העוצמה ביזמויות שנבנות לוקאלית
האם הצלחת חברה תלויה במקום גיאוגרפי? ואם החברה מעוניינת לעסוק ביזמות ברחבי הגלובוס - היכן כדאי לה להתחיל לכונן את פועלה?

יש מי שיגידו כי על מנת להצליח בשוק הבינלאומי, על יזמים וחברות ישראליות לבחור בדרך הקצרה לבנות את החברה בשוקי היעד. יש מידה מסוימת של הגיון בחשיבה הזו – הרי מה יותר נכון וטבעי מאשר לבנות את החברה ולבסס אותה ואז גם להתפתח בשווקים ובקרב קהלי היעד אליהם החברות מכוונות?
ולמרות שאם נבחן עשרות אם לא מאות מקרים, נמצא ביניהם אמנם כאלו שבהם יישום של תפישה זו עבד, אפשר לומר באופן רחב יותר שהתפישה הזו מפספסת עוצמה חשובה ולעיתים קריטית לבנייה של חברות הטק – הלוקאליות.
כיום, ללא ספק עידן ה-AI ו-סוכני ה-AI האוטונומיים מהווה מהפכה אמיתית, גשר שיכול לחבר בצורה המיטבית בין לוקאליות וגלובליות. סוכני AI מתקדמים אלו יודעים לעזור לחברה לאסוף מידע מדויק, לעבד אותו ולהוציא פעולות בהתאם לצורך. באמצעות הסוכנים האוטונומיים, השותף יכול לתקשר עם הלקוחות שלו הנמצאים במדינות אחרות, בהתאם לצורך, וכך נמחק הפער בין החברה המקומית לבין חברות מקבילות הנמצאות בטריטוריית היעד
העוצמה שבקהילה
במונחים גלובליים, ישראל כמדינה קטנה עם רמת היכרות אישית בין העוסקים בענף, היא בעצם קהילה. אמירה מובנת מאליה זו טומנת בחובה ערך משמעותי עבור יזמים המעוניינים לבנות את החלום שלהם ולבחור דווקא בלוקאליות, תוך ניצול הידע והניסיון חוצי התחומים שנצברו כאן.
העוצמה בשילוב עם החיבור, הקהילתיות והלמידה המשותפת, מספקים כלים ויכולות הכרחיים לצמיחה. משתנים אלה לפעמים יכולים להיות ה-Game Changer של חברות רבות בתהליך הבנייה.
ניקח לדוגמה את נובידאה (Novidea), אשר כיום נמצאת בעשירייה הפותחת בעולם בסקטור האינשורטק (Insurance Tech) בקרב סוכנויות. הודות לתהליך בנייה נכון, ולמרות ששוק היעד – ארצות הברית – סומן כבר בשלבים ההתחלתיים, החברה בחרה להתחיל את המסע דווקא בישראל. הכניסה לשוק האירופי ולאחר מכן האמריקני התחוללה בשלב מאוחר באבולוציה שלה.
לעומת זאת, דוגמה מוצלחת אך הפוכה היא חברת Lama.ai, שהתחילה לבנות את היוזמה כחברה אמריקנית. היה בזה הרבה הגיון, הרי הלקוחות שלה נמצאים בטריטוריה הזו. בפועל, מנכ"ל החברה החליט שהוא מוצא ערך רב בלהיות מנוהל כשותף ישראלי ועדיין, לפעול מול לקוחות בטריטוריה האמריקנית.
אחת הטענות הרווחות שאני נתקלת בהן היא כי עבודה עם צוותי בנייה לוקאליים מהווה (או תהווה בהמשך) מכשול טריטוריאלי – הרי אם הבנייה של החברה נעשית עם הצוותים בישראל, לא תהיה להם היכולת להוביל את היוזמה בטריטוריות היעד. הניסיון שלנו מלמד כמעט תמיד כי ההפך הוא הנכון.
הסיבה המרכזית לכך היא שלוקאליות לא מנטרלת גלובליות – להפך.

יכולים לסייע מהותית ליזמות הגלובלית. סוכני AI. צילום: Shutterstock
פיתוח גשר בין לוקאליות לגלובליות
אחד המפתחות להצלחה במודל הלוקאלי הוא ביכולת לבנות גשרים איכותיים שמאפשרים לפעילות המקומית להיבנות, מבלי לאבד את הקשר עם שווקי היעד.
הטכנולוגיה מאפשרת לנו את ההפרדה בין תהליכי ניהול המוצרים והשותפויות לבין תהליכי המכירה וה- GTM לטריטוריות השונות. לשם כך הטכנולוגיה הקיימת מסייעת רבות למנגוני GTM channels וניהול השותפויות בין חברות ההיי-טק השונות.
כיום, ללא ספק עידן ה-AI ו-סוכני ה-AI האוטונומיים מהווה מהפכה אמיתית, גשר שיכול לחבר בצורה המיטבית בין לוקאליות וגלובליות. סוכני AI מתקדמים אלו יודעים לעזור לחברה לאסוף מידע מדויק, לעבד אותו ולהוציא פעולות בהתאם לצורך. באמצעות הסוכנים האוטונומיים, השותף יכול לתקשר עם הלקוחות שלו הנמצאים במדינות אחרות, בהתאם לצורך, וכך נמחק הפער בין החברה המקומית לבין חברות מקבילות הנמצאות בטריטוריית היעד.
בסופו של עניין, הצלחת החברה אינה תלויה במקום גיאוגרפי, אלא באיכות המוצר, בהגדרה מדויקת של ה-Usecase והמשתמש, ובאיכות האינטגרציה לפלטפורמות המידע השונות.
הגמישות הטכנולוגית וההפרדה בין תהליכי ניהול השותפות לתהליכי שיווק ומכירה, מאפשרים חדירה מהירה יותר למספר טריטוריות' ואפשרויות למתן מענה ליותר צרכים של הלקוח.
מטפחים את הקהילה
חברות כמו Dot Compliance וזומין (Zoomin) הן דוגמאות מצוינות ליזמות ישראלית אוטונומית שהצליחה לפרוץ בזכות גישה לוקאלית.
Dot Compliance חוותה פריצה חסרת תקדים מישראל, הודות ליכולת לתת את המענה לצרכי הקורונה הרבה לפני מתחרותיה. זומין, לעומתה, ידעה להתאים את עצמה לצרכים האמיתיים של לקוחותיה ולבנות מוצר שתאם את חזון ה-AI של סיילספורס (Salesforce). חברות אלה לצד שורה של אחרות הן הוכחה לכוחה של הקהילה, על החיבור בין האנשים שבה ולאינטימיות הקיימת בה, להביא להבשלת הרעיון היזמי, בנייתו והפיכתו לחברה מבוססת ומצליחה בעולם.
כיום חשוב להמשיך לפתח ולטפח את קהילת היזמים המקומית דרך תמיכה, עזרה וחיבור בין החברות לבין עצמן, ולשוק כולו. כל זאת, במטרה לסייע למובילות הישראלית להיבנות עוד מהשלבים ההתחלתיים ביותר. לשמחתי, הטכנולוגיה מאפשרת לנו, היזמים הישראלים, ליהנות מכל העולמות – הקהילה המקומית, הטלנט הישראלי ועדיין, גישה לשווקים הבינלאומים בתהליכי המכירה.
הכותבת הקימה את מערך תוכנית איתור ובניית השותפים AppExchange בישראל ואיבריה, וכיום מנהלת את בנייה ופיתוח שותפי פיתוח תוכנה של סיילספורס בגלובל
תגובות
(0)