה כדוגמה את אמזון (Amazon), אחת הלקוחות הגדולים של סאס, שלדבריה, "לא מכניסה לאתר שלה פרט או נתון כלשהו אלא אם הוא מביא ומוסיף ערך ללקוח ומשם לחברה. הכול נמדד ומקבל תחזית". היא סיכמה בציינה, כי "הרכיב האנליטי חייב להיות מוטמע בכלי ה-BI ומשולב עם יישומים ארגוניים אחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים