שלמה וקס: "על הנגיד החדש להעלות דרמטית שער הדולר כדי שהענף יוכל להתחרות בעולם"

"שער הדולר צריך לעמוד לכל הפחות על ארבעה שקלים, אם לא יותר מזה. אם הדבר לא יקרה – לא נוכל להתחרות ביחס לשאר מדינות העולם ויצוא ההיי-טק עלול להיפגע באופן חמור", אמר וקס - מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, לאנשים ומחשבים בעקבות מינויו של פרופ' פרנקל ● יהודה זיסאפל, יו"ר קבוצת רד-בינת: "יש לעשות בישראל מה שעשו מדינות אחרות, וליצור יחס של 1:4 בין הדולר לשקל"

"הנגיד החדש יהיה חייב לייצב את שער הדולר בערכים שהם ריאליים לתעשייה, על מנת שכלל המשק – ובתוכו ענפי ההיי-טק וה-IT – יוכלו להתחרות בעולם בצורה מכובדת ולהצליח", כך אמר שלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, בראיון לאנשים ומחשבים. וקס אמר את הדברים בעקבות מינויו המחודש של פרופ' יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל.

לדברי וקס, "שער הדולר צריך לעמוד לכל הפחות על ארבעה שקלים, אם לא יותר מזה. אם הדבר לא יקרה – לא נוכל להתחרות ביחס לשאר מדינות העולם ויצוא ההיי-טק עלול להיפגע באופן חמור. אין מצב שנוכל להמשיך ולהתחרות בצורה רצינית בעולם עם שער דולר של 3.60 שקלים. איני רוצה להיות נביא זעם ולשער מה יקרה אם השער לא יעלה באופן משמעותי".

בנוסף, אמר וקס, כי "יש למצוא מקורות מימון לתעשיית ההיי-טק. יש לשמן מחדש את גלגלי התעשייה על מנת שהיא תוכל להיות שוב הקטר המוביל את המשק. מקורות המימון של התעשייה יבשו לבלי שוב ויש למצוא מקורות מימון חדשים".

"מדינת ישראל חייבת לשנות במהירות את המצפן הלאומי שלה אם היא רוצה שתעשיית ההיי-טק תשרוד", אמר. "קטר הצמיחה של המשק, שמוביל את כלכלת ישראל עם אחריות ישירה לכ-50% מהייצוא התעשייתי, הולך ונעצר במעלה הדרך. חמור מכך: הוא מתחיל להידרדר. יש להביא למציאת פתרונות אפקטיביים לחיזוק הענף והבאתו לרמה של 50 מיליארד דולרים בשנה. כולנו נצא נפסדים אם לא ננקוט באופן מיידי בצעדים לאומיים שיעזרו לתעשייה זו להמשיך ולטפס לפסגות חדשות".

"אצל הנגיד היוצא, פרופ' סטנלי פישר", סיכם וקס, "מצאנו אוזן קשבת למצוקות הענף, והוא סייע לנו לא מעט. נאחל לנגיד הנכנס, פרופ' פרנקל, בהצלחה. אם נצטרך, נגיע גם אליו. יתרונו טמון בכך שהוא מכיר את התעשיה ואת הארץ. זו לא פעם ראשונה שהוא בתפקיד".

יהודה זיסאפל, יו"ר קבוצת רד-בינת, אמר לאנשים ומחשבים בעקבות המינוי, כי "שער הדולר הנוכחי פוגע בייצוא של התעשייה המקומית. על קברניטי המשק להביא לכך שהדולר יתחזק ביחס לשקל. יש לעשות בישראל מה שעשו מדינות אחרות, וליצור יחס של 1:4 בין הדולר לשקל. עלינו להגן על היצוא בדיוק כפי שעושות מדינות אחרות המגנות על תוצרי היצוא שלהן. אם זה לא יקרה, אז יקטנו הכנסות המדינה ממסים, הגירעון יגדל וזה ייצור סחרור לכיוון מטה, שסופו מי ישורנו".

יהודה זיסאפל, יו"ר קבוצת רד-בינת. צילום: קובי קנטורלדברי זיסאפל, לשעבר נשיא מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, "הצלחנו לשרוד בינתיים בשער שכזה. התעשייה המסורתית היא זו שיותר נפגעת מהמצב, היא מעסיקה עובדים בחו"ל, אולם גם ענף ההיי-טק נפגע".

הוא ציין, כי "בעבר נפגשנו גם עם שר האוצר הקודם, ד"ר יובל שטייניץ, וגם עם הנגיד, פרופ' פישר. הנגיד פעל רבות לחיזוק השקל. במשך חלק ניכר מהכהונה שלו הוא קנה הרבה דולרים והמדינה נהנתה ממצב זה. הוא הביא למצב בו ההיי-טק נפגע פחות. הוא בלם את המגמה אחרת הדולר היה עלול להגיע לשלושה שקלים".

זיסאפל סיים באומרו, כי "אני קורא לנגיד הבא, פרופ' פרנקל לחזק את שער השקל ביחס לדולר. המשק פועל בסביבה עסקית של אי-ודאות, ענף ההיי-טק מתקשה לתפקד. אני משוכנע כי נמצא אוזן קשבת אצל הנגיד הבא, פרופ' פרנקל, כי הצלחת ענף ההיי-טק המקומי היא הצלחתו של המשק והכלכלה הישראלים כולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים