הפרשה שמסעירה את האינטרנט הביאה לגיוס של עשרות אלפי שקלים בפחות מארבע שעות

ענב גנד גלילי תבעה שורה של גורמים, בהם התוכנית צינור לילה ואושיית הרשת עידו קינן, לאחר שטענו כי הציגה בהרצאה שעסקה באבטחת מידע נתונים שמעידים על בורות ● הנתבעים העלו קמפיין לאתר הדסטארט ועברו את היעד שלהם בתוך זמן קצר

אתרי גיוס ההמונים הפכו באחרונה פופולריים, ומשמשים אנשים לגיוס כספים לכל מיני מטרות: מתרומות להצלת חיים ועד אומנים שרוצים להוציא דיסק ובחרו בדרך הזו על מנת לגייס את המימון. בשעות האחרונות עושים זאת נתבעים במשפט דיבה שמסעיר את האינטרנט הישראלי באחרונה. הם העלו קמפיין לאתר הדסטארט (HeadStart) והצליחו מעל למשוער: בתוך פחות מארבע שעות הם עברו את היעד שלהם, שעמד על 30 אלף שקלים.

התביעה הוגשה על ידי ענב גנד גלילי, מומחית אינטרנט ורשתות חברתיות, נגד התוכנית צינור לילה, המנחה שלה, גיא לרר, אושיית האינטרנט עידו קינן (עידוק) ושורה של גולשים (בסך הכול 26 נתבעים), בהם כאלה שפרסמו ממים הומוריסטיים נגדה. סכום התביעה עומד על 400 אלף שקלים.

הפרשה החלה לאחר שגנד גלילי העלתה הרצאות שלה ליו-טיוב (YouTube) שעסקו באבטחת מידע. היא הציגה בהן את עצמה כ-"מומחית סייבר", אולם לטענת הנתבעים סיפרה בהן עובדות לא נכונות, ערבבה דברים לא קשורים והפגינה את הבורות שלה בתחום.

ההרצאות הועלו לרשת לפני כחצי שנה ועד מהרה צברו פופולריות רבה. ככל שגדל מספר הצפיות בהן עלה מספר דברי הביקורת והנאצות שספגה מגולשים, ב-"לינצ'טרנט" – מונח שמתאר לינץ' שעושים לאדם מסוים ברשת.

בכתב התביעה טוענת גנד גלילי כי הדברים שפורסמו נגדה הם "השמצות ודברי בלע" חסרי תקדים שבעקבותיהם נפגע שמה הטוב והיא איבדה חברים ואת מקור פרנסתה. היא אף קבלה על כך שהם "הסתתרו מאחורי חומות האינטרנט" והשמיצו אותה שם.

על פי כתב התביעה, אמור היה להתקיים מפגש בין לרר לגנד גלילי, שבמהלכו הם היו אמורים לנסח התנצלות בפניה שתשודר ב-"צינור לילה", אולם עד היום המפגש לא התקיים.

הנתבעים מצידם טוענים כי לא מדובר בסערת אינטרנט אלא בתביעת הפחדה, שמטרתה להשתיק אותם. הם כתבו בעמוד הקמפיין כי "אנחנו מבקשים לגייס סכום כסף שיאפשר לנו לסייע בהגנה המשפטית והציבורית על הנתבעים. זה יהיה קרב לא פשוט, אבל אנחנו בטוחים שננצח. אסור לתת לאלה המנסים להפחיד ולהשתיק ביקורת הוגנת ומוסרית באמצעות תביעות מופרכות לנצח".

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות ואחד מבאי כוחם של הנתבעים, "חייבים לעמוד נגד גל תביעות ההשתקה. לתביעה הזו מטרה אחת: למנוע מאנשים הגונים לחשוף נוכלים, שרלטנים ובורים, המוכרים חלומות שווא לציבור. חלק מהאנשים ההגונים הללו נאלצו עד היום להתפשר, לשלם מכיסם ולשתוק. לא עוד. אנחנו חייבים להתגייס נגד ההונאה ונגד הניסיון להנציח אותה באמצעים משפטיים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים