טכנולוגיית ה-AI היוצרת – מנקודת מבטה של ההנהלה

מה ההנהלה צריכה לדעת על מנת להתכונן לקראת כניסת הארגון לעידן החדש של הבינה המלאכותית היוצרת? והפעם חלק ב' – עשר נקודות שחשוב לזכור

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

חלק ב'*

זהו חלקו השני של המאמר שחלקו הראשון פורסם אתמול (ב'). בחלק זה נציג 10 נקודות שחשוב שמנהלים יכירו טרם ההחלטה על יישום טכנולוגיית GenAI בארגון. נקודות אלה מופיעות במאמר שפורסם ביולי 2023 ונכתב ע"י פרופ' מיכאל ד. ווטקינס מביה"ס למנהל עסקים IMD וראלף וויסבק, לשעבר CIO בקבוצת ADDECO, וכותרתו: The executive’s guide to generative AI: 10 essential truths, 5 unresolved uncertainties and one overarching imperative.

טכנולוגיית ה-GenAI רק בתחילת הדרך. צפויים שיפורים והתקדמות רבה בהמשך. על הארגון להתעדכן כל העת, כדי להבטיח שהוא עושה שימוש ביכולות ובשיפורים החדשים. גישה זו תבטיח שהארגון יוכל למנף את עוצמת הטכנולוגיה לשיפור היתרון התחרותי שלו, ובמקביל להתמודד עם סיכוני השיבוש מצד אלה שמאמצים אותה ראשונים.

עשר נקודות שכל מנכ"ל חייב להכיר

טכנולוגיה שמייצרת תכנים חדשים – ה-GenAI מייצרת תכנים חדשים מתוך ים המידע הקיים. הדבר יביא להגדרה מחודשת של חלוקת התפקידים בין בני אדם ומכונות כמו גם לטרנספורמציה בתהליכי וצורות עבודה, ויחייב את כל הארגונים לחשיבה מחודשת, כאשר ה-GenAI מייתרת חלק מהתפקידים הרוטיניים ומפנה זמן ליצירתיות האנושית וליכולות השיפוט של בני האדם. מנהלים חייבים להבין ולהכין את ארגונם ואת העובדים לשינויים אלה, ולהבטיח שהם חלק מהותי במסע חדש זה.

טכנולוגיה גמישה לעומת סוגי האוטומציה המוכרים – ל-GenAI פוטנציאל להשתלב במגוון עצום של נושאים וביניהם שירות לקוחות, פיתוח מוצרים חדשים, ייצור תכנים רלוונטיים חדשים ועוד. על המנהל לבחור בין הפוטנציאל העצום ולנתב את השימוש בטכנולוגיה למקומות החשובים באמת שמשרתים את המטרות והאסטרטגיה הארגונית.

טכנולוגיה מקדמת ותומכת בפרסונליזציה – הפרסונליזציה מהווה תשתית משמעותית בשיפור חוויית הלקוח ויצירת יתרון תחרותי לארגון. על המנהל להבין פוטנציאל זה, לקדם תרבות ארגונית ולתעדף את השימוש בטכנולוגיה להגברת הפרסונליזציה: בנקודות המגע עם הלקוחות, בשירות הלקוחות, בתהליכי השיווק, במנועי המלצות ועוד.

GenAI, כפי שצוירה על ידי בינה יוצרת.

GenAI, כפי שצוירה על ידי בינה יוצרת. צילום: צויר על ידי בינה יוצרת. ShutterStock

טכנולוגיה שתביא לאוטומציה במשימות עובדי ידע – הטכנולוגיה יכולה לשחרר את עובדי הידע ממשימות רוטיניות ויהיה צורך בבניית כישורים והגדרת תפקידים מחודשת של העובדים. המנהל חייב להוביל תהליך שינוי זה ולקדם הדרכות, הכשרות חדשנות (Reskilling), תמיכה בהטמעה ובניית תרבות שמעודדת קבלה והסתגלות לסביבה חדשה זו.

תלות באיכות הנתונים – קיימת תלות גדולה של GenAI באיכות וגיוון הנתונים המשמשים בתהליכי האימון של המודלים. על המנהל להבטיח שהארגון מקדם את איכות ואמינות הנתונים. משילות הנתונים הופכת לרכיב קריטי בהצלחת יישום GenAI: נהלים ברורים, עמידה ברגולציה, הנגשת נתונים, שמירה על איכות הנתונים, אבטחת מידע והקפדה על פרטיות, ועוד.

הנעת שינויים בתהליכי קבלת החלטות – בעקבות יכולות חיזוי מדויקות יותר, צפויים שינויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות. הטכנולוגיה יכולה לסייע בחיזוי מגמות שוק, התנהגויות הלקוחות, מהלכים תחרותיים וכדומה. מנהלים חייבים לקדם, לעודד ולשמש דוגמה בשימוש והטמעת יכולות חדשות אלה בתהליכי קבלת החלטות. נדרש להבטיח איזון נכון בין היכולות החדשות לבין השיפוט האנושי.

קידום החדשנות – לטכנולוגיה זו פוטנציאל גדול בקידום החדשנות בארגון, נושא בעל חשיבות אסטרטגית. שני מאמרי הקודמים האירו את היכולות החדשות בפיתוח רעיונות עסקיים חדשניים, אבל זו רק ההתחלה והאפשרויות הנוספות עצומות. על המנהל לעודד שימוש בטכנולוגיה כדי לחולל רעיונות עסקיים ובחינתם על ידי צוותי העובדים העוסקים בכך.

נדרשת השקעה משמעותית באינטגרציה בארגון – טכנולוגיית GenAI איננה בעלת אופי Plug & Play. נדרש מאמץ בהטמעה ובאינטגרציה שלה בתהליכי העבודה, בהכשרת כוח האדם לשימוש חכם, בפיתוח תרבות של למידה מתמדת ופיתוח אוריינות AI, פיתוח אקוסיסטם ושילוב שותפים וטאלנטים חיצוניים בנוסף לטאלנטים הפנימיים.

איומים וסיכונים – הטכנולוגיה החדשה מביאה עימה איומי סייבר חדשים כגון פישינג, שתילת עובדות לא נכונות וסיכונים נוספים כמו פגיעה בסודיות ובפרטיות, רמת דיוק תשובות שעדיין לא ברורה, אי בהירות לגבי עמידה בכללי ציות שונים, פגיעה פוטנציאלית בזכויות יוצרים, פגיעה בכללי האתיקה ועוד. זו אחריותו של המנהל להבין את האיומים החדשים ולהשקיע את המשאבים הנדרשים למניעתם. לא מדובר על השקעה חד פעמית, אלא בהשקעה מתמדת ולאורך זמן. 

אנחנו רק בהתחלה – טכנולוגיית ה-GenAI רק בתחילת הדרך. צפויים שיפורים והתקדמות רבה בהמשך. על הארגון להתעדכן כל העת, כדי להבטיח שהוא עושה שימוש ביכולות ובשיפורים החדשים. גישה זו תבטיח שהארגון יוכל למנף את עוצמת הטכנולוגיה לשיפור היתרון התחרותי שלו, ובמקביל להתמודד עם סיכוני השיבוש מצד אלה שמאמצים אותה ראשונים.

לסיכום – בחלק זה של המאמר הצגתי את 10 הנקודות שכדאי שהנהלה של ארגון תכיר ותפנים, טרם ההחלטה על יישום טכנולוגיית ה-GenAI בארגון. בחלק הבא, חלק ג' ואחרון בסדרה, נציג חמש נקודות של אי-ודאות שעדיין קיימות כיום ויש לקחתן בחשבון, ואת סיכומה של סדרת המאמרים.  

כותב המאמר הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

*מחר יפורסם חלקו האחרון של המאמר

לחלק א'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים