על מנמ"רים, ניהול ודיגיטל ב-2024

שני סקרים של שתיים מחברות המחקר החשובות ביותר בעולמות ההיי-טק וה-IT, גרטנר ו-IDC, מצביעים על כך שהמנמ"רים מבינים את החשיבות של הדיגיטל, ה-AI והניהול הנכון בשנה הנוכחית ● האם הם נוהגים בהתאם?

(עוד) שנה של אתגרים למנמ"רים.

השנה אנחנו צפויים לראות שינויים בסדרי העדיפויות של המנמ"רים, עם דגש חזק על שינויי תפיסות בכל מה שקשור לתחומי הדיגיטל בארגון. אלה הופכים יותר ויותר קריטיים לתפעול הארגונים, ומחייבים את המנמ"רים לבחון היטב את עצמם, את מעמדם ואת צורת עבודתם.

גרטנר פרסמה באחרונה סקר שערכה בקרב מנמ"רים, שעסק במעמדו ובתפקידיו של המנמ"ר עם התפתחות עידן הדיגיטל. המשיבים התבקשו לענות על שאלות כגון: מי אחראי למימוש והפצת פתרונות הדיגיטל בארגון? האם רק המנמ"ר? והאם הוא מוכן שיהיו עוד בעלי תפקידים שיעסקו בכך?

55% ממשיבי הסקר השיבו חד משמעית כי הטיפול בנושא הדיגיטל בארגון צריך להיות בתחום אחריותו של המנמ"ר, אבל הם לא פסלו את האפשרות שהם לא יהיו היחידים שעושים זאת, בתנאי שהשותפים יהיו מנהיגים דיגיטליים אמיתיים. מעניין לציין שבתשובה לשאלה אחרת, שיעור המשיבים הסבורים שהאחריות על נושאי הדיגיטל צריכה להיות אך ורק על המנמ"ר עמד על 33%. עם זאת, גם כאן, המשיבים לא מתנגדים לשיתוף בעלי תפקידים אחרים.

מרבית המנמ"רים סבורים כי הטמעת הדיגיטל בשילוב עם ה-IT תספק את התוצאות העסקיות שההנהלה מצפה להן.

בסיכום סעיף זה של השאלות עולה כי המנמ"רים חרדים מאוד למעמדם בארגון, ועדיין רוצים שהשליטה על ניהול הטרנספורמציה הדיגיטלית והטמעת המוצרים בעקבותיה יהיו תחת אחריותם.

אחת ההמלצות של גרטנר היא לאמץ אסטרטגיית תגובה וניהול מצבי חירום בלתי צפויים. זה נכון שבעתיים בארץ, על רקע המלחמה. בגדול, על המנמ"רים בישראל קודם כל לייצר מתודולוגיה, לאחר מכן לפרוט אותה למשימות ובעיקר לתרגל, ובסוף לבצע אותן, ולעמוד ביעדים העסקיים

תובנות ניהוליות

חלק אחר בסקר עוסק בתובנות שקשורות בניהול אצל המנמ"רים. המסקנה מהתשובות שהם נתנו היא שעל המנמ"רים לפתח מיומנויות טכניות וניהוליות, להמשיך לטפח כוח אדם מוכשר עם מיומנויות כאלה ולהוביל תרבות ארגונית.

תובנה אחרת: ב-2024, המנמ"רים ימשיכו לייצר שותפויות עסקיות עם לקוחות פנימיים בארגון. בנוסף, הם יצטרכו לתת את הדעת על נושאים גלובליים שנובעים מהחדשנות הטכנולוגית, כגון עתיד העבודה והכשרת כוח אדם מתאים לעידן החדש הזה. כמו כן, על המנמ"ר יהיה לפתח אסטרטגיית תגובה לניהול אירועים לא צפויים ולניהול הסיכונים הכרוכים בכך, ובכלל.

AI, סייבר ואפליקציות מותאמות אישית

גם IDC פרסמה סקר שעוסק בסדר העדיפויות בפעולות של המנמ"רים ב-2024. מנהלי מערכות המידע שהשתתפו בסקר של חברה זו השיבו שהשנה הם יוסיפו לעשות מאמצים על מנת לעדכן את אופי עבודתם לעידן הדיגיטלי, עם הפנים קדימה לעידן ה-AI.

עוד דבר, הרבה פחות חדשני, שיהיה על המנמ"רים לבצע השנה, יותר מתמיד, הוא לטפל במערכות תשתית מיושנות, באותם אזורים שהתמיכה השוטפת בהן כבר לא קיימת או לא מספיקה, ו/או שהתחזוקה שלהן לא כדאית לארגון. מנמ"רים צריכים לגלות מנהיגות ולהחליט בעצמם מה לעשות עם המערכות הישנות – האם לשדרג אותן או להחליף אותן, מה שנקרא מודרניזציה.

ודאי לא תופתעו לקרוא ממצא אחר בסקר, שלפיו האבטחה והסייבר ימשיכו להעסיק את המנמ"רים גם בשנה הנוכחית – הן ברמה האסטרטגית והן ברמת הפיתוח והיישום של מערכות וכלים שיקטינו את הפגיעויות ואת הנזק הפוטנציאלי מהן.

נתון אחר מעלה שהמנמ"רים מודעים לכך שבמיוחד השנה, הם יצטרכו להתאים את ההשקעות הארגוניות ב-IT עם יעדי ההכנסה שלו. כמו כן, מנהלי מערכות המידע צופים שגם השנה הם יבנו אפליקציות מותאמות אישית ללקוחות הארגון, כדי לאפשר להם להתמודד עם סביבה עסקית אגרסיבית ומשתנה.

ומה אצלנו?

סביר להניח שחלק גדול מהתובנות שהועלו בסקרים שעשו שתי חברות המחקר המובילות נכונות גם למנמ"רים בישראל. אלא שאצלנו יש עוד אתגר מרכזי, שלא קיים במדינות אחרות: המלחמה. ארגוני ה-IT הישראליים, כמו גם החברות הרב לאומיות שפועלות בארץ, יתמודדו השנה עם השלכות המלחמה על פעילות הארגון שלהם, ויצטרכו ללמוד אילו פתרונות נדרשים כדי לאפשר לעסקים של הארגון לצלוח היטב את המשבר, ובתקווה אף לצמוח. אחת ההמלצות של גרטנר, שמופנית למנמ"רים בכל העולם, היא לאמץ אסטרטגיית תגובה וניהול מצבי חירום בלתי צפויים. זה נכון שבעתיים בארץ, על רקע המלחמה. בגדול, על המנמ"רים בישראל קודם כל לייצר מתודולוגיה, לאחר מכן לפרוט אותה למשימות ולתרגל, והרבה, ובסוף לבצע אותן ולעמוד ביעדים העסקיים. בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים