טרנספורמציה דיגיטלית, או: למה 375 חברות יעלמו בקרוב?

מהפכות תמיד היוו הזדמנות ● כל מהפכה ממנפת את המשאבים החדשים שהעולם גילה, ומאיצה תהליכי טרנספורמציה יותר מקודמתה ● המהפכה הדיגיטלית מרעידה כל חלקת אדמה טובה בכל תעשייה שהיא, בקצבים שלא הכרנו

27/07/2022 11:05
רז רווח, סמנכ"ל כספים, מיקרוסופט ישראל.

האם ישנה כיום חברה, גדולה ואיתנה ככל שתהיה, שנוכל להבטיח את קיומה בעוד 10 שנים? התשובה לכך נעוצה במושג טרנספורמציה דיגיטלית (Digital Transformation – DT). מדובר במונח כל כך נפוץ בשנים האחרונות, עד שכלל לא בטוח שתמצאו שני אנשים שמציגים הגדרה זהה שלו. הגדרת ויקיפדיה היא "אימוץ שינויים טכנולוגיים חדשים ותכופים, על מנת לפתור בעיות וליצור הזדמנויות עסקיות". ההגדרה הזו היא נכונה במידה מסוימת, אך אינה משקפת אלמנט מהותי ורלוונטי לתקופה הנוכחית והוא – ההכרח בטרנספורמציה. היום יותר מתמיד, טרנספורמציה דיגיטלית היא הכרחית לא רק לשגשוג הארגון, אלא ממש לעצם קיומו.

כאשר בוחנים לאורך זמן את הרכב החברות הנסחרות, בכל אינדקס נתון, ניתן לראות שבכל מספר שנים חלק ניכר מהחברות המרכיבות את האינדקס מתחלף. במהלך 25 השנים שהסתיימו ב-1980, 75% מהחברות המרכיבות את מדד S&P 500 התחלפו. במהלך 15 השנים שהסתיימו ב-2010, 75% מהחברות המרכיבות את מדד S&P 500 – התחלפו.

"היום יותר מתמיד, טרנספורמציה דיגיטלית היא הכרחית לא רק לשגשוג הארגון, אלא ממש לעצם קיומו.

כך שניתן לשער כי בין 2020 ל-2030 כ-75% מהחברות המרכיבות את מדד S&P 500 יתחלפו גם הן – כלומר, כ-375 מהחברות שהיום הן בעלות השווי הגבוה ביותר בארה"ב יצאו ממדד S&P 500. זה נתון לא פחות ממדהים, שיש בו בכדי להצביע על הפתעה לא פחות משמעותית – כ-375 חברות, שחלקן איננו מכירים וחלקן אף לא נוסדו עדיין, יהפכו בעשר השנים הקרובות לחברות ענק עם פוטנציאל השפעה גלובלי מרחיק לכת.

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה.

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

'משאב הטבע' של המהפכה הדיגיטלית – טכנולוגיית ענן

מהפכות תמיד היוו הזדמנות, כאשר כל מהפכה ממנפת את המשאבים החדשים שאך לא מכבר העולם גילה ומאיצה תהליכי טרנספורמציה יותר מקודמתה. ניתן לומר בביטחון כי המהפכה הדיגיטלית מרעידה כל חלקת אדמה טובה בכל תעשייה שהיא, בקצבים שלא הכרנו.

האם ישנה כיום חברה, גדולה ואיתנה ככל שתהיה, שנוכל להבטיח את קיומה בעוד 10 שנים? חברות כמו אובר, נטפליקס ו-Airbnb שינו תעשיות שלמות וכנראה שעוד נזכה לראות שינויים משמעותיים בעולמות הפיננסים, הרפואה והרכב בשנים הבאות.

'משאב הטבע' של המהפכה הדיגיטלית הוא טכנולוגיית ענן. טכנולוגיית הענן היא הנפט של המאה ה-21 לכל הפחות (וללא 'חבית הנפט' הזאת שום רכב אוטונומי לא ייסע לשום מקום).

בפשטות, טכנולוגיית ענן מאפשרת לראשונה לכל ארגון לקבל ולהנגיש מידע רלוונטי בזמן אמת ולנקוט בסט של פעולות אוטומטיות כתגובה. הטכנולוגיה הזו מתאפשרת בזכות משאבי עיבוד בלתי מוגבלים (אפקטיבית לא תיאורטית). כוח העיבוד הבלתי מוגבל מאפשר לכל ארגון לפתח יוזמות של חדשנות עם עלויות כניסה נמוכות (או לחלופין low cost of failure), וזאת על ידי שימוש בשירותים מורכבים, אותן ספקיות הענן המובילות מספקות כמוצר מדף נגיש (ובכך מסירות את חסמי הפיתוח היקרים).

האפליקטיביות של הטכנולוגיה הזו משנה את העולם העסקי בארבעה עולמות תוכן עיקריים: שדרוג מוצרים קיימים או פיתוח מוצרים חדשים, אופן התקשרות וניהול לקוחות, מקסום תהליכי ייצור ואופרציה והעצמת עובדים.

טרנספורמציה דיגיטלית היא הכרח קיומי, ומכאן צריכה להיות בראש סדרי העדיפויות. רק חברה העוסקת בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות בתהליכי הליבה שלה, תאפשר צמיחה עתידית ותוכל להשיא את הערך לבעלי המניות. שאר החברות – סופן להיעלם.

כותב המאמר הוא סמנכ"ל הכספים במיקרוסופט ישראל

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן זולברג

    רז, זו תחזית מרשימה, המבוססת על סטטיסטיקת העבר. האם יתכן, שהחברות הקיימות מודעות לפוטנציאל הענן והדיגיטל, ונערכות לשמר את המשכיותן?

אירועים קרובים