הממשלה תקצה 225 מיליון שקלים לקידום יזמות בחברה הערבית

הסכום יוקצה לתוכנית של רשות החדשנות, שתופעל על ידי זכיינים ושתכלול הקמת מרכזי יזמות, אקסלרטורים, מועדוני אנג'לים וחממה טכנולוגית

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

רשות החדשנות והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים הודיעו היום (ד') על תוכנית חדשה לחמש שנים, שלדבריהם תסייע לקדם את היזמות והחדשנות בחברה הערבית. מטרת התוכנית היא לעודד הנבטה של מיזמים טכנולוגיים של ערבים.ות, והרשויות יקצו לצורך כך 225 מיליון שקלים.

התוכנית היא חלק משתי תוכניות ממשלתיות קיימות: אימפקט לחברה הערבית של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שעוגנה בהחלטת ממשלה, ותקאדום – תוכנית חומש לקידום כלכלי של המגזר הערבי של המשרד לשוויון חברתי. התקציב שהוקצה לה הוא חלק מסכום של 800 מיליון שקלים לקידום ההיי-טק בחברה הערבית, שכלול בתקציב המדינה, שאושר בנובמבר האחרון.

מה התוכנית כוללת?

במסגרת התוכנית כלולים כמה כלים, שנועדו לסייע למיזמים שישתתפו בה: מרכזי יזמות, שיוקמו באמצעות זכיינים ויקבלו מענק תפעולי של עד שני מיליון שקלים בשנה בכל אחת מחמש שנות הזיכיון. מטרת המרכזים הללו היא לעודד יזמות וחדשנות מקומית באזורים גיאוגרפיים שונים, בדגש על הפריפריה החברתית והגיאוגרפית, לספק מעטפת עסקית ומקצועית תומכת ליזמים מקומיים, לעודד הקמת אקו-סיסטם ותרבות של חדשנות ויזמות בשיתוף עם עוגנים באזור, כגון רשויות מקומיות, תעשייה ומשקיעים, ולתת פתרון לכל שלבי החיים של המיזמים – מעידוד יזמות ויצירת רעיונות חדשניים, עבור בהובלת גיבוש וקידום שלהם ועד לשלב הגיוס, עם או בלי הגשה של התוכנית לקבלת סיוע כספי ואחר במסגרת מסלול של רשות החדשנות. המרכז יוכל להפעיל אקסלרטור, ולקיים מפגשי תוכן ומיט-אפים, תוכנית מנטורים ושיתופי פעולה עם חברות גדולות.

בנוסף, יוכלו הזכיינים שייבחרו לפעול לעידוד התעסוקה באזור הפעילות של המרכז ובפיתוח כוח אדם להיי-טק על ידי חיבור למעסיקים פוטנציאליים והקמת שלוחות מקומיות מהענף. זכיין שיבצע את הפעילויות הללו יקבל מענק של עד מיליון שקלים בשנה, בכל אחת מחמש שנות הזיכיון.

הזכיינים יקבלו מימון של עד מיליון שקלים לשנה להפעלת אקסלרטורים שיסייעו ליזמים מתחילים, בדגש על אוכלוסיות בתת ייצוג, בפרט מהחברה הערבית, ופריפריה, על מנת לקדם רעיון טכנולוגי ולהביאו להיתכנות עסקית, כולל תיקוף שוק, בניית MVP, ליווי והכוונה של מנטורים, גישה למשקיעים, ייעוץ טכני ומשפטי, חשיפה תקשורתית והדרכות.

מועדוני אנג'לים שזכיינים יקימו יקבלו מימון של עד 900 אלף שקלים בשנה – במקרה הזה בכל אחת משלוש שנות הזיכיון – לצורך הקמתם. הזכיינים מצדם יפעלו לגיוס המשקיעים, לקידום השקעות במיזמים בשלבי הפרה-סיד והסיד באמצעות חשיפה למיזמים רבים, בדגש על מיזמים מאוכלוסיות בתת ייצוג ומהפריפריה, וכן לבניית תהליך השקעה סדור הכולל גם ביצוע בדיקת נאותות.

בנוסף, נכתב בהודעה, רשות החדשנות "תקדם הקמת חממה טכנולוגית" שתופעל גם היא על ידי זכיין ומטרתה היא עידוד יזמות והקמת סטארט-אפים מהחברה הערבית. חברות חממה חדשות שהיא תקים יזכו לתמיכה מהרשות בסכום של עד 6.5 מיליון שקלים לחברה, בשיעור של בין 74% ל-85% מתוך התקציב המאושר.

"עידוד יזמות בחברה הערבית – המשימה הקשה ביותר"

רשות החדשנות צפויה לפרסם בקרוב קולות קוראים לבחירת זכיינים להפעלת תוכניות אלה. ברשות אומרים כי "התוכנית ומסלול ההנבטה החדש שנפעיל מדגישים את חשיבות הצורך בקידום רעיונות טכנולוגיים חדשניים בחברה הערבית והפיכתם לסטארט-אפים, ובמקביל בהגדלת כמות המשקיעים בחברות אלה בשלבים מוקדמים מאוד. כל זאת נועד על מנת ליצור את התנאים הדרושים ליזמים לא מנוסים ולא מקושרים להפוך למובילים של מיזמים מצליחים בהיי-טק".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, אמרה כי "שילוב עובדות ועובדי היי-טק מהחברה הערבית הוא צורך חברתי וכלכלי-אסטרטגי מהמעלה הראשונה. למרות עלייה במספר הסטודנטיות והסטודנטים הערביים באקדמיה עדיין, רק כ-2% מעובדי ההיי-טק מגיעים מהחברה הערבית. לכן, עם כניסתי לתפקיד התוויתי מדיניות להגברת האמצעים לשילוב החברה הערבית בתעשייה. במסגרת זו סיכמנו בליל התקציב בחודש נובמבר האחרון על תקציב ייעודי לרשות החדשנות לחמש השנים הבאות".

היא ציינה כי "תוכנית חומש מקבילה נוספת תפעל בתחומי המדע והמחקר – גם היא לחברה הערבית, עם תקצוב נוסף שהושג לצורך כך".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, אמרה כי "שילוב מוצלח של האוכלוסייה הערבית ואוכלוסיות אחרות בעולם ההיי-טק הישראלי הוא אינטרס מובהק של הענף. בחודשים האחרונים אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם ראשי ענף ההיי-טק, וככל שנצליח לשלב יותר עובדים מהחברה הערבית במקצועות הענף, כך נצליח לגרום לצמיחה הכלכלית בישראל לחלחל לעוד שכבות באוכלוסייה".

לדברי דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, "עידוד יזמות בחברה הערבית היא המשימה הקשה ביותר, שכן מספר הסטארט-אפים שמונבטים על ידי יזמים ערבים נמוך מאוד בהשוואה לכלל האוכלוסייה. הסיבות לכך מגוונות ונובעות בעיקר מחוסר בנטוורקינג, ריחוק פיזי ממרכזי ההיי-טק, חשש מלקיחת סיכונים והעדפה למשרה בטוחה על פני יזמות, וכן מחוסר גישה למשקיעים. פיתחנו את מסלול ההנבטה החדש כחלק מתוכנית הממשלה לקידום היזמות בחברה הערבית, ועל מנת לתת מענה מיטבי לחוסרים אלה ולפתח את האקו-סיסטם היזמי בחברה הערבית לטובת חיזוק כלל ההיי-טק הישראלי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים