מדוע הצטרפנו למחאה נגד חוק האפליה

הקריאה שפרסמנו אתמול (ד') נגד הצעת החוק שמתירה אפליה במתן שירות מטעמים דתיים עוררה שלל תגובות – חיוביות ושליליות כאחד ● כגוף שמחויב לקוראים, מצאנו לנכון להסביר מה הניע אותנו לנקוט בצעד החריג הזה

אפליה? לא בבית ספרנו. אנשים ומחשבים.

אתמול (ד') פרסמנו כאן, באנשים ומחשבים, דבר חריג במונחים תקשורתיים: קריאה לממשלה ולכנסת לא להכניס לספר החוקים של מדינת ישראל חקיקה שמאפשרת לבעל עסק לא לתת שירות לאדם אחר בגלל אמונתו הדתית – שזה שם קוד לאפליית להט"בים, נשים, ערבים וציבורים נוספים בחברה. מדובר בקריאה חריגה, מאחר שאמצעי תקשורת לא נוטים בדרך כלל להביע עמדה מערכתית בנושאים שעל סדר היום, ומאמרי המערכת של העיתונים כמעט שלא קיימים – להוציא הארץ, שעוד שומר על הגחלת.

הפרסום הביא לתגובות שונות – חלקן חיוביות ואחרות שליליות, בטענה שאין זה מתפקידנו, כאמצעי תקשורת בכלל ומקצועי בפרט, להביע עמדה בנושא. זה המקום להסביר: הקריאה הזאת, בנוסחים כאלה ואחרים, משותפת לחברות רבות בענף, שהוציאו הודעות בסגנון זה – וניתן לראות זאת כאן וכאן. אנחנו, כמדיה מקצועית-טכנולוגית, משקפים את מה שקורה בעולמות ההיי-טק וה-IT – בין אם מדובר בטכנולוגיה או במה שקורה בקהילת ההיי-טק. וכשחברות רבות הוציאו הודעות תמיכה בגיוון והתנגדות למהלכים הממשלתיים המסתמנים, חשנו צורך גם אנחנו להביע את עמדתנו. אלא שיש עוד היבט: הגיוון וההכללה שיש בתעשיית ההיי-טק הישראלית הם בין החוזקות הבולטות שלה, שמביאות את המדינה להיות אומת סטארט-אפ. העובדה שמועסקים בהיי-טק הישראלי עובדים ועובדות מציבורים שונים רק מחזקת אותו, ואפליה והדרה שלהם.ן עלולה להחלישו.

החלטנו להירתם למאבק בגזענות ובאפליה ולפרסם את הקריאה לא בלי התלבטות, ומתוך הבנה שהצעת החוק המדוברת נוגעת לרבים מהקוראים שלנו, ושרבים מהם יושפעו ממנה, באם היא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל

אחד העקרונות החשובים של האתיקה העיתונאית, גם אם הוא לא כל כך מקוים בימינו, הוא ההפרדה בין ידיעות לדעות. זה הקו שאנחנו נוקטים בו בדרך כלל, גם בשל העובדה שחדשנות, היי-טק וטכנולוגיה הם נושאים שכל הקשת הפוליטית מסכימה על נחיצותם לכלכלה ובכלל, לחיים שלנו. זה לא נושא לניגוח בין ימין ושמאל. לראייה, ברוב הדיונים שמתקיימים בכנסת בנושאים אלה, ההחלטות מתקבלות תוך שיתוף פעולה של ח"כים משני צדי המתרס הפוליטי.

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו.

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. צילום: BigStock

בנימין נתניהו הוא אחד מראשי הממשלה שתרמו הכי הרבה להיי-טק הישראלי, אם לא המרכזי שבהם. נתניהו מבין את החשיבות של הענף לכלכלה הישראלית ומדבר בשבחו לא מעט – בארץ ובחו"ל. לאורך השנים, לצד הבעת ביקורת כשהיה צורך בכך, פרסמנו גם דברים בשבחו. אנחנו מקווים שהוא ימשיך בכך גם לאחר שיושבע מחר שוב לראשות הממשלה.

ככלל, הקריאה שפרסמנו אתמול היא לא נגדו ולא נגד ממשלתו החדשה – היא בעד: בעד אי אפליה, בעד שוויון, בעד גיוון, בעד הכללה ובעד ענף ההיי-טק.

ענף ההיי-טק, כפי שכבר צוין כאן, מאופיין בכך שמועסקים בו נציגים מכל המגזרים בחברה הישראלית. זה עדיין רחוק מלהיות שוויוני, אבל אין לאף חברה מדיניות מוצהרת שפוסלת העסקת להט"בים, נשים, חרדים או ערבים. להפך. העדר השוויון המלא בהיי-טק הוא הסיבה לכך שבין התגובות שקיבלנו על הקריאה היו כאלה שטענו שהיא, כמו גם הקריאות של חברות ההיי-טק בהקשר זה, צביעות, מאחר שאין בענף מספיק העסקה של תתי אוכלוסיות שונות.

התשובה לטענה זו היא שאין בחברות ההיי-טק מאגרי מידע שמתייגים את העובדים לפי מגזר: האם הוא או היא דתי, ערבייה, להט"ב, אישה או כל תיוג אחר. מה גם שחברות היי-טק רבות עושות צעדים לא מעטים לטובת יותר גיוון והכללה בתוכן.

כ-150 אירועים בשנה – שפתוחים לקהלים רלוונטיים מכל הקבוצות בחברה

החלטנו להירתם למאבק בגזענות ובאפליה ולפרסם אתמול את הקריאה לא בלי התלבטות, ומתוך הבנה שהצעת החוק המדוברת נוגעת לרבים מהקוראים שלנו, ושרבים מהם יושפעו ממנה, באם היא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

בנוסף, יש לציין שלצד היותה גוף התקשורת המוביל של עולם ההיי-טק, אנשים ומחשבים היא חברת ההפקות והכנסים המובילה שלו. אנחנו מקיימים כ-150 אירועים בשנה. האירועים האלה פתוחים לכל סוגי הקהלים, הרלוונטיים כמובן, ולעולם לא נכניס, לגבי השתתפות בכנס זה או אחר, שיקולים של הדת, המין, הנטייה המינית או זהות המגדר של המשתתף.פת, או כל שיקול אחר מסוג זה. מה שכן, נמשיך לעודד ולהקפיד שכל השותפים שלנו יוודאו שאין אפליה כלשהי בחברות שלהם, מתוך הבנה שהשוויון הוא חלק מאבני היסוד של פעילותן.

בשורה התחתונה, אנחנו מקווים שהמחאה הלגיטימית הזאת תגרום לממשלה הנכנסת לא לקיים את מה שכתוב בהסכמים הקואליציוניים ולא להכניס את התיקון המפלה לספר החוקים של המדינה. אנחנו, באנשים ומחשבים, נמשיך לשאת את הדגל הזה, וללוות את הנעשה בענף ההיי-טק, על כל היבטיו, רבדיו והציבורים שמרכיבים אותו. וכשהממשלה החדשה תעשה פעולות למען ההיי-טק – נבליט זאת, כפי שעשינו עד היום.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Efi Baron

    אין מה להתלבט,תמשיכו בכל הכוח ותגבירו, כל הטוען שזה לא ענינכם נוהג כשלושת הקופים. יש להמשיך במחאה גם משיקולים מוסריים ,וגם לפני שנהפוך למדינה מצורעת וניכנס לרשימה שחורה שמשקיעים המכבדים את עצמם יתרחקו מאיתנו.

  2. מישהו

    מדוע הצטרפתם? קל מאוד, כי אתם עדר שהולך אחרי כבשה עיוורת, לא מבינים את מהות החוק ופופוליסטים בצורה דוחה. זו הסיבה למה הצטרפתם.

  3. אבי לביא

    שאו ברכה, בנושאים כל כך חשובים ועקרוניים חשוב להביע עמדה, וגם הדיון סביב זה חשוב.

  4. סיבה לעזוב אתכם

    תפסתם צד פוליטי בדיון פוליטי לחלוטין שאין בינו ובין אפליה דבר

  5. אברהם

    לא שמתם לב, או אולי בחרתם שלא לשים לב, שנכנסתם כאן למשחק פוליטי. הצעת החוק קובעת שאדם רשאי שלא לתת שירות למישהו, כאשר זה פוגע במצפונו או באמונתו הדתית. הצעת החוק נועדה כדי למנוע כפיה הפוכה, כפי שכבר ראינו במקרים שזוגות להטבים תבעו בעלי אולמות שלא הסכימו להשיאם. זה כפיה אנטי דתית במוצהר. כי כאדם מאמין אני לא מוכן לעשות דברים שנוגדים את אמונתי הדתית. ואין בזה שום פגיעה באותו זוג שיכול להתחתן בהרבה מקומות אחרים. דוגמה נוספת, אנשים שרצו להדפיס תכנים מסוימים בדפוס, כאשר בעל הדפוס מתנגד לתכנים הללו ולא מוכן להיות שותף בהפצתם. הצעת החוק באה לתקן את הפרשנות העקומה, שאינה מאפשרת לאדם לא לספק שירות שנוגד את אמונתו והשקפתו הדתית וכדו'. אין בזה שום קשר לאפליה!! ולכן, זה שאתם נוקטים צד - זה שם אתכם במשחק הפוליטי באופן מוצהר וחבל...

  6. אתם בעצמכם מפלים עם מחיקת תגובות 🤦‍♂️

    אתם בעצמכם מפלים עם מחיקת תגובות 🤦‍♂️

  7. תזכורת

    https://t.me/hitnagdoot/1191 אני לא מבין, בחיי שאני לא מבין. במשך שנה שלימה הדירו אותנו ממקומות, לא נתנו לבני נוער להיכנס לבריכה, פיטרו את חברים שלי ממקומות העבודה, ולא נתנו לי להיכנס לקולנוע או אפילו לבית כנסת. שנה שלימה הדירו אותי בגלל זריקות פוגעניות שלא לקחתי, ושאמרו מפורשות שלא מונעות הדבקה. ועכשיו כל הרשת גועשת בגלל שמישהו אמר שיעבור איזה חוק שיפגע בקהילה הלהטבית או משהו כזה ושבכלל לא הגיע לעולם? אפשר בבקשה להבין עם איזו חבורת זומבים אני חי? מה לעזאזל נטרק עם החברה הישראלית? לאן נעלמה החשיבה העצמאית? אף אחד לא הכה על חטא, התנצל או אמר שלעולם לא יתמוך בזה שוב. אז מה אני מפספס? מה בשם אלוהים קורה פה? עם איזה אנשים, סליחה רובוטים, אני חי מסביבי? אנשים תתעוררו על החיים שלכם, תחשבו בעצמכם - לא מה שרוצה התקשורת שתחשבו. איך לעזאזל שנה שלימה הדירו אותנו, פיטרו אותנו, סימנו אותנו וכולכם שתקתם. ועכשיו, פתאום עכשיו, אפליה היא דבר נורא? זה אמיתי מה שקורה כאן? לפוסט: https://www.facebook.com/100044423205914/posts/pfbid02orz13GfdxRTL6gkknpBtaWD6smTQK28D8X3Sd1PjqvPYREKiYKYhcm2ygt3Kkzvkl/?mibextid=Nif5oz

  8. אלדד גפן

    יש שלב שבו אסור לשתוק או להשאר ניטרלים! כל הכבוד על הבעת דעה נחרצת וברורה בעד שיוויון, וכידוע לכל מי שבענף - כך הצוות המצויין של אנשים ומחשבים נוהג מהיום הראשון.

אירועים קרובים