מאסק, הסר את ידיך מהקופים ומבעלי החיים

נוירלינק, כך סיפר היזם והמייסד, אילון מאסק, הצליחה לחבר מוח של קוף למחשב והקוף מפעיל משחקי וידיאו בחשיבה ● הוא הבטיח: "הקוף מאושר", ושהמעבדה היא "מתקן הקופים נחמד ביותר" - האמנם?

האם הוא מאושר? קוף אקראי במעבדת ניסויים. צילום אילוסטרציה: BigStock

השבוע התבשר העולם כי חוקרי הסטארט-אפ נוירלינק (Neuralink) – עוד חברה חדשנית, מסקרנת ופורצת דרך מבית היוצר של יזם הטק המפורסם אילון מאסק – הצליחו לחבר שבב למוח של קוף, אשר מאפשר לו לשחק במשחקי וידיאו בעזרת חשיבה בלבד. מאסק ציין את ההישג, לכאורה, במהלך הופעה ברשת החברתית למוזמנים בלבד קלאב-האוס (Clubhouse), ועשה זאת בגאווה רבה.

והוא צודק. זאת אומרת חלקית. ההישג הזה מרשים ודרמטי מאין כמותו, משום שהוא אמור לסלול את הדרך לחיבור המוח האנושי למחשב, או במילים אחרות – להפיכתנו לסוג של סייבורגים מתוחכמים וחכמים עד אין קץ.

כבר באוגוסט האחרון התגאה מאסק מאוד כשבמסגרת מצגת ששודרה בלייב תועדה חזירה צעירה בשם גרטרוד ששבב מחשב שפיתחה נוירלינק, אשר גודלו כגודל מטבע, הושתל במוחה. אז הדגים מאסק למעשה את הצעד הראשון שנעשה במעבדות החברה לעבר המטרה הסופית, שהיא לממשק את המוח האנושי למחשב.

אבל בואו נניח לרגע בצד את השאלה האם באמת האנושות תתרם מהחידוש הזה לכשיושלם, או שהוא יביא אפילו לקיצה בתסריטי בלהה שונים שניתן להגות בהם. בואו אולי אפילו נאמין במאסק, שהחשיבה הייחודית שלו והעובדה שהוא פשוט חסר מנוח ואמביציוזי בטירוף, מביאה לעולם רעיונות הזויים שגם מתממשים – כולנו מכירים את הצלחותיה של חברת החלל SpaceX, את השגשוג הלא יאמן של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה (Tesla), ואתם בהחלט מוזמנים לחפש גם פרטים על חברת בורינג (The Boring Company) של מאסק, שבמסגרתה הוא חופר מנהרות לתחבורה אלטרנטיבית והרבה יותר אקולוגית מתחת לערים בארה"ב. בכלל, בואו נצא מנקודת הנחה שממשק מוח-מחשב, במקרה שלנו בני האדם, יטיס אותנו להישגים חסרי תקדים. שכל סטאז'ר זוטר בבתי חולים יהפוך לאנציקלופדיית רפואה מהלכת, שכל מהנדס ידע לשלוף בקלילות ממוחו כל פרט ופרט הנדרשים לו לצורך תכניותיו וחישוביו, שכל אחד מאיתנו, האנשים הפשוטים, יוכל לנגן מוזיקה בראשו (כפי שכבר הבטיח מאסק בעבר), ובכלל – שהשמיים יהיו הגבול להישגי האנושות.


מאסק וצוות חוקרים מסבירים, בגמגומים, למה חשוב לערוך ניסויים בבעלי החיים דווקא

יתרה מזאת, בואו נאמין למאסק שטוען כי הפיתוחים של נוירלינק, לכשיושלמו, יסייעו לאנשים משותקים לשלוט על התקנים באמצעות מחשבות. הטכנולוגיה יכולה גם, לדבריו, לאפשר לאנשים לתקשר ביניהם באמצעות המוח, ואפילו לשמר את מצב המוח, ובמקרה מוות – להעבירו לגוף אחר.

מרשים ביותר. על סף הבלתי נתפש.

אבל בהנחה שכך אכן יקרה בעתיד – מדוע מי שבינתיים אמורים להשתתף בניסויים, היש להודות די משוגעים הללו, וזאת בלי אישורם, וחמור יותר, מבלי שהם יבינו מה קורה להם ומדוע, אלו בעלי חיים חסרי ישע?


אם התועלות לבני האנוש כה רבות, ואם מאסק כל כך עשיר עד שהוא מאייש לסירוגין עם ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, את המקום הראשון בצמרת עשירי תבל – למה שלא יגוייסו לניסויים הללו בני אדם?

בן האדם המתנסה בחוויה ידע לקראת מה הוא הולך. הוא יתנדב מרצון לניסוי, ואף יתוגמל על כך ביד רחבה. מי שיתנסה בהמצאה של מאסק יתרום להתפתחות האנושות באופן חסר תקדים, ואף אפשר שייכנס לספרי ההיסטוריה כאדם הראשון שמוחו חובר למחשב, שהצליח להרוג בקאונטר סטרייק את חברי הקבוצה השנייה רק בכוח המחשבה, שבאך או ביונסה התנגנו בראשו בעת רצון, ובכלל – שהפך מייצור פשוט למגה-אדם.

הרי את גרטרוד ואת הקוף, שאפילו שמו לא הגיע לתקשורת ולדיווחיו של מאסק, איש לא יזכור או יוקיר. וגם אם כן – מה זה יועיל להם אחרי שאת מרבית חייהם בילו במעבדה, על שולחן הניתוחים ובהחלמה מפצעיהם, כשבזמנים שבין לבין מוחם מתעתע בהם?

מדובר ביצורים חשים, רגישים ותאבי חיים, ולא בבובות משחק לתועלת האדם – גם אם האדם הזה הוא גאון נדיר שמשבש את העולם הטכנולוגי באופן חסר תקדים ממש בזמנים אלו.

הניצול של חסרי הישע יירשם לדיראון עולם ברזומה של מאסק, כיון שלא רק שאינו מייצג קידמה, אלא שהוא מייצג פרקטיקות שזמנן עבר מזמן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סמדר

    גלי פילאקוב אנא צרי אתי קשר בפייסבוק, תודה https://www.facebook.com/bonbonyetta.smadar/

אירועים קרובים