מעונן חלקית עם סיכוי לגשם

מגמה מעורבת לגבי שוק ה-IT הוצגה אתמול (ג') בכנס STKI ● המשימה: הישרדות השנה, והיערכות לשנה הבאה ● מה בין עידן הקרח, מטריה וענן מיחשוב? ● כל התשובות לפניכם

על שער שש החוברות שחולקו אתמול (ג') לבאי הכנס השנתי של חברת המחקר STKI הופיעה הכותרת: Cloudy, with a chance of IT showers. ציור המטריה לא הותיר מקום לספקות – דרושים אמצעי התגוננות לעבור את השנה הקשה.

המטריה לא הייתה האמצעי החזותי היחידי להמחשת המצב, כפי שבא לידי ביטוי בהרצאה המרכזית של ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, הסוקר את ענף ה-IT המקומי מאז שנות ה-90'. השקף המרכזי על הבמה כונה בשם "עידן הקרח 2". זהו שמו של סרט אנימציה קומי מצליח, שהוצג על גבי האקרנים בכל העולם בשנת 2006. שמו המקורי, המוכר יותר הוא "The Meltdown" . מדובר בהפקה שוברת קופות של הבמאי קארלוס סאלדאנה. בסרט הושקעו 80 מיליון דולרים והוא הניב למפיקים הכנסות של כ-651 מיליון דולרים.

הסרט, כשמו כן הוא, מתאר את תקופת הקרח ואת הדמויות והחיות הפרה-היסטוריות שחיו אותה עת. בסרט השני בסדרה, הוטלה על הדמויות הראשיות משימה חשובה: להזהיר את בעלי החיים שחיים בתקופת הקרח, לברוח מהר – כי הקרח עומד להפשיר. ההקבלה למציאות של ימינו, ברורה לחלוטין.

אלמנט חזותי שלישי קשור לא פחות למיחשוב ולמזג אוויר. על חוברות הכנס הופיעה דמות שאוחזת מטריה בידיה. אלא שהענן המצויר ליד האיש עם המטריה, אינו בהכרח מסמל ענן שיוריד גשם, אלא לדברי ג'ימי, זהו ענן מיחשוב. ענן זה, לדעתו, יכול להציל רבים מהיושבים באולם – אם אך יידעו להשתמש בו כראוי.

המסקנה מכלל המסרים והסמלים ברורה: אנו נמצאים בתקופה גשומה, שבה אנו זקוקים למטריה; אנו נמצאים בתקופת הקרח, שעומד לפני הפשרה. אלא שכאשר הוא יפשיר, עדיין יש סיכוי לסכנות. על כולנו להיערך לקראת היום שאחרי.

מחוץ לאולמות המליאה במרכז הכנסים היה צפוף. התחושה הייתה שלמרות הכל, ועל אף הנתונים הקודרים שג'ימי הציג בכנס, עדיין המציאות היא קצת פחות שחורה מאשר זו שבאה לביטוי במספרים. שוורצקוף התייחס בקורטוב ציניות לנתונים ואמר כי המדובר בסך הכל במשחקים במספרים, בסטטיסטיקות. רוצה לומר: זה יותר בראש שלנו, מאשר במציאות ממש.

טוב יותר מאשר 2003

כדי לא להישמע תיאורטי מדי, שלף ג'ימי שלל אקסלים וניתוחי טבלאות ובפיו המסקנה הבאה: המיתון הנוכחי אינו דומה כלל למיתון של שנת 2003. אז היה זה מיתון של בועת ההיי-טק. בכל פרמטר שבו נערכה השוואה, התברר כי מצבו של ענף ה-IT כיום – טוב בהרבה מאשר אז. הסיבה פשוטה: הפעם מדובר במשבר כלל עולמי, גם אם יש לו השלכות על הענף.

אבל שוורצקוף לא עסק רק בתחזיות ורודות וסיפורים על עתיד טוב יותר מעבר לאופק. הוא לא חסך מהיושבים באולם את הנתונים הקשים, של ירידה של 13% בכלל פעילות הענף השנה, לצד ירידות בהיקפים גדולים יותר בחלק מתתי-התחומים, תחומים מסויימים שנחשבו עד כה כבטוחים, כגון ERP.

מאז שסיים את המחקר ועד מועד הכנס אתמול, חלק מהנתונים בחוברות המודפסות כבר לא מעודכן. כך, הוא שמע בימים אלה מכמה ספקים, כי היקף המכירות של מוצרי חומרה בשוק הישראלי צפוי לרדת ב-40% ברבעון הראשון, זה שייסתיים עוד מעט. לדבריו, אף אחד לא צופה שיפור בחודשים הקרובים. "הספקים ספגו מכה קשה מאוד בשנתיים האחרונות", אמר שוורצקוף והסביר שהם ספגו מכה זאת בשל משבר הדולר, שגרם לרבים מהם למכור מוצרים בארץ במחירי הפסד. "למה הם עשו את זה? אני באמת לא מבין", אמר בחיוך.

החלק המעניין בהרצאת ג'ימי הוא הדירוג של כל החברות הפועלות בשוק ה-IT המקומי, בחלוקה למדדים שונים. השנה, סיפר, היו טבלאות הדירוג מפולחות על בסיס של מרכזי התמחות, שכוללים תתי-תחומים ואיחוד נושאים. זאת, על מנת לשקף טוב יותר את השוק. כך יכלו כמה ספקים גדולים למצוא את עצמם כל אחד בראש הטבלה, בתת-תחום בהם הם חזקים.

איך תיראה השנה הבאה? מילות המפתח הן כמובן חיסכון ויעילות. טכנולוגיות שיוכיחו ROI מיידי, יזכו לתשומת לב ההנהלה. אבל הפיקוח של ההנהלה על הביצועים של IT, צפוי להיות יותר הדוק. תמו הימים שבהם מנמ"ר ידע שיש לו כמה מאות יישומים בארגון, אבל לא ידע איזה יישום מצוי והיכן. תמו הימים שבהם קנו אינסוף שרתים, מבלי לבדוק את התאמתם לכלל מערך המיחשוב בארגון ואת תועלתם.

בהרצאה אחרת בכנס אמר פיני כהן, אנליסט בכיר בחברה, שלפעמים שווה לנתב יישומים לשרתים גדולים יותר, כי זה מה שיש פנוי כרגע בארגון, ולא תמיד רכישה של שרתים במחירים זולים – היא היא הרכישה הכדאית, כי בסופו של דבר היא עלולה להתברר כיקרה. בשנת 2010, משרדו של המנמ"ר יעסיק אנשים ויטמיע כלים שיבדקו היטב את צריכת החשמל ואת תפקוד חדרי המחשבים. מושגים כמו "מיחשוב ענן", "וירטואליזציה" ו"קוד פתוח" כבר הפסיקו מזמן להיות באזוורדים, אלא הם פתרונות שארגונים מיישמים או שוקלים ליישם.

בשורה התחתונה, ג'ימי הציע לכל המנמ"רים להיפרד מהסיסמה השחוקה, לפיה על המנמ"ר להיות מחובר לביזנס של הארגון. על המנמ"ר, אמר, להיות מקושר ללקוחות של הארגון ולהציע פתרונות שיאפשרו לארגון לשרת אותם טוב יותר. כך, נעבור מהר יותר את תקופת הקרח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים