הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת חשיבה חדשנית על עשיית עסקים

הראשון בסדרת מאמרים, העוסקים בפיתוח מודלים עסקיים חדשים כמרכיב משמעותי בטרנספורמציה הדיגיטלית * במאמר זה: על חשיבותם של מודלים עסקיים חדשים במעבר לעולם הדיגיטלי

מימין: מיכל זיגלמן ורז הייפרמן.

רקע

במאמר טרנספורמציה דיגיטלית כאתגר מרובה נתיבים הצגנו את הטרנספורמציה הדיגיטלית כמורכבת משלושה נתיבים מקבילים:

  • נתיב א' – Fixing the Past: ממוקד בשיפור ומיצוי המודל העסקי הנוכחי של הארגון, סגירת חוסרים וחולשות במצב הקיים.
  • נתיב ב' – Creating the Future: ממוקד בפיתוח ויישום מודלים עסקיים חדשים.
  • נתיב ג' – Adapt the Business: ממוקד בהתאמת הארגון, התרבות הארגונית שלו, המבנה הארגוני שלו, תהליכי קבלת ההחלטות ופיתוח הכישורים הנדרשים בקרב העובדים להתמודדות עם השינוי.

כפי שהדגשנו באותו מאמר, הצלחה בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית מצריכה מאמץ מרובה יכולות ונתיבים (Multidexterity). ארגונים נוטים לרוב להתמקד בנתיב א' – לחפש דרכים לשיפור ולייעול המודל העסקי הקיים. זהו נתיב מוכר, שרמת הוודאות בו גבוהה, מכוון ללקוחות, למוצרים ולשירותים שהם בליבת העסקים של הארגון ולשיפור תהליכי עבודה שהארגון מיומן בהם. חלק מהארגונים מטפלים גם בנתיב ג' ופועלים להתאמה ולשינוי של התרבות הארגונית, המבנה הארגוני ושיפור כישורי העובדים לעידן הדיגיטלי.

נתיב ב', המסומן באדום בתרשים, זוכה לתשומת לב מועטה יחסית, לעיתים אף להתעלמות. הסיבות לכך ברורות – פיתוח  מודל עסקי דיגיטלי חדש הוא אתגר מורכב, המחייב יציאה מאזור הנוחות של הארגון. הוא מצריך זיהוי צרכים וערכים חדשים החיוניים לשוק, איתור פלחי שוק ולקוחות חדשים (Non customers), פיתוח מוצרים ושירותים חדשים  ויצירת ערוצי הכנסה לא מוכרים. הוא מחייב פיתוח מיומנויות חדשות, שינויים בתהליכי העבודה, ניהול עלויות והקצאת משאבים לפעילויות חדשות. נתיב זה מחייב חשיבה אחרת, חדשנית, על הדרכים שבהן הארגון יכול לממש את יעדיו האסטרטגיים. זהו נתיב מאתגר ועתיר סיכונים בגלל רמות גבוהות של אי ודאות. כמו כל חדשנות, הארגון חייב לקחת בחשבון גם כישלונות אפשריים, ולכן רוב הארגונים נרתעים מנתיב זה. הסיכון בהתעלמות זו הוא, שדווקא פיתוח מודלים עסקיים חדשים הוא הנתיב שמקדם את יעדי הצמיחה האסטרטגיים של הארגון בטווח הרחוק. הוא טומן בחובו את ההזדמנויות העסקיות המשמעותיות ביותר וצורות חדשות של עשיית עסקים והשגת לקוחות חדשים ובמילים אחרות – מגביר את כושרו התחרותי של הארגון, את יכולת הצמיחה ואת הרווחיות שלו בשוק של טכנולוגיות המתפתחות במהירות.

מטרת סידרת המאמרים היא להרחיב את הדיון על חשיבותו של נתיב ב', נתיב שמטרתו לזהות וליישם מודלים עסקיים חדשים. מודלים אלה מיישמים רעיונות עסקיים, המבוססים, בין היתר, על הפוטנציאל ההולך וגדל של הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשניות כגון AI/ML, IoT, ביג דטה, אנליטיקה מתקדמת, רובוטיקה, מדפסות תלת מימד, מציאות מדומה ורבודה, בלוקצ'יין, מטאוורס, רחפנים ועוד. מגוון גדול זה מהווה כר פורה לפיתוח מודלים עסקיים חדשניים וצורות חדשות לעשיית עסקים. המטרה היא לאתר הזדמנויות עסקיות חדשות, שיביאו ערך חדש ללקוחות קיימים, ייצרו ערך חדשני ללקוחות חדשים, ובמקביל – יאפשרו לארגון להתמודד עם סיכוני השיבוש.

בסדרת המאמרים נסקור את הנושאים הבאים:

  1. קנבס המודל העסקי – מודל שפותח על ידי ד"ר אלכס אוסטרוואלדר כתשתית להבנת המודל העסקי וזוכה להכרה מרשימה. המודל מבוסס על תשעה אבני בניין, המציגים את הרציונל של כל ארגון וכיצד הוא מייצר רווחיות. מודל הקנבס יכול לשמש לניתוח המודל העסקי הנוכחי ולגיבוש מודל עסקי חדש.
  2. מודל Business Model Navigator – מודל לחדשנות במודלים עסקיים (Business Model Innovation) שפותח על ידי אוניברסיטת סנט גלן בשווייץ וזוכה להצלחה מרובה. הרעיון הוא, שמספר התבניות של מודלים עסקיים שונים הוא מוגבל, כ-60 תבניות, ועל הארגון לבחון ולבחור את אחת התבניות שיכולה להתאים לו.
  3. אסטרטגיית האוקיינוס הכחול – אסטרטגיה שפותחה על ידי הפרופסורים קים צ'אן ורנה מובארניה מבית הספר למינהל עסקים אינסד. המודל מציג תפיסה לזיהוי שווקים ונישות חדשות, שבהן כמעט ולא קיימת תחרות ומציג אוסף של כלים לגיבוש אסטרטגיית בידול זו.

ארגון המבקש לקדם את נתיב ב', העוסק בפיתוח מודלים עסקיים חדשים, חייב להכיר כלים אלה ולעשות בהם שימוש אסטרטגי ומושכל במטרה לקדם את הארגון בעידן הדיגיטלי.

 

הכותבים הם: מיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality; רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

 

 

 

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים