החזון כגורם חשוב להצלחת המסע הדיגיטלי

האם הארגון שלכם הגדיר חזון ברור המציין לאן הוא חותר? ללא חזון מובהק והגעה למטרות מוצהרות וברורות - הליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של החברה שלכם עלול להיות בצרות

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

בשני חלקיו של מאמרי שעסק בסקירת ספרו של דיוויד רוג'רס – שכותרתו "The Digital Transformation Roadmap – Rebuild your organization for Continuous Change" ושיצא לאור בספטמבר 2023 – הצגתי את חמש הסיבות העיקריות לכישלון הטרנספורמציה הדיגיטלית.

הסיבה הראשונה שמצא רוג'רס – מרצה בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, מנהל התוכנית להכשרת מנהלים בכירים בנושאי אסטרטגיה עסקית וטרנספורמציה דיגיטלית ויועץ בכיר לארגונים רבים – היא העדר חזון משותף (No Shared Vision).

יש ארגונים הרואים בטרנספורמציה הדיגיטלית בעיקר אתגר טכנולוגי, דבר המקבל ביטוי גם בחזון, כמו למשל אנחנו נהיה המובילים ביישום בינה מלאכותית, בלוקצ'יין, רובוטיקה, מעבר לענן וכדומה. יישום טכנולוגיות דיגיטליות חדשניות יהיה כפי הנראה חלק מאתגרי הטרנספורמציה הדיגיטלית, אבל האתגר האמיתי יהיה בראש ובראשונה אתגר עסקי, וזה חייב לקבל ביטוי בחזון

על חשיבות החזון להצלחת הטרנספורמציה

במחקרו מצא רוג'רס כי העדר חזון ברור ומשותף לכל עובדי הארגון, מהווה את אחד הגורמים העיקריים לכישלונות בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. ארגונים נוטים לדבר בסיסמאות כגון 'להיות דיגיטלי', 'דיגיטלי תחילה', אנחנו נהיה הארגון 'הכי דיגיטלי' בענף, ועוד סיסמאות כלליות. סיסמאות גנריות אלה יכולות להתאים לכל ארגון, בכל ענף ובכל מקום בעולם. בחינה מעמיקה יותר מבהירה שבעצם לא הוגדר חזון ברור המציין לאן הארגון חותר, מה העתיד הצפוי לענף בו הארגון פועל, מדוע חשוב לבצע ולהצליח בטרנספורמציה, מה יהיה יתרונו התחרותי בסביבה העסקית הדיגיטלית העתידית ולכן מדוע הארגון נחוש לבצע את התהליך.

קיומו של חזון משותף ומתוקשר לכל עובדי הארגון יכול להוות השראה, תיאום ציפיות והבנה ברורה מדוע הארגון רואה בתהליך זה חשיבות רבה ומהם הקריטריונים להצלחה. קיומו של חזון כזה מסייע בהקצאת המשאבים ובקביעת העדיפויות ביישום מיזמים דיגיטליים ובשמירה על מומנטום לאורך זמן.

מה הם המאפיינים של החזון?

חזון חייב להיות בעל שני מאפיינים ברורים: ייחודי ומשותף. השלבים בהגדרת החזון צריכים להיות:

ייחודיות (Uniqueness) – החזון חייב להיות ייחודי לארגון. הוא חייב להתחיל בהגדרה של העתיד הצפוי ולאן הלקוחות, הארגון והענף הולכים, ולקחת בחשבון את השינויים הנובעים מהכוחות הדיגיטליים הפועלים בסביבה העסקית העתידית (למשל המעבר לרכבים חשמליים ואוטונומיים, תוך הקטנת הנזק לסביבה שרכבים "רגילים" גורמים, או העדפה של שירותי בנקאות דיגיטליים או רכישת פוליסות והגשת תביעות באופן דיגיטלי, או מעבר למסחר אלקטרוני וכדומה). על החזון להתייחס לתפקיד הייחודי שהארגון ימלא בסביבה העתידית.

משותף (Shared) – החזון חייב להיות נחלת רוב הארגון ולא מובן וידוע להנהלה בלבד. הוא חייב להיות ברור לרוב עובדי הארגון, ללא קשר לדרג הניהולי בו העובד נמצא. מתברר כי אם שואלים עובדים שונים "מה המשמעות של הטרנספורמציה הדיגיטלית מבחינתך?" מתקבלות המון תשובות שונות.

את גיבוש החזון חשוב לבסס תוך מחקר ולמידה של ארבעת המימדים הבאים:

לקוחות – השינויים בהתנהגות הצרכנית והציפיות של הלקוחות. חשוב ללמוד מהלקוחות הקיימים, אבל גם לחשוב על לקוחות עתידיים, שהתנהגותם וציפיותיהם יכולים להיות שונים מאלה של הלקוחות הקיימים. 

טכנולוגיה – השינויים בטכנולוגיות שמשפיעות על הקשר עם הלקוחות, וכן על התהליכים העסקיים הפנימיים.

תחרות – למידה של המתחרים והשותפים העסקיים, וכיצד האקוסיסטם הולך להשתנות. איזה מודלים עסקיים ואיזה מוצרים ושירותים הם מפתחים.

מגמות עיקריות – מהן מגמות העל שיכולות להשפיע על הארגון, מגמות דמוגרפיות, גלובליזציה, שינויים כלכליים, שינויים רגולטוריים שממשלות מקדמות, מגמות הנובעות משינויי האקלים, שינויים סביבתיים וכדומה.

חובה שיהיה בעל חזון. המנכ"ל של הארגון.

חובה שיהיה בעל חזון. המנכ"ל של הארגון. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

החזון כתנאי להצלחת הטרנספורמציה העסקית

חשוב לזכור כי טרנספורמציה דיגיטלית היא בראש ובראשונה טרנספורמציה עסקית, שינוי בצורת עשיית העסקים וטרנספורמציה במוצרים, בשירותים ובערך שהארגון מספק ללקוחותיו. על הטרנספורמציה להתאים את הארגון לסביבה עסקית דינאמית, המשתנה ללא הרף. מכאן החשיבות להתייחס לנושאים כגון אג'יליות וחדשנות. יש ארגונים הרואים בטרנספורמציה הדיגיטלית בעיקר אתגר טכנולוגי, דבר המקבל ביטוי גם בחזון, כמו למשל אנחנו נהיה המובילים ביישום בינה מלאכותית, בלוקצ'יין, רובוטיקה, מעבר לענן וכדומה. יישום טכנולוגיות דיגיטליות חדשניות יהיה כפי הנראה חלק מאתגרי הטרנספורמציה הדיגיטלית, אבל האתגר האמיתי יהיה בראש ובראשונה אתגר עסקי וזה חייב לקבל ביטוי בחזון. החזון חייב להיות ממוקד בלקוחות ובחוויות שהארגון יעניק להם, במוצרים והשירותים החדשניים שהארגון יספק ללקוחותיו, בערך שהארגון יספק ללקוחותיו, ולא ברשימת הטכנולוגיות שבהן הוא מתכוון להשתמש כדי ליישם את החזון.

להצליח לשנות את הכיוון בו הארגון נע

האתגר הגדול ביותר של הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא לשנות את הכיוון בו הארגון נע. בפיזיקה למדנו כי גוף הנמצא בתנועה, נוטה להמשיך בתנועה באותו הכיוון והמהירות, תכונה הנקראת אינרציה. ככל שהגוף גדול ומסתו כבדה יותר, נדרש כוח גדול יותר כדי לשנות את כיוונו ומהירותו. באופן דומה, ארגון עסקי נוטה להמשיך לפעול בצורה שהוא רגיל, תופעה של אינרציה עסקית. ככל שהארגון גדול יותר, יידרש מאמץ גדול יותר לשנות את צורת עשיית העסקים שלו. ארגון שבו קיימים בלבול ואי בהירות מדוע חשוב לבצע את השינוי, יתקשה מאוד בהצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית.

קיומו של חזון ייחודי ומשותף לכל הארגון, מהווה תנאי חשוב להצלחת השינוי בעשיית העסקים. חזון יקל על הארגון להוביל את המעבר לסביבה דיגיטלית באופן פרואקטיבי ולא רק להגיב לשינויים ולצעדים שהמתחרים מבצעים, כלומר – לענות על השאלה "למה עלינו להשתנות?".

מנכ"ל חברת מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר שהתפקיד של מנכ"ל הוא "לראות את ההזדמנויות החיצוניות ולהבין את היכולות, הכישורים והתרבות הארגונית הפנימיים, ולמצוא את החיבורים הנכונים ביניהם". הגדרת חזון לארגון אינה מטלה קלה, אבל היא הכרחית להצלחת המסע הדיגיטלי שלו, והיא אחת המטלות החשובות של המנכ"ל.

חשוב לזכור כי העדר חזון ייחודי ומשותף עלול להביא לאי בהירות באשר למטרות התהליך, או להוביל להתנגדויות וחששות של מנהלים ועובדים, דברים המקשים על ההתקדמות בתהליך הטרנספורמציה ולהגדלת הסיכוי לכישלונה.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים