אורקל עתרה לביהמ"ש: מבקשת לפסול את מכרז נימבוס

החברה טוענת ל-"פגמים מהותיים" בהליך המכרז לשירותי הענן הממשלתיים ובהחלטה לבחור ב-AWS ובגוגל כזוכות

צפרא כץ, מנכ''לית אורקל. צילום: עזרא לוי

הקרב סביב מכרז הענן הממשלתי נימבוס ממשיך להתחמם: אורקל הגישה הבוקר (א') עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בדרישה לפסול את תוצאות המכרז, ש-AWS וגוגל זכו בו.

באורקל מבקשים לבטל את המכרז בעיקר מסיבות טכניות: מאחר שההצעה שהיא הגישה לא הועברה לבדיקה כלכלית ומאחר שלטענתה, ההצעה של AWS – שכאמור זכתה בסופו של דבר – הוגשה באיחור. כמו כן, על פי העתירה, הוספה להצעה זו הסתייגות שלא כדין.

על פי אורקל, ועדת המכרזים הייתה אמורה להעביר לפחות שלוש הצעות לבדיקה כלכלית – והיא לא עשתה כן. בחברה מצאו "פגמים מהותיים" בהחלטת הוועדה שלא העביר את ההצעה שלה לבדיקה כלכלית.

היה ובית המשפט יחליט שלא לבטל את המכרז, באורקל מבקשים ממנו להורות על ביצוע מחודש של שלב הבדיקה הכלכלית של ההצעות השונות.

אחד מפרויקטי המחשוב הגדולים במדינה

פרויקט נימבוס הוא אחד מפרויקטי המחשוב החשובים והגדולים במדינה בכלל ובממשלה בפרט בשנים האחרונות. הוא כולל את העברת כל השירותים הממשלתיים לענן, ולהשלכות שלו – הישירות והעקיפות – תהיה (וכבר מתחילה להיות) השפעה רבה על עולם ההיי-טק והחברות בענף. זאת, משום שעל רקע המכרז הודיעו החברות שהגיעו לקו הגמר על הקמת אזורי ענן ייעודיים לישראל ודטה סנטרים מקומיים – דבר שהיווה אחד מתנאי המכרז, משום שהשירותים הממשלתיים מחויבים לפעול על גבי שרתים הממוקמים בישראל. כך, החברות יוכלו להציע את השירותים שלהן לארגונים ישראליים – מכאן.

החוזים בין הממשלה לשתי הזוכות – AWS וגוגל, כאמור – נחתמו בחודש מאי האחרון, ובמינהל הרכש במשרד האוצר אמרו כי הם בחרו בהן משום שההצעות שלהן סיפקו אותם בהיבטים של רציפות תפקודית של משרדי הממשלה, הבטחת ריבונות ופרטיות המידע, בהתאם לחוק הישראלי. עוד הן כוללות שמירה מספקת, לטענתם, על אבטחת המידע והפרטיות של אזרחי ישראל, שהפרטים שלהם נמצאים במאגרי המידע הממשלתיים. בעבר פורסם כי AWS וגוגל אף נתנו לממשלה הנחה של לפחות 20% במחיר.

ההערכות שלפיהן מכרז נימבוס ייגרר לבתי המשפט עלו עוד לפני שהוכרזו הזוכים, משום שלכל אחת מהחברות שניגשו אליו יש אינטרס ברור שגורם מרכזי כמו ממשלת ישראל יבחר בה כזוכה.

אורקל הודיעה על הקמת אזור הענן הישראלי והדטה סנטר שלה, שממוקם בחוות השרתים של בינת תקשורת מחשבים בהר חוצבים בירושלים, לפני חודשים אחדים. דבר ההקמה פורסם עוד קודם לכן באנשים ומחשבים. צפרא כץ, מנכ"לית החברה, הביעה בשבוע שעבר, במהלך ביקור בישראל, ביקורת על החלטת הממשלה לבחור ב-AWS ובגוגל – ולא באורקל – והגדירה אותה "קשה להבנה". "אני לא יכולה להסביר את ההחלטה הזו", אמרה. "אולי לא כל המידע היה זמין ונגיש עבור מקבלי ההחלטות בטרם הם החליטו, אז אני לא יכולה להגיב". כץ נשאלה במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום ה' האחרון האם אורקל תערער על ההחלטה והשיבה: "נראה". היום התברר שהתשובה היא "כן".

באורקל לא התייחסו ישירות לעתירה. מהחברה נמסר היום כי היא "מחויבת לתמוך במדינת ישראל. נמשיך לפעול כדי להבטיח שלממשלת ישראל תהיה גישה לטכנולוגיית מחשוב הענן המאובטחת, האמינה והמתקדמת ביותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים