בכיר לשעבר בענף: "תיאום המחירים במכרזי חומרה ותשתיות הוא תופעה מוכרת"

"התופעה של תיאום עמדות בין ספקים קיימת בעיקר בתחום של מכרזי חומרה, מחשבים וציוד היקפי, ובכלל בתחום התשתיות", כך אמר הבכיר לשעבר בעקבות חקירת הרשות להגבלים העסקיים בנושא תיאום מחירים במכרזים ● לדבריו, הסיבה העיקרית להיותה של התופעה רווחת היא המרווחים הנמוכים שקיימים בתחום החומרה, שמחייבים את הספקים לרדת במחירים

"תיאום מחירים במכרזי חומרה ותשתיות הוא תופעה מוכרת", כך אמר בכיר לשעבר בענף לאנשים ומחשבים, בעקבות חקירת הרשות להגבלים עסקיים בנושא תיאום מחירים במכרזים. לדברי הבכיר, שכיהן בתפקידי ניהול, הן בצד של הספקים והן בצד של הלקוחות, "אינני מכיר את פרטי החקירה הנוכחית אבל התופעה של תיאום עמדות בין ספקים קיימת בעיקר בתחום של מכרזי חומרה, מחשבים וציוד היקפי, ובכלל בתחום התשתיות. להערכתי, זהו כיוון החקירה".

הסיבה העיקרית להיותה של התופעה רווחת היא, לדבריו, המרווחים הנמוכים שקיימים בתחום החומרה, שמחייבים את הספקים לרדת במחירים, מאחר שמכרזי הממשלה מבוססים על בחירת הספק עם המחיר הזול ביותר.

איך השיטה עובדת?
"הנושא מאוד מורכב ועדין. התיאום יכול להיעשות על ידי כך שספק אחד מודיע שהוא לא יתמודד במכרז או שהוא יתמודד במחירים גבוהים יותר, מתוך ידיעה שהספק השני, שיגיש מחיר נמוך יותר, יזכה במכרז. אפשרות שנייה היא שבתום המכרז, אחד המתמודדים הופך להיות קבלן משנה של הספק הזוכה. קשה מאוד להוכיח במקרה שכזה עבירה על החוק, מאחר שלכאורה מדובר בהסכם מסחרי בין גורמים שונים. מדובר בדברים שנסגרים בחדרי חדרים".

כלומר, זוהי תופעה רחבה ופשוט לא מצליחים לאתר את העבריינים?
"אני לא יודע להגיד אם מדובר בתופעה רחבה או לא. זוהי תופעה מוכרת. צריך לזכור שבמכרזים של הממשלה והרשויות יש מנגנונים שאמורים לאתר חשדות כאלה".

האם התופעה אופיינית לתחום מסוים או שהיא קיימת במכרזים גדולים בכל מיני תחומים?
"למיטב ידיעתי, הניסיונות לתאם עמדות קיימים בעיקר בתחום התשתיות. בפרויקטים שמעורבות בהם חברות אינטגרציה גדולות זה לא קיים, כי מדובר שם בדבר יותר מורכב וחשוף יותר. להפך, שם אנחנו עדים למלחמת מחירים בין ספקים ולפעמים יש תלונות על מחירי היצף של ספק זה או אחר רק כדי לזכות במכרז".

דבר החקירה נחשף לאחר שמלם-תים, שהיא חברה ציבורית, הוציאה ביום ה' הודעה לבורסה בה מסרה, כי חוקרי הרשות להגבלים עסקיים פשטו על משרדיה. החוקרים פשטו גם על חברות נוספות. אחת מהן, א.מ.ת מיחשוב, אישרה את דבר קיום החקירה אולם מסרה, כי היא מנועה למסור פרטים נוספים.

גם ממטה התיקשוב הלאומי מסרו, כי הם לא יכולים להרחיב בפרשה למעט העובדה שפעילות הרשות להגבלים עסקיים והחקירה שמתנהלת בנושא ידועים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים