אנליסטים מסבירים: כך סייע אוסמה בן לאדן ל-IT העולמי

"הממשל הפדרלי היה שקוע בבעיות רבות ואחת מהן הייתה הצורך להתמודד עם השינויים המהירים שקרו במחצית הראשונה של העשור הקודם. לכן, הפתרון היחידי שעמד בפניהם הוא רכישה והטמעת טכנולוגיות IT אזרחיות", הסביר אחד המומחים ● על פי אותם אנליסטים, בעקבות הפיגועים, והצורך בהטמעת מערכות IT שונות, לרבות מערכות הגנה היקפיות, מערכות עיבוד נתונים ומערכות שליטה ובקרה - חלה תפנית באופן בו הממשל האמריקני צרך IT

שלא מדעת, פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, סייעו להתפתחות תעשיית ה-IT העולמית, ובתוכה – לזו האמריקנית, כך קובעים אנליסטים של התעשייה הטכנולוגית.

עד לפיגועי הטרור הקטלניים, אמרו האנליסטים, הממשל האמריקני נטה לפתח את מערכות המיחשוב שלו בעצמו. אלא שבעקבות הפיגועים, והצורך בהטמעת מערכות IT שונות, לרבות מערכות הגנה היקפיות, מערכות עיבוד נתונים ומערכות שליטה ובקרה – חלה תפנית באופן בו הממשל האמריקני צרך IT. הדגש הועבר על הטמעת מערכות ותוכנות מדף, תוך ביצוע שינויים והתאמות ייחודיים למגזר הביטחוני, והסתמכות הולכת ופוחתת על פיתוח עצמי, שככלל הוא יקר יותר ובעיקר אורך זמן רב יותר.

"רוב החדשנות שבמערכות ה-IT המסייעות לאיתור ולהגנה מפני מתקפות אב"כ (ר"ת אטומי, ביולוגי, כימי), באה מתעשיית ה-IT האזרחית", אמר קן ריבהן, אנליסט בכיר בחברת המחקר יאנקי גרופ (Yankee Group). "המדובר במערכות שסייעו נקודתית למגזר הביטחוני, ולא חוללו מהפכה באופן בו כלל מערכות המיחשוב עובדות. המערכות שהוטמעו במגזר הביטחוני עומדות ניצבות כפסל דומם במאבקן בטרור".

לדברי ג'ק גולד, מנהל קבוצת הייעוץ גולד (Gold Associates), הממשל הפדרלי היה שקוע בבעיות רבות ואחת מהן הייתה הצורך להתמודד עם השינויים המהירים שקרו במחצית הראשונה של העשור הקודם. לכן, אמר "הפתרון היחידי שעמד בפניהם הוא רכישה והטמעת טכנולוגיות IT אזרחיות". הוא ציין, כי תרומה נכבדת להאצה ולקידום ה-IT האמריקני באה בשנים 2002-2003, עם ההקמה של המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (United States Department of Homeland Security), שריכזה את הטכנולוגיות השונות לטיפול במלחמה ובמניעת טרור, ובכך סייעה להאצה של פיתוח טכנולוגיות מחד, ולהטמעתן בממשל מאידך.

טום סלוסי, המנהל בפועל את מרכז המו"פ של המחלקה לביטחון המולדת, והאחראי לשיתופי פעולה עם המגזר האזרחי, אמר כי המחלקה עוסקת בהידוק שיתופי הפעולה הללו, ובהאצה של פיתוח טכנולוגיות לטובת קידום מניעת הטרור. "מצאנו כי המגזר האזרחי הוא שותף נפלא במיוחד בעולם הטרור המקוון ומניעתו. המגזר קשוב לצרכינו ועוסק בפיתוחים שונים על מנת לספק מענה בתחום".

לדברי סלוסי, העבודה נעשית בכמה שדות, ביניהן הגנה על תשתיות קריטיות. "ברגע שהתעשייה הפרטית מבינה כי יש לפיתוחים שלה שוק ולקוחות מעבר למחלקה להגנת המולדת", אמר סלולסי, "הפיתוח הופך למהיר יותר. אחרי שהטכנולוגיות מוטמעות אצלנו, הן מוטמעות בכל הממשל, ומשם הן עוברות ללקוחות הארגוניים במגזר הפרטי".

הוא ציין, כי במרכז המו"פ שבאחריותו הוקם מאגר נתונים הבוחן את הפיתוחים בתעשיית ה-IT הפרטית, ומנגד, משווה את הפערים והצרכים של המחלקה להגנת המולדת. כך, אמר, שני הצדדים יוצאים נשכרים – תעשיית ה-IT הפרטית מקבלת מידע על צורכי הביטחון ונערכת לפיתוחי IT מתאימים, והממשל יודע כיצד הוא יכול לחסוך בפיתוח עצמי על ידי רכישת תוכנות מדף.

הוא ציין כמה שיתופי פעולה בפיתוח שכזה, בין השאר בגלאים וחיישנים המזהים ומדווחים על שינוי בחלל של מקומות סגורים, לטובת חדירה של חשודים למקומות אסורים, מצלמות וידיאו העמידות בפני פיצוצים רחבי היקף, ומערכות תקשורת שעובדות בפרק הזמן שלאחר פיגועי טרור. אלו, הסביר, משמשות כחלופה לרשתות טלפון סלולרי שמן הסתם יקרסו. "במקרים אלה ואחרים, ה-IT בפירוש משמש לנו מכפיל כוח במאמצינו בלחימה בטרור", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים