הביטקוין: 10 שנים בקצת פחות מ-1,000 מילים

1,000 מילים בעידן האינטרנט זה הרבה מאוד לטקסט, אבל בפחות מזה קשה לתאר את ההשפעה הדרמטית של המטבע הווירטואלי שחוגג היום (ה') יום הולדת ● ולמי שבכל זאת רוצה אמ;לק: כולם מגזימים - גם אלה שסבורים שהביטקוין ייעלם וגם אלה שטוענים שהוא יחליף את המטבעות המסורתיים

עשור של ביטקוינים. אילוסטרציה: ג. פשקובה, BigStock

אחת התופעות הכלכליות החשובות של העשור האחרון היא עלייתו המפליאה של מטבע הביטקוין, שנוצר כדי לחולל מהפכה בהעברות כספים Peer-to-peer – בלי מתווך כמו בנק או חברת כרטיסי אשראי, בלי החלפת פרטים אישיים ובלי עמלות טיפול או המרה למיניהן.

המטבע הוא רשומה ייחודית בקובץ ציבורי, המכונה שרשרת בלוקים (בלוקצ'יין). לרשת המטבע מחוברת תוכנה, המשמשת כ-"ארנק", ויכולה לנהל שליחה וקבלה של תשלומים. ארנק ביטקוין יכול להיות מאוחסן במחשב מקומי או על שרת מרוחק. הוא מציג את המידע על כמות הכסף שיש למשתמש מסוים, כולל היסטוריית השימוש בו והיתרה שלו בסך כל הכתובות המנוהלות דרך אותו ארנק.

מדובר במערכת מבוזרת, כלומר – כל אחד יכול להחזיק ארנק משלו, כך שלכל אחד יש יכולת עצמאית לניהול מלא של כספו, ללא מעורבות של גורם מנהל מרכזי. היא צריכה עדיין להבטיח שבעת תשלום לא "יומצאו" מטבעות שאינם קיימים, ושסכום שהועבר בתשלום אכן גרע מטבעות בסך המתאים מכתובת השולח, כך שלא יוכל להשתמש בהם בתשלומים נוספים (תרמית המכונה "בזבוז כפול").

ארנק הביטקוין של מיקרוסופט. צילום: פלי הנמר

ארנק הביטקוין של מיקרוסופט. צילום: פלי הנמר

המצאת הביטקוין – על רקע המשבר הכלכלי העולמי

2008 הייתה שנה סוערת במגזר הפיננסי: משבר הסאב פריים היכה בעולם, ובעיקר בארצות הברית, הביא לקשיים כלכליים עד כדי בקשה לפשיטת רגל של חברות כמו ליהמן ברדרס ו-AIG (שזכתה לסיוע נדיב ממשלם המסים האמריקני) והוריד מדינות כמו ספרד, איסלנד ויוון למצב כלכלי לא טוב, שלקח להן זמן רב להתאושש ממנו. חלקן מלקקות את הפצעים עד היום.

על רקע המשברים הפיננסיים, נרשם אז הדומיין bitcoin.org. מאוחר יותר, ב-1 בנובמבר 2008, אדם (או קבוצה) תחת הפסיאודון סאטושי נאקאמוטו הפיץ במייל לרשימת דיווח מוצפנת "נייר לבן" על הביטקוין, שבו הוסבר כיצד עובד המטבע המוצפן והרעיון הכללי של המערכת. עד היום לא ידוע ברבים מהי זהותו של מייסד המטבע. בעבר טען נאקאמוטו שהוא יפני, אך מהודעות שהשאיר בפורומים ניכר שרמת האנגלית שלו גבוהה מאוד, בדומה לזו של שפת אם. בדצמבר 2010 פרש נאקאמוטו מפיתוח המטבע והשאיר את העיסוק בכך לקהילת המשתמשים בו. נעשו כמה ניסיונות לאתר את ממציא הביטקוין, אך ללא הוכחה ודאית לזהותו.

בינואר 2009, עם שחרור הקליינט הראשון של הביטקוין, החלה לפעול מערכת הביטקוין בקוד פתוח. נאקאמוטו יצר את הבלוק הראשון בבלוקצ'יין, וכך למעשה כרה את 50 הביטקוינים הראשונים. לאחר מכן הוא ביצע את העברת הביטקוין הראשונה בהיסטוריה, בסך של 10 מטבעות, לאחד התומכים הראשונים בו – המתכנת האל פיני. כיום מעריכים שבתחילת ימי הביטקוין כרה נאקאמוטו 980 אלף מטבעות, אולם לאחר פרישתו מפיתוח המטבע לא בוצעה העברה מכתובותיו המשוערות.

העסקה הראשונה בתולדות המטבע הווירטואלי, שנחגגת בקרב קהילת הביטקוין תחת השם "יום הביטקוין והפיצה", התרחשה ב-22 במאי 2010, כשנפשו של מתכנת מפלורידה בשם לאזלו הנייץ', שהיה מכורי הביטקוין הראשונים, חשקה בארוחת ערב, והוא החליט לבדוק האם יוכל להשתמש במטבע הווירטואלי כדי לרכוש לעצמו משהו לאכול. לאחר שהצליח לשכנע מתנדב בבריטניה לרכוש עבורו שתי פיצות תמורת ביטקוין, הוא שלח לו 10,000 מטבעות וירטואליים, והלה הזמין עבורו פיצות בשיחה טרנסאטלנטית ושילם עליהן בכרטיס אשראי. מבחינת הנייץ' זו הייתה הוכחה חותכת לכך שהביטקוין שווה משהו. במבט לאחור, הוא די צדק, מפני שערכם של הביטקוינים ששילם איתם על הפיצה עמד אז על 30 דולר, אבל אם היה מחכה קצת, הוא יכול היה לקנות הרבה יותר משתי פיצות… באיזשהו שלב, ערכם של אותם ביטקוינים עמד על 90 מיליון דולר!

ה-מטבע של העולם התחתון

בעוד אירוע הפיצה זוכה לחגיגה, בימיו המוקדמים רק מעט עסקים הסכימו לקבל תשלום בביטקוין. אבל בתחום אחד, שבו טבעו האנונימי ותנועות דיגיטליות העניקו לו יתרון, הוא פרץ – השוק השחור. במהרה התברר שהביטקוין ענה על צורך ענק בעולם התחתון ובתקופה מסוימת הוא הפך למטבע שבו קונים סמים ללא החשש של מעקב או מעצר.

שאלה טבעית שעולה בהקשר זה נוגעת לאבטחת הביטקוין. אלא שנראה שאין כל כך מה לחשוש: ב-6 באוגוסט 2010 אותרה פרצת אבטחה חמורה בפרוטוקול הביטקוין. העברות לא אומתו בצורה נכונה לפני שנכללו בבלוקצ'יין, וב-15 באוגוסט הפרצה נוצלה, כאשר יותר מ-184 מיליארד מטבעות נוצרו בהעברה יחידה. בתוך שעות ספורות ההעברה אותרה, ולאחר מכן עודכן פרוטוקול הביטקוין כך שלא ניתן יהיה לנצל את הפרצה, וההעברה הזאת נמחקה מהבלוקצ'יין. זוהי פרצת האבטחה היחידה שהתגלתה בפרוטוקול הביטקוין מאז יצירתו.

עולה ויורד. ביטקוין. צילום: BigStock

עולה ויורד. ביטקוין. צילום: BigStock

בעולם פועלות כמה בורסות להחלפת כסף מסורתי בביטקוין. בורסות אלה גובות עמלות המרה ואינן מקבלות תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי. ביוני 2011 בוצעה מתקפת האקרים על אחת מבורסות המרת הכספים של המטבע. בעקבות כך, השער בו נסחר המטבע בבורסה זו צנח מכ-17 דולר לסנטים בודדים, ולאחר כמה ימים התייצב. תנודותיו הגבוהות של המטבע גורמות לדיווחים בכלי התקשורת, מה שגורם בין היתר להפצת הביטקוין.

החל מ-2011 התחילו גורמים שונים לקבל תרומות באמצעות ביטקוין ובמהלך השנים הבאות הוא נכנ ס אט אט למיינסטרים כמטבע. בעיירה אחת בארצות הברית אפילו הוחלט לשלם בו לשוטרים את משכורותיהם. כמו כן, אפשר כיום לרכוש באמצעותו מספר רב של סחורות ושירותים, למשל זהב, קרקעות, רובים וסחורות שונות של חברות ענק.

אירוע טראומטי בהיסטוריית הביטקוין אירע ב-2014, כאשר נפלה הבורסה הווירטואלית Mt. Gox, שהייתה בורסת הביטקוין הגדולה והחשובה בעולם, לאחר שנפגעה מפריצה ושוד של כ-850 אלף מטבעות, ולבסוף הגיעה לפשיטת רגל ונסגרה. לעומת זאת, רגעי השיא שלו היו בסוף השנה שעברה, ובשלב מסוים הוא הגיע לשער של קרוב ל-20 אלף דולר למטבע אחד. בהמשך הוא צנח צניחה חופשית ובחודשים האחרונים הוא די יציב. כיום עומד שער הביטקוין על כ-6,300 דולר ליחידה.

הרגולציה ואנשי העסקים מעקמים את האף

היחס של ממשלות העולם לביטקוין הוא אמביוולנטי, ורבות מהן מעקמות את האף. רגולטורים טוענים כי הוא משמש לפעילות בלתי חוקית ומעלה סוגיות של הלבנת הון ומימון טרור. כמו כן, הם מדגישים כי מדובר במסחר בסיכון גבוה במיוחד. עם זאת, מרבית המדינות לא אסרו על השימוש בו, ובאפריל 2017 הוכר הביטקוין בראשונה ביפן כאמצעי תשלום. גם אנשי עסקים ואילי הון ידועים רבים בעולם לא כל כך אוהבים את הביטקוין ומזהירים מפניו, בהם וורן באפט וג'ורג' סורוס.

בישראל, השימוש במטבע הביטקוין הוא חוקי, אף על פי שרשויות ההון במדינה לא בדיוק מתלהבות ממנו. רשות המסים פרסמה בשנה האחרונה תקנות לגבי הגדרות הביטקוין והמיסוי עליו. בארץ פועל איגוד הביטקוין הישראלי, שבמסגרת פעילותו מקיים קשר עם הרשויות לבניית מסגרת רגולטורית עבור פעילות בביטקוין, מפיץ מידע בנושא ומדריך משתמשים.

מה יהיה עתיד הביטקוין? אין לדעת. מחד, עדיין נשמעות הטענות שמדובר בבועה וספק גדול אם יתממשו התחזיות שלפיהן הוא ויתר המטבעות הווירטואליים יחליפו את המטבעות המסורתיים. מצד שני, ההישרדות של הביטקוין לאחר הצניחה החופשית האחרונה מעידה שהוא כאן כדי להישאר ושמי שהספיד אותו הפריז לחלוטין.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי

    ומה חשבתם לעצמכם? הכתובת רשומה על הקיר ובגדול!!! לכל הסקפטים בעינין ,מומלץ לחשוב קצת לפני ששוללים.

אירועים קרובים