חסינות מוגבלת ל-IT

את המיתון של 2008 עבר ענף ה-IT בשלום: פרויקטי IT לא קוצצו באופן דרסטי או בוטלו ותוכניות עבודה לטווח הרחוק לא נגנזו - רק נדחו מעט במקרה הרע ● לקראת השנה החדשה, הדריכות וחוסר הוודאות גדולים מתמיד: מצד אחד כל הסממנים מראים שאנו צועדים לקראת מיתון גדול נוסף, אך מצד שני - הטכנולוגיות החדשות ותוכניות ה-IT לשנה הקרובה נראות מבטיחות ● האם המיתון הבא, במידה ויהיה כזה, ישפיע הפעם על ה-IT?

השנה העברית החדשה, שמקבילה גם לרבעון האחרון של השנה האזרחית, היא תקופה די לחוצה המלווה בלא מעט מתח שנובע מהמרוץ אחרי השעון, מהרצון להשיג כמה שיותר מכירות לשנה הנסגרת, ובעיקר מהתחזיות להמשך ומה שצפוי לנו בשנה הבאה.

השנה, הדריכות וחוסר הוודאות גדולים מתמיד, כאשר הבורסות בעולם – ובראשם זו שבארה"ב – ממשיכות להציג מסכים אדומים. הבורסה בוול סטריט סיכמה בסוף השבוע את פעילותה כ-"גרועה ביותר מאז המיתון האחרון ב-2008". כך, באווירת המיתון ההולכת ומתקדרת סביבנו שוב, השאלה הפופולרית במפגשים בין מנמ"רים ואנשי מקצוע היא "כיצד המיתון הבא, אם יגיע, ישפיע על ה-IT?"

במיתון של 2008 לא בוטלו או קוצצו משמעותית פרויקטי IT ותוכניות עבודה לטווח הרחוק לא נגנזו. במקרה הגרוע הן נדחו מעט. זה היה נכון ברחבי העולם ונכון שבעתיים בישראל. האם התסריט הזה הולך לחזור על עצמו גם הפעם? לפי כל הסימנים, והם לא מעטים, התשובה לשאלה זו היא חיובית. אחד הלקחים ממיתון 2008, הוא שחברות במגזרים קריטיים כמו ביטוח ופיננסים, למדו לנצל טוב יותר את כוח האדם שלהם בארגוני ה-IT – עובדה שהביאה ליעילות יתר בפעילות הבק-אופיס של הארגון.

סממן ראשון לחזרתו של התסריט הזה, הוא הערכות של אנליסטים וסקרים שנערכו בחצי השנה האחרונה. על פי אחד הסקרים הללו, שנערך על ידי המגזין InformationWeek ביוני האחרון בקרב 275 מנהלי מיחשוב בכירים מארגונים במגזרים שונים, תקציבי ה-IT יגדלו ב-2012 – כך לפחות על פי 51% מהמשיבים. רק 15% ממנהלי המיחשוב העריכו כי יהיה קיצוץ.

הוותיקים מבין האנליסטים זוכרים שלא תמיד זה היה כך: בשנות ה-60' תקציבי מיחשוב היו הראשונים להיפגע. ארגונים לא הבינו אז את חשיבות המיחשוב והתייחסו אליו כהוצאה שאפשר לוותר עליה. הטכנולוגיה נתפסה כמילה נרדפת להשקעה לא דחופה, הסיכון היה גבוה מדי. ברור שהדברים כיום הם קצת שונים. מעמדו של ה-IT בארגונים נתפס כיציב, מה שמאפשר לנו לנבא שתהיה לו חסינות מסוימת, אם וכאשר נעמוד בפני צונאמי כלכלי חלילה.

סממן שני הוא עובדתי: בגלל המיתון הקודם, לא היו תקציבי ה-IT שמנים במיוחד בשנים האחרונות. פרויקטים תוכננו בהתאם לצורכי הארגון ולתקציביו. סיבה נוספת לכך היא העובדה שארגונים לא תכננו גידול רב בצורכי ה-IT ותכננו בהתאם תקציב שתפור למידות הנכונות. עובדה זו מאפשרת להם להיות גמישים ולקצץ כעת, במידה ויהיה צורך, מבלי לגרום לזעזועים.

אבל הסיבה המרכזית לאופטימיות בנוגע לתקציבי ה-IT היא ללא ספק הטרנדים הטכנולוגיים שעליהם מדברים בשנתיים האחרונות: מיחשוב ענן, מובייל ו-CRM חברתי. עושה רושם שהשניים האחרונים הם אלו שיצילו את ה-IT מקיצוץ. אחד החיזוקים לכך, הוא סקר עדיפויות בהשקעות IT שנערך בקרב מנמ"רים, במסגרתו הם התבקשו לדרג איזה חלק מתקציב ה-IT יופנה לכל אחד מהתחומים בדירוג של 1 עד 5. במקום הראשון הופיעו ה-BI והמובייל. הענן הופיע במקום השני ואילו ה-ERP במקום השלישי.

המובייל וה-BI במתכונתו החדשה, תופסים מקום בצמרת – בין היתר בגלל סיבות טכנולוגיות, רוחב פס והתרחבות האינטרנט האלחוטי. חברות הבינו שמערכות BI ו-CRM יכולות לתת הרבה יותר מידע על הלקוח בעזרת התקשורת המהירה והזמינה, והלקוח עצמו יכול לספר על רצונותיו ולהיות בקשר ישיר עם החברה – הרבה יותר מאשר היה עד לפני כמה שנים. הצורך הזה הוא כלי חשוב בתחרות ההולכת ומתחדדת בתקופת מיתון, והנה לכם סיבה שהיא תוצאה של מציאות טכנולוגית, שגם תגן על ה-IT.

אבל אסור להיכנס לאופוריה. ראשית, קיימת אפשרות שההשקעות הגדולות ב-BI עלולות להיעצר. הסיבה לכך, היא מחסור בכוח אדם מיומן שיודע לשלב בין ניתוח אנליטי של מידע, לבין שימוש ויישום פתרונות של מערכות מידע. בנוסף, על המנמ"רים לזכור שעם כל האופטימיות שנושבת לכיוון המקצוע שלהם וחסינותו מפני מיתון – הם לא לבד. עליהם עדיין להוכיח כל יום שקיימת הלימה מוחלטת בין הפרויקטים שלהם לבין צורכי הארגון ותרומתם למימוש הליבה העסקית. זה נכון לכל ימות השנה, ובפרט בימים מעורפלים שבהם הכלכלה לא יציבה ואיש אינו יודע מה יילד יום.

השורה התחתונה: ענף ה-IT כנראה חסין בצורה זו או אחרת מפני קיצוצים דרסטיים במיתון הבא שאיש לא יודע מתי יהיה, אבל על המנמ"רים להפנים שעליהם להמציא את עצמם מחדש בכל יום. כמו שאומרים: לא לעולם חוסן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים