עובדים בחברת היי-טק וקיבלתם אופציות? כמה דברים שחשוב לדעת

אחד התגמולים הנפוצים לעובדים בהיי-טק הוא אופציות לרכישת מניות ● אלא שרבים מהם לא מגיעים למימוש מלא שלהן, עקב חוסר ידע ● המאמר שלפניכם מנסה להדביק במשהו את הפער

האופציה העדיפה: לדעת מה שצריך אודות האופציות למניות שאתם מקבלים.

עובדי היי-טק רבים בוחרים לעבוד או להישאר בחברה מסוימת בשל האופציות שהם קיבלו. אלא שעובדים רבים לא טורחים להתעמק במסמך הארוך, בשפה האנגלית, שמפרט את האופציות שהוענקו להם. סוגיית האופציות היא נושא מורכב, שמחייב הבנה מעמיקה. אחרת, עלול להיווצר מצב שבו העובד, שמקווה להתעשר בעזרת האופציות שקיבל, לא יקבל דבר.

קיימים ארבעה מונחים בסיסיים בכל הקשור לאופציות:

מועד ההקצאה (Grant) – מועד הענקת הזכות החוזית.

מחיר המימוש (Exercise Price) – מחיר הרכישה של המניות.

מועד המימוש (Vest) – מועד שיהיה כלול בחוזה לקבלת המניות, כתוצאה מתשלום מחיר הרכישה ו/או מילוי תנאים נוספים המפורטים בתוכנית האופציות. לדוגמה, ארבעה מועדי מימוש בשנה – של רבע מהאופציות שניתנו לעובד. במועד המימוש העובד יכול לבחור בין שתי חלופות: לממש את האופציה, כשערך המניה במונחי שוק גבוה מערך המניה שנקבע למימושה, או לא לממש את האופציה ולדחות את מימושה, כשערך המניה נמוך מערך המניה שנקבע למימוש.

מועד הפקיעה (Expiration Date) – המועד שעד אליו העובד יכול לממש את האופציה. לדוגמה, עד שלושה חודשים לאחר סיום עבודתו בחברה.

עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד.

עו"ד אורי אנגלהרד. צילום: פרטי

כדוגמה לעובד שלא הצליח לממש את האופציות אביא את פסק הדין שהתקבל בבית הדין הארצי לעבודה בעניין מיקרוסופט ישראל בע"מ נ' גרושקה. במקרה זה, העובד הועסק בחברת הסטארט-אפ פיץ', שבה ניתנה לו התחייבות להענקת אופציות לרכישת מניות, באישור הדירקטוריון, כאשר ההחלטה תובא לידיעתו בכתב עד למועד שנקבע. אלא שההחלטה בעניין לא התקבלה, מאחר שסמוך לכך נמכרה פיץ' ושולבה במיקרוסופט ישראל. בהסכם המיזוג נקבע שהאופציות שניתנו לעובדי פיץ' יומרו לאופציות לרכישת מניות מיקרוסופט, בכפוף לכך שהעובדים ימשיכו לעבוד בחברה בהיקף מלא.

מומלץ לעובדים שמקבלים אופציות להתעמק ולהבין היטב את מסמך האופציות. לאחר שיבינו את הזכויות שהם קיבלו, הם ינהגו באופן שלא יגרום להם להפסיד אותן.

לאחר זמן, העובד פוטר מעבודתו לפני המועד הקבוע בהסכם למימוש האופציות של מניות מיקרוסופט. העובד דרש לאפשר לו לממש את האופציות לרכישת מניות שקיבל בפיץ'. בית הדין הארצי לעבודה קבע כי הסכם העבודה של העובד עם פיץ' אכן כלל הוראה בעניין הענקת אופציות לרכישת מניותיה, אלא שהוראות הסדר זה משקפות התחייבות בלבד להענקת אופציות לפי תוכנית שפרטיה אמורים להיקבע בעתיד ולבוא לידיעתו אז. ברם, תוכנית כזו לא גובשה, לא קיבלה את אישור הדירקטוריון ולא הובאה לידיעת העובד. מה גם שממילא, העובד לא קיבל אופציות כלשהן. וגם אם היה קיים הסדר בעל תוקף מחייב להענקת אופציות לעובד לרכישת מניות פיץ', בית המשפט קבע שבמיזוג של פיץ' עם מיקרוסופט הוא בוטל בהסכמת העובד תמורת קביעת הסדר חלופי לקבלת אופציות לרכישת מניות החברה הרוכשת. כמו כן, צוין בפסק הדין, מאחר שההחלטה לפטר את העובד הייתה עניינית ולא על מנת לסכל את זכותו לממש את האופציות, הרי שהוא לא זכאי לממש את האופציות לרכישת מניות מיקרוסופט.

לסיכום, מומלץ לעובדים שמקבלים אופציות להתעמק ולהבין היטב את מסמך האופציות. לאחר שיבינו את הזכויות שהם קיבלו, הם ינהגו באופן שלא יגרום להם להפסיד אותן.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא עו"ד, נוטריון ומגשר, המומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רק מזומן

    אופציות כמו ביטקוין זה כסף על הקרח.נמצא עמוק באיזה זכרון מחיק של שרת נתונים באיזה בור גיבוי במי האוקיינוס.

אירועים קרובים