רק אנחנו נקבע האם ה-AI תשמיד אותנו – אם לאו

ההתפתחות של ה-AI היא עצומה, אך עם הפיתוחים מגיעה גם עצלנות בני האנוש, ככל שאנחנו מסתמכים יותר על הבוטים אנחנו משמידים את עצמנו, האם יש לנו דרך לצאת מהמעגל ההרסני?

13/02/2024 12:42
אבי צדקה, מנכ"ל חברת דוקטור לינקדאין.

מהפכת ה-AI כבר לא "פה", והיא אפילו כבר לא "מהפכה" – ה-AI היא השלב ההתפתחותי החדש, בדיוק כמו האינטרנט בתחילת שנות ה-2000 וגם הרשתות החברתיות.

ככל שהבינה המלאכותית מתקדמת, כך בני האדם, שהם לא רובוטים, נאחזים בה יותר. אבל האם יש גבול מסוים שאנחנו צריכים אולי להציב לעצמנו?

לא מסתובבים ברחובות בינתיים. בוטי AI.

לא מסתובבים ברחובות בינתיים. בוטי AI. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

AI – איפה הסופר פארם הפתוח הקרוב?

אנחנו מכירים את שאלות ה"יש את זה בגוגל" – שאלות שאת התשובה מקבלים בשנייה מגוגל. כעת תופעה חדש מתגלעת מולנו, תופעת ה"יש את זה ב-AI?". אנחנו רואים את זה בקבוצות המוכרות של ChatGPT בפייסבוק ולינקדאין, עם שאלות כמו: "איזה AI יכול להזמין לי מלון?", או "יש AI שמסכם לי ספר עד עמוד מסוים?", וזה ממשיך עד לפיטורים נרחבים בחברות, בעקבות הסתמכות על הבינה המלאכותית (מה שלעיתים יוביל לרברס בהחלטה, כי ה-AI לא מאוד מתקדמת עדיין).

שאלה מטרידה עלתה מאמא מודאגת: "יש AI שתעזור לי להבין מה הבן שלי רוצה ליום ההולדת 11 שלו?", יש. דברי עם הבן!

ופה בדיוק הבעיה. אנחנו מתחילים להסתמך על AI שתעשה הכל, אבל הכל, גם דברים שאנחנו עדיין יכולים לעשות בעצמנו, וכנראה טוב יותר. 

זה כבר לא "הבוטים ייקחו את העבודה של כותבי התוכן ומעצבים גרפים", אלא שזה הפך להיות: "הבוטים יקחו את העבודה של אמא ואבא, מדריך הטיולים, החבר הקרוב, מנהל הפורום וגם של הכותבים והמעצבים".

תסתכלו החוצה, עדיין אין רובוטים מסתובבים ברחובות, אנחנו עדיין יכולים לעשות את כל הדברים שהבוטים עושים, ואפילו טוב יותר. זה לא שצריך עכשיו לשבור את המחשב והטלפון, אפשר עדיין להשתמש בהם והם עוזרים לנו מאוד, אבל הם לא תחליף לכל סוג אינטראקציה, בעיקר בין בני אדם.

רק אנחנו נשלוט על היקף ה"השמדה" שלנו

עוד לא מאוחר מדי. שימו רגע את הטלפון והמחשב בצד. דיוויד הולץ מייסד מידג'רני (Midjourney) – מודל ג'ינרוט התמונות הפופולרי – חזה שעד 2040 יהיו כמיליארד רובוטים דמוי אדם על כדור הארץ, ואילון מאסק השיב לציוץ: "כנראה משהו כזה, בתנאי שהיסודות של הציוויליזציה יהיו יציבים". זה לא מאוד מעודד, אבל רגע – תסתכלו החוצה, עדיין אין רובוטים מסתובבים ברחובות, אנחנו עדיין יכולים לעשות את כל הדברים שהבוטים עושים, ואפילו טוב יותר. זה לא שצריך עכשיו לשבור את המחשב והטלפון, אפשר עדיין להשתמש בהם והם עוזרים לנו מאוד, אבל הם לא תחליף לכל סוג אינטראקציה, בעיקר בין בני אדם.

ככל שניתן ל-AI מקום יותר משמעותי בחיינו, כך היא באמת תשתלט עליהם. אנחנו אפילו לא צריכים לחבר אותה למערכות הטילים, שכן אנחנו נותנים לה את המפתחות של העיר ומפקידים אותה על הדבר היחיד שבאמת מבדל אותה מאיתנו – האינטראקציה והמוח האנושי.

כבר כעת הם מחליפים אינטראקציה אנושית. הטלפונים הניידים.

כבר כעת הם מחליפים אינטראקציה אנושית. הטלפונים הניידים. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

הטלפונים זו רק ההתחלה

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גם המקום והשליטה שיש ל-AI בחיינו. גם היום יש אנשים ש"מכורים" לרשתות החברתיות, או לסלולר באופן כללי (לרבות ווטסאפ). כולנו מזהים אותם. הם יושבים בבית קפה, עם אנשים אחרים, ולא מורידים את העיניים מהמסך. אם זה לא ב"רשת" זה לא שם.

אלו אנשים שכבר נתנו לטכנולוגיה לשלוט ולהשתלט עליהם. האם הם אבודים? לא בטוח. אך כאשר יתחילו לצאת מכשירי AI יעודיים (כמו ה-Rabbit R1), הם יהיו הראשונים לשקוע, ואנחנו עתידיים לראות יותר אינטראקציות עם הבוטים החדשים בדמות דייטים ואפילו חתונות עם רובוטים.

בדיוק כמו שיש אנשים ששמים את הטלפון על שקט, או אפילו בצד, כשהם מול אדם אחר, כך צריך לנהוג עם ה-AI, אפילו ברמה המחשבתית. יש לנו שאלה? לא לרוץ ישר ל-AI. אולי יש חבר קרוב, או קבוצה של מומחים בתחום, ששווה לבדוק איתם לפני? 

השמדה שקטה – אם לא נתעורר

הסרטים המפחידים מדברים על מלחמות אטום ברגע שה-AI "תעלה לשלטון". יש מעט מאוד תרחישים שבהם אנחנו מפסיקים לדבר אחד עם השני ונותנים לרובוטים לעשות גם את זה, כולל לגדל את הילדים שלנו.

יש סרט אחד מוכר שכן נוגע בזה, הוא החלק השני של Wall-E מבית דיסני, שאני ממליץ עליו בלי קשר. הסרט מראה שבני אדם הגיעו למצב שבו הם שמנים, עצלנים ומתניידים רק בעזרת כסאות מרחפים. הם אפילו לא צריכים לצאת מהכיסא בשביל לקיים אינטראקציה עם העולם החיצון, יש להם משקפי VR בשביל זה.

הטכנולוגיה לא עוצרת, אבל אנחנו כן יכולים. יכולים לשים את הטלפון או המחשב בצד כשאנחנו באינטראקציה עם אדם אחר, לתקשר יותר עם חברים, או בני משפחה, לשאול שאלות בלי לפחד לטעות. ה-AI כנראה לא תתחבר למערכות ההגנה בזמן הקרוב, אבל אנחנו יכולים ליפול הרבה לפני, אם לא נפתח את העיניים ונקיים אנושיות, כמו פעם.

הכותב הוא מנכ"ל חברת דוקטור לינקדאין לחברות וארגונים ומתמחה בשיווק

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים