האם התרחבות הענן בישראל תביא לשינויים בהנהלות החברות?

תחום הענן צפוי להתרחב בארץ עד מאוד, בעקבות תוצאות מכרז נימבוס ובניית הדטה סנטרים המקומיים ● האם צפויים חילופי תפקידים בצמרות הסניפים הישראליים של החברות הרב לאומיות שהשתתפו במכרז? ואם כן - מדוע? ● פרשנות

דרושה תגובה, כדי שלא "יתקדרו העננים" מעל מכרז הענן הממשלתי. עיבוד מחשב: BigStock

התוצאות העסקיות של ענקיות הטק, שפורסמו ביומיים האחרונים – ובמיוחד אלה של גוגל ומיקרוסופט – מוכיחות שוב שתחום הענן הופך להיות יותר ויותר דומיננטי במרכיב ההכנסות שלהן. הדבר בא לידי ביטוי גם בשוק הישראלי, בעקבות מכרז הענן הממשלתי נימבוס, שתוצאותיו פורסמו באפריל האחרון. ארבע ספקיות הענן הגדולות – גוגל, AWS, מיקרוסופט ואורקל – השתתפו במכרז, והשתיים הראשונות גם זכו – והוא צפוי להעמיק את אחיזת כולן בשוק הישראלי, בעיקר מאחר שהן מקימות אזורי ענן ודטה סנטרים מקומיים.

עוד בטרם הבשיל המכרז, הוא טלטל את שוק הדטה סנטרים בישראל, ובנוסף לחברות הבינלאומיות, גם אלה המקומיות משפרות עמדות. זאת, מאחר שמכרז נימבוס ירחיב מאוד את השוק – לא רק בממשלה, אלא גם בקרב ארגונים נוספים, שלא יכולים היו או לא רצו להעביר את אחסון המידע שלהם לחו"ל. יש כמה סיבות לכך: ארגונים כמו בנקים נתונים לרגולציה שלא מאפשרת להם לעשות זאת, ארגונים אחרים חוששים מהיבטי אבטחת המידע במעבר לענן, ועוד.

השינויים בצמרות החברות קרובים

צמיחתו של מרכיב הענן בפעילות החברות תוביל כנראה את ההנהלות לבצע שינויים ארגוניים ופרסונליים, כולל בישראל, ולמנות לתפקידי צמרת א.נשים שיש להם ניסיון וידע בהטמעת פרויקטי ענן בסדרי גודל כאלה. אורקל הייתה הסנונית הראשונה, אבל לפי הערכות של מומחים בשוק, היא לא האחרונה שתלך בכיוון זה.

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל הפורש. צילום: פלי הנמר

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל הפורש. צילום: פלי הנמר

באחרונה פרסמנו בבלעדיות על פרישתו של עוזי נבון מאורקל. נבון עבד באורקל במשך רבע מאה, מהן שמונה שנים כמנכ"ל אורקל ישראל. הסיבה לעזיבתו היא שהחברה מבצעת בימים אלה שינוי ארגוני במבנה הסניפים, ופיצלה את האחריות בין שני מנהלים – על הרישיונות ועל הענן. זאת, כחלק מתהליך התאמת מבנה הסניפים לקראת גידול בפעילות הענן. בישראל, אורקל מינתה את נבון כאחראי על הרישיונות – שזה אמנם תחום אחד בלבד, אבל הוא התחום המכניס ביותר לחברה, והוא בחר לפרוש מהתפקיד לאחר כמה שבועות.

במקביל לנבון, אורקל מינתה את ערן פייגנבאום, סגן נשיא לפיתוח מוצרים בחברה, שיושב בכלל בלונדון, כאחראי על פעילות הענן בישראל וכממלא מקום מנכ"ל הסניף המקומי. לא ברור אם הוא ימונה למנכ"ל הקבוע של אורקל ישראל, אבל נראה שהמנהל הבא של הסניף המקומי של החברה יגיע מתחום הענן, כך שסיכוייו גבוהים.

במידה מסוימת, יש כאן תהליך טבעי: המנהלים הוותיקים הובילו את צמיחת הענן בחברה והיו מעורבים במכרז הממשלתי, ועכשיו, משפורסמו תוצאותיו (ואורקל הפסידה בו), הם מוסרים את המקל למנהלים שבאים מהרקע הזה. אורקל ערערה על תוצאות המכרז ויהיה מעניין לראות מה תהיה התוצאה שלו. בכל מקרה, החברה בונה בימים אלה דטה סנטר מקומי לענן במתקן של בינת בהר חוצבים בירושלים – מהלך שמהווה עוד הוכחה על מה אורקל תשים דגש בשנים הבאות.

מה יקרה במיקרוסופט?

לאורך כל הדרך, החברה שומרת באופן בולט על עמימות – גם בכל תהליך המכרז וגם לאחר ההפסד הצורב שלה. מה שכן, כמו המתחרות שלה, היא הודיעה שהיא מקימה דטה סנטר לענן עבור השוק הישראלי. הענן של מיקרוסופט, Azure, מהווה אחת הפעילויות הבולטות בענקית מרדמונד ואחד ממנועי הצמיחה שלה. הוא צפוי להיות בקרוב בולט עוד יותר וגם בה, תשומת הלב הניהולית תופנה לתחום זה.

רונית אטד, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. צילום: גיא הכט

רונית אטד, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. צילום: גיא הכט

את מיקרוסופט ישראל מובילה מזה שנתיים רונית אטד. היא מונתה בסוף 2019, לאחר שכיהנה כמנכ"לית אלעד מערכות. במשמרת שלה היא התמודדה ועודנה מתמודדת עם שלושה אתגרים: הקורונה והשלכותיה על פעילות החברה, מכרז נימבוס ואיחוד הפעילויות של מיקרוסופט בישראל בבניין החדש בהרצליה. אטד הגיעה לתפקיד עם ניסיון עשיר בתחום ה-IT ועם ידע בהטמעת טכנולוגיות בחברות שונות. מיקרוסופט עובדת באופן מסורתי עם שותפים עסקיים מובילים בתחום, שיחד עם בכירי החברה בעולם הענן, מדווחים ישירות למנכ"לים. האם בעקבות התחממות שוק הענן בישראל, הקמת הדטה סנטר המקומי והתחרות הקשה הצפויה גם מיקרוסופט תלך לשינויים מבניים ואולי פרסונליים בסניפים שלה? על כך אין כרגע תשובה.

בועז מעוז, מנהל פעילות הענן של גוגל בישראל. צילום: ניב קנטור

בועז מעוז, מנהל פעילות הענן של גוגל בישראל. צילום: ניב קנטור

גוגל ו-AWS

תחום הענן בולט גם אצל שתי החברות הנוספות – אמזון עם AWS וגוגל עם גוגל קלאוד, וזה בא לידי ביטוי באיוש תפקידי המנהלים של תחום זה על ידי בכירים. בגוגל תחום הענן מופקד בידי בועז מעוז, שהגיע מסיסקו, וב-AWS – על ידי מנהל הפעילות האזורית של החברה, הראל יפהר, שיש לו ניסיון רב בתחום.

הראל יפהר, מנהל הפעילות של AWS בישראל. צילום: ניב קנטור

הראל יפהר, מנהל הפעילות של AWS בישראל. צילום: ניב קנטור

לסיכום, הענן, ואיתו הדטה סנטרים לענן, הופך להיות התחום החם ביותר כיום בשוק ה-IT, וצפוי שבשנה הבאה נהיה עדים לשינויים בחברות אלה, כולל שינויים מבניים ופרסונליים. אנחנו, כמובן, נמשיך לעקוב ולדווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים