האתגרים שעומדים בפני המנמ"ר החדש של אובמה

סטיבן ואן רוקל, המנמ"ר החדש של הבית הלבן, עולה על עגלה שגלגליה איטיים ● למרות זאת, יהיה עליו לסחוב אותה במעלה ההר, להוביל תהליכי שינוי מורכבים ולהמשיך בפרויקטים שהחל קודמו ● לדברי ויווק קונדרה, המנמ"ר הפורש, התקציב הגדול שקיבל ואן רוקל נועד להמשיך תהליכים שכבר החלו ולא כדי לבצע מהפיכות, אבל ואן רוקל, עם הניסיון העשיר שלו, אינו שייך לזן של פקידי ציבור שעושים רק את מה שמוטל עליהם

בסוף השבוע נערך בבית הלבן טקס צנוע שבו נפרדו עובדי אגף ה-IT מויווק קונדרה, וקיבלו את הבוס החדש שלה, מחליפו – סטיבן ואן רוקל. קונדרה הספיק לעבוד עם הנשיא ברק אובמה כשנתיים, וכניסתו לתפקיד עוררה ציפיות רבות. הוא בעיקר הוביל מהלך שהפך עם הזמן לטרנד עולמי – ממשל און-ליין, ומעבר מסיבי לקוד פתוח בכל זרועות הממשל כולל בצבא האמריקני.

עזיבתו הפתאומית של קונדרה עוררה גל שמועות. ברור לכולם כי לא המשרה האקדמית היא זו שגרמה לו לקטוע קריירה מבטיחה, אלא כנראה חילוקי דעות עם הבוס, אובמה. אלו, באו בעיקר על רקע המשבר הכלכלי בארצות הברית והצורך בקיצוצי תקציבים לפרויקטים ארוכי טווח שקונדרה תכנן. אבל הצרות של הנשיא אובמה מבית אילצו אותו לחזור בו מכמה רפורמות, שמשמעותן ביטול פרויקטי IT, כמו למשל בתחום הבריאות. לזכותו של קונדרה יש לומר, כי חלק גדול מהמאמצים שהקדיש בשנתיים בהן כיהן בתפקיד, היו להסבת תקציבים ופרויקטים, שמשמעותם ייעול מערכות המידע בבית הלבן, קונסולידציה של שרתים ומעבר לקוד פתוח. הפירוש המעשי הוא חיסכון של מיליארדי דולרים. יש לציין שאחד היעדים שלו היה קיצוץ רוחבי שלך 25% בכל הוצאות הרכש של ה-IT.

אבל כל זה לא מספיק. קונדרה החליט לפרוש, ויחד עם המפתחות שהוא משאיר ליורשו, הוא מותיר גם משימות והוראות כיצד להמשיך בפרויקטים שהחל, כי רובם עדיין בתחילת דרכם.

המנמ"ר החדש עולה על עגלה שגלגליה איטיים, אבל היא חייבת להמשיך ולעלות במעלה ההר הכבד עם כל האילוצים. זהו התיק שהוא מקבל על עצמו. הוא בוודאי גם שמע מקונדרה לקח חשוב שלמד בשנתיים האחרונות: הובלת תהליכי שינוי מורכבים לא נעשית ביום אחד. יכול להיות שיהיו תהליכים שגם ואן רוקל לא יזכה לראות את הפירות שלהם. זה ההבדל, אגב, בין איש מקצוע – פקיד ציבור, לבין פוליטיקאי. זה האחרון, לעולם יתמוך ויקדם רק פרויקטים שהוא בוודאות יגזור את הסרט עליהם, ואת כל השאר הוא ישאיר למי שיבוא אחריו. פקיד ציבור, לעומת זאת, חייב להוביל את המערכת ולהיאבק כדי שיתחילו פרויקטים ארוכי טווח, וזו המשימה המרכזית של סטיבן ואן רוקל.

בקבלת הפנים שנערכה לפני שבוע בבית הלבן, אמר קונדרה, כי "יש 100 סיבות לכך שדברים לא עובדים לפי התוכנית שאתה עושה. אתה רואה סוכנויות ממשל רבות שעובדות בחוסר יעילות, הרבה כפילויות ובזבוז, ותפוקות נמוכות מאוד – זו סיבה לאינסוף ההתנגדויות".

קונדרה אישר שזה באמת השיעור הכי חשוב שהוא למד, בעודו רומז למחליפו לרשום את הדברים במחברת שלו, ולסמנם כעוד אתגר שעליו להתמודד איתו. בתשובה לשאלה של אחד העיתונאים לגבי סיכוייו של מחליפו להצליח היכן שהוא נעצר, אמר קונדרה, כי ואן רוקל לא מקבל תקציב של 80 מיליארד דולרים כדי להתחיל הכל מהתחלה; עליו להמשיך את הדרך. לדבריו, "לא חיפשנו מישהו שיעשה מהפיכות, אלא מנהל שיוביל וימשיך תהליכים שכבר החלו".

אבל אסור לטעות. ואן רוקל אינו שייך לזן של פקידי ציבור שעושים רק את מה שמוטל עליהם. הוא הובא לבית הלבן לאחר שניהל את רשות התקשורת הפדראלית של ארצות הברית – ה-FCC, שם הוביל מהפיכות והוביל מהלכים חדשניים. למשל, הוא העביר את כל שירותי ה-ווב לסביבת ענן, פתח את כל תהליכי הרגולציה של ה-FCC לעיון, ושיתוף הציבור והכי חשוב – בנה כלים לפיתוח אפליקציות המאפשרים לאזרחים לתקשר טוב יותר עם הרשות. למרות הרקע העשיר של ואן רוקל, שעבד במיקרוסופט (Microsoft) במשך כ-15 שנים – שם בין היתר טיפל במגזר הציבורי, אנשי ה-IT בבית הלבן מעירים, כי חסר לו ניסיון בתחום ביטחון הפנים – מה שדווקא היה לקודמו. התקווה היא, שילמד מהר מאוד גם את הנושא הזה, ולא יעזוב באמצע הקדנציה כמו קודמו.

ומה אצלנו? תהליך בחירת המנמ"ר הממשלתי מתנהל בעצלתיים. ביום ה' שעבר היה המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד. נכון לעכשיו, אין מי שיפתח את המעטפות מכיוון שמנכ"ל משרד האוצר, חיים שני – היוזם והדוחף של כל התהליך, הודיע על פרישתו ונסע מיד לחופשה מתוכננת בחו"ל. מקורבים לשני אמנם אמרו שהוא התחייב להשלים את כל המחויבויות שלו בוועדות שהוא עומד בראשן, אבל כרגע הכל תקוע. מחאת האוהלים הסיתה את סדר היום, ויש לקוות שלא ימצאו מי שיקפצו על האירועים האלו במטרה לקבור את הרעיון כולו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים