היזמות של היום…

ספרו של היזם רוני ענב, "נורדאו פינת וול סטריט", מציע הרבה יותר מאשר תיעוד אישי ומרתק של אחד האקזיטים המרשימים ביותר שידע ענף ה-IT הישראלי ● בין היתר, הוא מספק טיפים חשובים מניסיונו של האיש, שלא ניתן יהיה למצוא באף מוסד אקדמי ● לתשומת ליבם של היזמים הצעירים באשר הם

ב-30 באוקטובר 1998 בשעה 15:00 אחר הצהריים, הגיעה שיחת טלפון דחופה למשרדי חברת המימד החדיש בתל אביב. המזכירה הזעיקה את רוני ענב – מבעלי בית התוכנה. על הקו היה המפיץ הראשי של מוצרי החברה ביפן, קאוצ'י, והבשורה בפיו היתה קשה לעיכול: BMC עומדת לרכוש את המפיץ הראשי של המימד החדיש באירופה – חברת B&B. החברה פיתחה אז את קו מוצרי Control M, שלימים הפך לקו הדגל של BMC בכל העולם.

ענב תחקר את האיש לעומק, ולמרות שהאנגלית של היפני לקתה בחסר, הוא התעקש באמיתות הידיעה. לנגד עיניו ראה ענב כיצד עסק שבנה מאפס יחד עם שותפיו, נקלע פתאום לסכנה. אירופה הייתה אז שוק חשוב מאוד עבור המימד החדיש, והנחמה היחידה של ענב הייתה, שבהסכם עם B&B היה סעיף שהורה עליה לשלם למימד החדיש פיצויים גבוהים במיוחד במקרה שכזה.

זמן קצר לאחר ההודעה על רכישת המפיץ האירופי, נסע ענב לפגישה בגרמניה עם נציגי BMC. השיחה החלה אמנם כשיחת מו"מ על גובה הפיצויים שמגיעים לענב וחברתו, אך עד מהרה התגלגלה להצעת רכישה קונקרטית. "אתה מתעסק בעשרה מיליון דולרים (סכום הפיצויים שהמימד החדיש דרשה, י.ק) ואנו מדברים על מאות מיליונים", אמר לו נציג BMC. בתוך שניות קלט ענב שהוא נכנס לסרט אחד, אך יצא מסרט אחר לגמרי – סרט עם סוף הרבה יותר טוב. הסוף ידוע: BMC קנתה את המימד החדיש תמורת כ-700 מיליון דולרים, והשאר היסטוריה.

כעשור לאחר הרכישה, סיים רוני ענב לכתוב ספר בשם "נורדאו פינת וול סטריט", שיצא לאור בקיץ האחרון. ענב בחר לפתוח את הספר בסיפור המכירה, או ליתר דיוק – בסופו של הסיפור. "חברים אמרו לי שאני טועה בכך שאני מספר את הסוף כבר בהתחלה, אבל לדעתי זה הדבר הכי 1משמעותי שקרה לי, ולכן החלטתי לפתוח בו", הוא מסביר.

ענב מוכר היטב לקהילת ה-IT בישראל כאחד מחלוצי היזמים המקומיים. בשנת 1983 הקים את המימד החדיש ו-15 שנים לאחר מכאן עשה את אחד האקזיטים המרשימים ביותר שאי פעם נראו במחוזותינו. לפני הקמת החברה, היה מעורב במיזמים שונים ועסק בפיתוח תוכנות ופתרונות, שבחלקם משמשים לקוחות עד היום.

מדוע בחר דווקא ב-"נורדאו פינת וול סטריט" כשם לספרו? משום שהשמות הללו מסמלים שתי תקופות שונות בחייו – תקופות שמתוארות היטב בספר. לצעירים שבינינו נסביר, כי שכונת נורדאו היא אחת השכונות הוותיקות בתל אביב, שהוגדרה כשכונת הפועלים העיר. אביו של ענב היה מנהל דפוס אחדות – אחד הקואופרטיבים הגדולים בישוב היהודי, שבמשך שנים היה אחד מבתי הדפוס הגדולים ביותר בישראל.

על וול סטריט אין צורך להרחיב – דרך חייו הפתלתלה של ענב הובילה אותו גם למקדש ההון האמריקני – הבורסה הניו-יורקית, שם מונפקות גם חברות ישראליות רבות. אם תרצו, שם מתגשמים רבים מהחלומות של הסטארט-אפיסטים של היום.

את הספר כתב ענב עם הסופרת ואשת התיאטרון ד"ר מרים יחיל וקס. הוא מבוסס על עובדות, קוריוזים – והרבה מאוד זיכרונות אישיים. הכתיבה קולחת ומסייעת לסחוף גם את מי שלא מכיר את ענב והרקע שלו.

המחבר לא עושה הנחות בספר לאף אחד – ובטח שלא לעצמו. הוא מספר על הצלחות, כמו גם על כישלונות ומקפיד שלא לייפות את האמת. בין היתר, הוא מתאר כיצד יצא אל עולם היזמות, חדור אמונה שיוזמה חופשית, נחישות והתמדה הן המפתח לעשייה ממשית. במהלך 350 עמודי הספר, חושף ענב מאבקי כוח, מהלכים והחלטות אמיצות, סודות מאחורי הקלעים ועוד.

בנוסף לעניין הברור שבו, "נורדאו פינת וול סטריט" בהחלט יכול להוות ספר לימוד בסיסי לכל מי שרוצה לעסוק ביזמות – לא בגלל שיש בו חומר אקדמי, אלא בזכות הניסיון הרב של ענב ושותפיו. זהו ניסיון שלא ניתן לרכוש בשום מוסד אקדמי. ענב מסביר באמצעות סיפוריו איך מזהים רעיון טוב, איך מתמודדים עם בירוקרטיה וכן – הוא גם לא פוסח על חילוקי הדעות שהיו לו עם שותפיו. חלק מאותם חילוקי דעות היו מתוקשרים מאוד, במיוחד אלו שנגעו בשניים משותפיו לשעבר: יוסי הולנדר ודליה שימקו.

לדעת ענב, המסר המרכזי בספר הוא השוני שבין תעשיית היזמות וההשקעות של אז לבין זו של היום. "היזמים של היום כמעט ולא לוקחים סיכונים", אומר ענב, "דווקא בגלל העובדה שהכסף מגיע מקרנות הון סיכון או ממקורות אחרים. גם הקרנות כבר לא ממש מסתכנות. כשאנחנו התחלנו, האמנו במה שעשינו. יכול להיות שהיינו תמימים מדי, אבל את הכסף הבאנו מהבית – סיכנו את עצמנו ואת המשפחות שלנו. זה דבר שאף אחד לא עושה היום. יצאנו לדרך עם חלום ישראלי, והגענו כעבור כמה שנים לבורסה האמריקנית עם חברה בשווי של 120 מיליון דולר", הוא משחזר. " כעבור שבע שנים נמכרנו תמורת 700 מיליון".

תוך כדי קריאה קשה להתעלם מהתיאורים של ענב על משפחתו – הרעיה, הילדים ההורים והאחים. ענב מודע לכך שזה משווה לספר חזות של ביוגרפיה. למרות זאת, הוא משכנע בכך שכל מה שקרה לו – קרה במקביל להיותו איש משפחה. "כל חיי הרגשתי שאני חי בסרט", הוא אומר בחיוך. "יורים בך מכל הכיוונים ואתה מנסה לשרוד. הרגשתי שאני חייב שיהיה תיעוד של כל הדברים שעברתי. אני מאוד רוצה שבעוד כמה שנים, הנכדים שלי ידעו בדיוק מה עשיתי".

ענב הוא יזם בנשמתו. עובדה שמאז מכירת המימד החדיש, הוא לא הפסיק להשקיע – אפילו לא לרגע. כיום הוא עומד בראש חברת ענב היי-טק, ששמה לה למטרה להשקיע בחברות הזנק עתירות ידע בראשית דרכן. הניסיון המרתק שמביא עמו ענב הוא דבר שיזמים צריכים לייחל לו. סטארט-אפיסטים צעירים יכולים ללמוד המון ממנו, אם רק ישכילו לשמוע ולהפנים. בתור התחלה, כדי שיקראו את "נורדאו פינת וול סטריט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים