ג'ורג' סורוס: "מטבעות קריפטוגרפיים הם בועה טיפוסית וסוג של אי-הבנה"

איל ההון היהודי הונגרי-אמריקני, שהשתתף בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הילל את טכנולוגיית הבלוקצ'יין וקרא לעשות בה שימוש נרחב וקונבנציונלי יותר, אך במקביל אמר דברים שליליים על המטבעות הווירטואליים ● הייתה לו גם ביקורת קשה על פייסבוק וגוגל

ג'ורג' סורוס. צילום: Harald Dettenborn, מתוך ויקיפדיה

בנאום שנשא בפורום הכלכלי העולמי (The World Economic Forum) בדאבוס אמר המיליארדר והמשקיע ג'ורג' סורוס כי גילה דרך חדשה לסייע למהגרים על ידי ניצול ידע-בלוקצ'יין (Blockchain know-how). לדברי פורצ'ן (Fortune), סורוס נאם בכנס בפני קהל רב ואמר כי יש לעשות בבלוקצ'יין שימוש קונבנציונלי.

בלי לפרט במדויק כיצד בכוונתו להשיג את מימוש הרעיונות המקוריים והגדולים שלו, הזכיר המיליארדר כי "ניתן ליישם את טכנולוגיית הבלוקצ'יין לצרוך שימוש חיובי. אנחנו משתמשים בה, למעשה, בכדי לעזור למהגרים לתקשר עם משפחותיהם וכדי לשמור על כספם בטוח ולשאת אותו עימם".

בלוקצ'יין כסיוע למהגרים

סורוס ידוע כפילנתרופ התורם סכומים נכבדים לארגונים, למוסדות ולקידום פעילות פוליטית, לרוב מהצד השמאלי של המפה.

Open Society Foundations, שאותה ייסד סורוס, היא קבוצה פילנתרופית המוקדשת לדמוקרטיה עולמית. בשנה האחרונה העביר הארגון מענק בסך 100 אלף דולר למרכז למדעי זכויות האדם באוניברסיטת קרנגי מלון (Carnegie Mellon University). הפקולטה בוחנת את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ויישום מדעים חדשים אחרים, לצורך תיעוד ויצירת ארכיב מוסדר של הפרות זכויות אדם וזוועות שמבוצעות כנגד אוכלוסיות מוחלשות בכל רחבי תבל.

אחת הדרכים לסייע למהגרים, לדברי סורוס, יכולה להיות לאפשר להם לשאת רכוש דיגיטלי, לצורך שמירה עליהם במהלך מסעותיהם.

מטבעות וירטואליים – בועה

ולמרות זאת, סורוס מצטרף לשורה של בנקאים דומיננטיים כמו ג'יימי דימון מג'יי.פי מורגן (JP Morgan) שפסלו בפומבי את הביטקוין (Bitcoin), אפילו שדימון כשלעצמו כבר חזר בו מדבריו.

אנשי הדור הוותיק בדרך כלל סולדים מפיתוחים חדשניים שאינם מבינים, ומטבעות קריפטוגרפיים הוא אחד התחומים שההתנגדות והסקפטיות סביבם גדולות במיוחד. זאת אולי הסיבה לכך שבאותו זמן שסורוס יודע לפאר את המעלות של חדשנות הבלוקצ'יין, בדברו על מטבעות דיגיטליים הוא נשמע אחרת לגמרי.

היזם בן ה-87 טען כי "מטבעות קריפטוגרפיים הם מונח מטעה וזו בועה טיפוסית אשר מבוססת תמיד על איזה סוג של אי-הבנה". לדבריו, הביטקוין אינו מטבע, כי "מטבע אמור להיות מקור יציב של ערך. ובמטבע שיכול להשתנות ב-25% ביום לא ניתן להשתמש, למשל, לצורך תשלום משכורות, כי השכר עלול לרדת ב-25% ביום".

"גוגל ופייסבוק הן מכשול לחדשנות"

באותו נאום נזף סורוס גם בענקיות החיפוש והמדיה החברתית, גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook).

"לנוכח זה שפייסבוק וגוגל הפכו למונופולים חזקים יותר ויותר, הם הפכו גם למכשולים לחדשנות, וגרמו למגוון של בעיות שאנחנו רק עכשיו מתחילים להיות מודעים להן. הם טוענים שהם רק מפיצים מידע. אבל העובדה שהם מפיצים שהפכו לכמעט-מונופול עושה אותם לשירותים ציבוריים, שצריך לכפות עליהם תקנות מחמירות יותר, שמטרתן שמירה על תחרות, חדשנות וגישה אוניברסלית הוגנת ופתוחה".

התייחסות זו שהשמיע סורוס נשמעת מעט מוזרה, בהתחשב בכך שהיא סותרת את עמדתו בנוגע למטבעות הווירטואליים, שמנסים להיות מבוזרים לחלוטין, ללא תשלום לחברה או דמי ניהול לבנק.

אז מה סורוס רוצה? שוק מפוקח וסגור או כזה חדשני שיהיה פתוח וגמיש? ייתכן שבגילו המופלג, למרות כישוריו הרבים, הוא כבר לא ממש יודע איך להתייחס להתפתחויות האחרונות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עודד

    מה זה הזלזול הזה בסורוס? איזה מין דיווח זה? במקום סיקור ענייני, קיבלנו דיווח שמזלזל בותק ובגיל של סורוס, ומתייחס אליו כאל זקן סנילי...כתבת נכבדה, זו פשוט תת רמה. איש כמו סורוס מביע דיעה מושכלת על נושא מסוים, והדיעה שלו כנראה לא מוצאת חן בעיניך? פשוט תת רמה!

אירועים קרובים