האתר שעשה היסטוריה? הפעם זאת לא הגזמה

פעמים רבות, כשאומרים על משהו או מישהו שהוא שינה את העולם, מפריזים לחלוטין, אבל כשמדברים על פייסבוק ועל מארק צוקרברג, אין אמירה נכונה מזו ● מדור ההיסטוריה חוגג 14 שנים לרשת החברתית, שהיא גם המדינה הגדולה בעולם

הפיד עשה היסטוריה. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

2004
תגידו מזל טוב גדול, באמת גדול. ב-4 בפברואר לפני 14 שנים בדיוק באה לעולם על ידי מארק צוקרברג, שהיה אז בחורצ'יק בן 19, הרשת החברתית הפייסבוק (TheFacebook). צוקרברג, שהיה אז סטודנט בהרווארד, הקים את "ספר הפנים" כרשת חברתית להיכרויות בין סטודנטים, שבהמשך התפתחה לעוד אוניברסיטאות, ולאחר מכן לכל העולם (חוץ מכמה מדינות דיקטטוריות). אז גם השתנה שמה לפייסבוק (Facebook).

מה לא נאמר על פייסבוק? הסטטוסים, התגובות, הפיד שמלא בדעות פוליטיות ותמונות של אנשים ובעלי חיים, שירותים כמו Facebook Live ובאחרונה גם הפייק ניוז – על כל אלה דובר רבות ועוד ידובר. פייסבוק היא מעצמה, המדינה הגדולה ביותר בעולם, עם למעלה מ-2.1 מיליארד משתמשים ותוצאות עסקיות שנוסקות בכל רבעון מחדש. אם פעם אפשר היה לדבר על טוויטר (Twitter) כעל מתחרה של פייסבוק מבחינת מספר המשתמשים, הרשת של צוקרברג מזמן עקפה את אתר הציוצים בסיבוב, ומביטה עליו ועל שאר הרשתות החברתיות מלמעלה למעלה, אם היא בכלל יכולה לראות אותם מכל כך גבוה.

פייסבוק הגדילה את הכוח שלה, והמיליארדר הצעיר את עושרו, באמצעות רכישות ענק של שתי אפליקציות סופר-מובילות – ווטסאפ (WhatsApp) ואינסטגרם (Instagram). אמנם, בפני הרשת החברתית עומדות "צרות" כמו חוסר החיבור אליה של בני הנוער – הדור הבא של הגולשים, ההאשמות בסיוע בהפצת פייק ניוז ועוד דברים שמתרגשים עליה מדי פעם, אבל נראה שבעתיד הנראה לעין, אין מי שיערער על מעמדה של האימפריה.

כך או כך, יום הקמתה של פייסבוק, או הפייסבוק, הוא יום שבו השתנה העולם לנצח – לטוב, לרע או לשניהם, כל אחד לפי נטייתו וטעמו. הרבה פעמים, כשמשתמשים בביטוי כמו זה מפריזים לחלוטין, אבל הפעם הוא נכון ומדויק.

1986
ב-6 בפברואר לפני 32 שנים החליט סטיב ווזניאק, מייסד אפל (Apple) יחד עם סטיב ג'ובס המנוח, לעזוב את חברת התפוח ולפנות לכיוונים אחרים שעניינו אותו. לפי הדיווחים שפורסמו בזמנו, הוא לא היה שבע רצון מכך שהחברה מקדישה את מרב משאביה במקינטוש (Macintosh), על חשבון ה-Apple II. הוא נשאר בעל מניות ובמועצת המנהלים, ולבסוף חזר לתקופת מה להיות מעורב בחברה כיועץ, כשג'יל אמיליו מונה כמנכ"ל.

32 שנים מאז שעזב את אפל. סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, ויקיפדיה

32 שנים מאז שעזב את אפל. סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, ויקיפדיה

מדי פעם ווזניאק (או, בקיצור, ווז) משתתף באירועים שונים של אפל, ולפעמים גם מרשה לעצמו לשלוח כמה חצי ביקורת, אבל כיום הוא לא מעורב בשום תפקיד רשמי או ייעוצי בחברה – שהפכה לאגדית דווקא לאחר שעזב אותה.

1997
באותו התאריך, אבל 11 שנים אחר כך, רכשה אפל תמורת 427 מיליון דולר את NeXT – שתהפוך לבסיס של תוכנת ההפעלה Mac OS X. החברה הודיעה בסוף דצמבר 1996 על כוונתה לעשות זאת ומסרה הצהרה חשובה לא פחות – שסטיב ג'ובס, המנכ"ל שהודח מאפל ושימש כמנכ"ל NeXT, ישוב להיות מעורב בה כיועץ המדווח ישירות למנכ"ל אפל דאז, ג'יל אמיליו.

אפשר להגיד שזו הייתה תקופת השפל הקשה ביותר שחוותה אפל מאז הקמתה, ולבסוף מי שהציל אותה מאבדון היה ג'ובס, שמונה שוב להיות המנכ"ל שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים