מה יהיה על סדר היום של ועדת המשנה להיי-טק?

הקמת ועדת המשנה יכולה להיות בשורה להיי-טק ולאפשר לו גישה טובה יותר לכנסת ולממשלה - אבל מהצד השני, היא יכולה להיות עוד ועדה ● הכול תלוי ביו"ר שלה, ח"כ רון כץ מיש עתיד, ובחבריה

בשורה פוטנציאלית להיי-טק מהכנסת - השאלה היא האם היא תמומש.

בשקט בשקט, כמעט מתחת לרדאר, הוקמה אתמול (ג') בכנסת ועדת משנה לתעשיית ההיי-טק, כחלק מוועדת הכלכלה, שהיא אחת הוועדות היותר חשובות במשכן. בראש ועדת המשנה יעמוד ח"כ חדש, רון כץ מיש עתיד, שיזם את הקמתה.

הישג מרשים ראשון של ח"כ כץ נמצא בכך שהוא הצליח לשכנע את סיעות הבית מקיר לקיר, קואליציה ואופוזיציה, לתמוך בהקמת הוועדה. זה דבר ממש לא מובן מאליו בימים אלה של ריבים בלתי פוסקים בין הח"כים מהצדדים הפוליטיים השונים, ושבהם האופוזיציה כמעט שמחרימה את ועדות הכנסת.

ח"כ רון כץ, יו"ר ועדת המשנה של הכנסת לתעשיית ההיי-טק.

ח"כ רון כץ, יו"ר ועדת המשנה של הכנסת לתעשיית ההיי-טק. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עד היום לא הייתה ועדה או ועדת משנה שתחום עיסוקה היה ההיי-טק. צרכי הענף אמנם עלו לדיון בוועדות הכנסת – בעיקר בדיונים ספורדיים בוועדות שונות ובשוטף בוועדת המדע והטכנולוגיה, אבל זו האחרונה מוגבלת בנושאים שהיא יכולה לגעת בהם. בנקודה זו יש לציין שוועדת המדע והטכנולוגיה היא אחת מוועדות הכנסת שמאז הבחירות לא חידשו את פעילותן, בגלל הסכסוך בין הקואליציה לאופוזיציה על איוש הוועדות. האופוזיציה ביקשה להעמיד בראשה ח"כ מטעמה – בניגוד לכנסות הקודמות, שבהן ח"כ מהקואליציה הוא שעמד בראשה.

הנושאים הבוערים שעל הפרק

ועדת המשנה החדשה אמורה להיות הלובי של ענף ההיי-טק בכנסת – דבר שהתקיים עד כה באמצעות שדולות שהוקמו, שלראשי כולם היה הרבה רצון טוב, אבל הם לא הצליחו לשנות משהו. הפעם זה יכול להיות אחרת – ולא רק מאחר שח"כ כץ מגיע ממפלגה דומיננטית (ויש שיאמרו ה-דומיננטית) בקואליציה, אלא גם כי היא תיהנה מגיבוי של הוועדה האם שלה. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), מכיר את בעיות ההיי-טק, לאחר שכבר קיים במסגרתה כמה ישיבות שעסקו בכך. בכל אחת מהן הוא נוכח לדעת שענף ההיי-טק הוא כל כך רחב – מה שהביא אותו לאמץ את הרעיון של ח"כ כץ להקים את ועדת המשנה.

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת.

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום: אורן דולב, יח"צ התאחדות התעשיינים

אחד מאותם דיונים של ועדת הכלכלה על ענף ההיי-טק התקיים אתמול, לפני ההצבעה על הקמת ועדת המשנה החדשה. בפני הוועדה הופיעו נציגי ארגונים שמייצגים את הענף, שהעלו את הנושאים הבוערים שעל הפרק, שמהווים את הבסיס למה שוועדת המשנה תעסוק בו. ואלה הם:

הרגולציה והביורוקרטיה – האתגר הכמעט תמידי שמצוי בשניהם נובע מכך שהטכנולוגיה רצה תמיד, בלי כמעט, הרבה יותר מהר מאשר הממשלה והכנסת. זה עבר כחוט השני בדבריהם של המשתתפים בדיון. הכוונה היא לאותם חסמים שמונעים מיזמים ישראליים לממש רעיונות וליישם במדינה שלהם, ושל כולנו, ליישם פתרונות שמתקבלים בחיבוק ובמהירות ברחבי העולם.

עד היום לא הייתה ועדה או ועדת משנה שתחום עיסוקה היה ההיי-טק. צרכי הענף אמנם עלו לדיון בוועדות הכנסת – בעיקר בדיונים ספורדיים בוועדות שונות ובשוטף בוועדת המדע והטכנולוגיה, אבל היא הייתה מוגבלת בנושאים שהיא הייתה יכולה לגעת בהם

ההון האנושי – ועדת המשנה תצטרך להתעסק בשתי הבעיות המרכזיות שמביאות לאתגר הזה: מענה מיידי למחסור החמור בעובדים בענף, שמאיים על המשך קיומן של חברות היי-טק לא מעטות, ומהצד השני הכשל בגיוס לענף של מגזרים שכיום מודרים ממנו. הכוונה היא לנשים, חרדים.ות, ערבים.ות, יוצאי.ות אתיופיה ועוד. ממשלות כתבו וכותבות תוכניות, אנשי ציבור מדקלמים את החשיבות שיש לשילוב אוכלוסיות אלה בהיי-טק אבל בפועל, הייצוג שלהן בענף לא גדל. על הוועדה יהיה לחפש פתרונות יצירתיים כיצד לסייע למעסיקים להתאמץ יותר על מנת לקלוט אותם, כמו גם ג'וניורים באופן כללי. לא מספיק לבכות ולהתריע על המחסור, צריך גם להפשיל שרוולים ולנסות לשנות את תמונת המצב. כאן לממשלה יש תפקיד חשוב, והוועדה צריכה לעשות מאמצים לדרבן את מקבלי ההחלטות לחשוב גם מחוץ לקופסה.

מהצד השני, חברי הוועדה מתבקשים להסביר לראשי חברות שרוצים לייבא עובדים מחו"ל שעניי עירך קודמים, ושעליהם להשקיע את המאמץ הזה, גם אם מפתה להביא מהנדס מאוקראינה שיש לו את אותם הכישורים אבל הוא עולה להם הרבה פחות.

פריפריה – הוועדה תעסוק גם בשאלה כיצד מגדילים את מספר חברות היי-טק שפועלות בפריפריה, בין היתר בהתחשב בכך שהגעתה של כל אחת מהן לפריפריה מגדילה את כלל האקו-סיסטם שמסביב. נכון שיש את מפעלי אינטל בקריית גת ואת פארק ההיי-טק בבאר שבע, אבל אלה הם עדיין טיפה בים, והפוטנציאל שקיים באזורים שאינם גוש דן והשרון רחוק ממימוש. גם כאן היו ויש תוכניות לרוב, אבל או שהמימוש שלהן חלקי או שהן נכשלו.

שינוי דיסקט במשרד ראש הממשלה – המשימה הזאת היא בין המשימות המרכזיות של הוועדה, שמתוקף תפקידה אמורה לפקח על פעילות הממשלה בתחום שבו היא עוסקת. היא צריכה "ללכת על הראש" – נפתלי בנט. על חבריה לדרוש מראש הממשלה ליישם את הצהרותיו אודות חשיבות ההיי-טק. כהתחלה, כדאי לשקול בחיוב את הצעתו של ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) למנות CTO לאומי – יועץ ראשי לראש הממשלה בכל מה שקשור לענף ההיי-טק, שיראה את התמונה הכוללת, יאחד ויחבר בין המשרדים ויסייע רבות ליישום המשימה הלאומית של עידוד ההיי-טק, הוצאתו מהבועה והפיכתו לתחום שלכל אחד ואחת יהיה מקום בו.

השורה התחתונה: ועדת המשנה היא התחלה חשובה, שיכולה לסייע לקדם את הטיפול באתגרים שונים, שענף ההיי-טק מתמודד איתם. חובת ההוכחה תהיה על חברי הוועדה והעומד בראשה, שיצטרכו להראות שהיא לא תהיה עוד ועדה, אלא לובי ממשי של ענף ההיי-טק בכנסת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים