מיהם המנמ"רים של השנה? חלק ב'

מנהלי מערכות המידע מובילים את הארגונים קדימה מבחינה טכנולוגית, ונותנים להם את הערך המוסף ● מי בלטו בכך ב-2015?

דרוש שינוי חשיבה אצל המנמ"רים. צילום אילוסטרציה: BigStock

תפקיד המנמ"ר הוא אחד הבולטים בכל ארגון טכנולוגי, או מחלקה טכנולוגית בארגונים גדולים. הוא זה שמוביל את המחשוב בארגון קדימה, שמביא אליו את החדשנות ושמצעיד אותו אל השלב הבא.

השנה התחדדה החשיבות שבקשרים בין המנמ"רים להנהלות הארגון, ובפרט למנכ"לים, לסמנכ"לים ולמנהלי השיווק. עירובו של המנמ"ר בתהליכים העסקיים ומערכת הקשרים ביניהם יכולה לסייע עד מאוד להבאת הארגון להמשך הצלחה בתחומי הליבה שלו, בין אם הארגון הוא עסקי או מהמגזר הציבורי. אלמנט חשוב נוסף שבא לידי ביטוי השנה, ונראה כי יבלוט ביתר שאת בשנה הבאה, הוא המעבר לארגון הדיגיטלי.

מנמ"רים לא מעטים הוכיחו זאת השנה. חלקם חדשים בתפקידיהם וחלקם ותיקים, אבל לכולם יש את ההצלחות והרזומה המרשים שלהם. רבים מהם ראויים לציון, ולכן חילקנו את הרשימה לחלקים, על פי המגזרים השונים. הסיכום מתבסס על הסיקור באנשים ומחשבים, שמלווה את התעשייה לאורך כל השנה.

המגזר הממשלתי

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי

יאיר פראנק נכנס לתפקידו כראש רשות התקשוב הממשלתי באפריל השנה, לאחר שכיהן במשך כחמש שנים כמנמ"ר משרד המשפטים. פראנק החליף את רז הייפרמן, ששימש כממלא מקום במשך כמעט שנתיים, מאז פרישתה של כרמלה אבנר.

רשות התקשוב הממשלתי הוקמה בעקבות רפורמה שנערכה במבנה התקשוב הממשלתי, במסגרתה הועברה הפעילות לאחריות משרד ראש הממשלה. הכוונה המקורית הייתה להקים זרוע אחת גדולה שמתחתיה יפעלו רשות התקשוב, המטה הקיברנטי, ישראל דיגיטלית והיחידה ליישומים ביומטריים, כאשר כולם יהיו כפופים למנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובפועל ידווחו למשנה למנכ"ל, יוסי קטריבס. אלא שלאחר הבחירות האחרונות הועבר מטה ישראל דיגיטלית לאחריות המשרד לשוויון חברתי, בראשותה של השרה גילה גמליאל.

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

פראנק הוא, אפוא, המנהל הראשון של הרשות, והוטל עליו להשלים את מלאכת הקמת המבנה הארגוני שלה, איוש התקנים והתוויית תוכניות העבודה. בזה הוא עסק בחודשים מאז נבחר לתפקידו.

בכנס eGov 2015 של אנשים ומחשבים, שנערך לא מכבר, פרש פראנק את תוכניות העבודה לשנה הבאה וציין כי האסטרטגיה התקשובית לשנתיים הבאות תתמקד ביישום המגמה של האזרח במוקד, מול ממשלה אחת, שקופה ויעילה. האסטרטגיה, ציין, תמומש על ידי חדשנות, מקצוענות ושיתופיות.

המשימות שעומדות בפני פראנק אינן פשוטות. רשות התקשוב הוא גוף מטה מכוון, ששואב את כוחו משיתופי פעולה ותקציבים עם משרדי הממשלה, להם הוא מייעץ טכנולוגית. אחת משימות נוספות שניצבות בפני המטה הן המשך עידוד המשרדים להנגשת המידע לציבור, ובעיקר ייעול השירותים והענקת חוויית שירות טובה יותר.

פראנק הניח בכנס eGov שטרות רבים לפירעון, ובשנה הבאה נדע עד כמה הצליח.

רז הייפרמן, מנהל אגף התשתיות הרוחביות הממשלתי

כאשר גויס רז הייפרמן לתפקיד סגנה ואחר כך ממלא מקומה של כרמלה אבנר, ולמנהל אגף התשתיות הרוחביות הממשלתי, הוא אמר בצחוק לידידיו: "גויסתי למילואים". הוא בוודאי לא חשב שתקופת המילואים שלו תהיה ארוכה כל כך ושבמשמרת שלו יחל ביצוע השינויים הארגוניים במבנה התקשוב הממשלתי. הייפרמן החזיק במושכות ביד רמה והשאיר ליאיר פראנק גוף מסודר, עם תוכניות עבודה שבחלקן כבר יצאו לפועל.

רז הייפרמן, ראש אגף התשתיות המורכבות הממשלתי. צילום: קובי קנטור

רז הייפרמן, ראש אגף התשתיות המורכבות הממשלתי. צילום: קובי קנטור

הייפרמן הוביל בתקופת כהונתו את תפיסת המעבר לדיגיטל בשירות הציבורי – מ-eGov ל-dGov. המטרה היא לבצע גם בממשלה טרנספורמציה דיגיטלית. כך, בתקופת כהונתו כממלא מקום פורסם המכרז לבחירת חברת הייעוץ שתאפיין את הקמת הענן הממשלתי הפרטי. המעבר לענן הוא בין המהפכות שמתוכננות ליישום בתקשוב הממשלתי, והפרויקט יובל על ידי ראש הרשות, יאיר פראנק.

מוקד פעילות אחר היה עיצוב מחדש של הפורטל הממשלתי, כך שיהיה נגיש, זמין ושימושי יותר לאזרחים. החידוש העיקרי בו הוא שכל אתרי הממשלה עוצבו בצורה דומה, עם שפה אחת, והמידע על שירותים שונים ניתן במקום אחד.

בימים אלה מסיים הייפרמן את תפקידו בממשלה ופורש לגמלאות. הוא עתיד להקדיש את זמנו להמשך הלימודים באקדמיה – דבר שהוא עושה אותה גם כעת, במקביל לתפקידו.

שלטון מקומי

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו והיו"ר הנכנסת של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

רק אתמול (ג') פורסמה הידיעה על מינויה של ליאורה שכטר ליו"ר פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, במקומו של ד"ר עדי קפליוק.

שכטר, ראש אגף המחשוב ומערכות המידע בעיריית תל אביב-יפו, הובילה השנה מספר מהלכים שהוציאו מהתיאוריה לפועל מושגים כמו עיר חכמה ועיר דיגיטלית. במהלך 2015 עסק האגף שבראשו היא עומדת בהנגשת רכיבים טכנולוגיים – הנגשה שמשפרת את השירות לאזרח.

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו והיו"ר הנכנסת של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו והיו"ר הנכנסת של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

בכנס החצי שנתי של אנשים ומחשבים, שנערך בקיץ האחרון, התוותה שכטר את הדרך בה רואה העירייה את השירותים שהיא נותנת לתושביה. "אנחנו לא ממתינים לתושב אלא פונים אליו", אמרה. עיקר פעולות ההנגשה נעשות באמצעות מערכות ניתוח מידע ואנליטיקה מתקדמות, שמאפשרות לפלח את סוגי המידע שהתושב רוצה לקבל ולהעביר לו את זה בדחיפה – הן במייל והן לסלולר שלו.

בצד של הבק אופיס, הושקעו משאבים ומערכות שמאפשרות לנציג העירייה במוקד לדעת מראש במה הוא יוכל לסייע לתושב, עוד לפני שהשיחה ביניהם החלה. הדבר מתבסס על היסטוריית הפניות שלו, ובמיוחד זו האחרונה. העובדה שהמוקדן כבר מצויד במידע על הפנייה הצפויה של התושב הופכת פעמים רבות את השיחה ביניהם לנוחה יותר. התושב מרגיש שמישהו מטפל בבעיה שלו, שהוא לא סתם עוד מספר בתור למענה האנושי בקול סנטר.

לא מכבר עמדה שכטר בראש משלחת של עהעירייה השתתפה בכנס הערים החכמות בברצלונה. היא סיפרה שהביתן התל אביבי להתעניינות רבה, בדומה לזה של עיריית ירושלים, שגם היא הוזמנה להציג. בסך הכול נטלו חלק בכנס 200 איש מישראל – נציגי רשויות מקומיות, ראשי ערים ועוד. היא ציינה כי במהלך האירוע הוקם פורום של מנמ"רים מערים שונות בעולם. כמו כן, היא ציינה שיתופי פעולה עם ממשלת הודו והמכללה האקדמית תל אביב-יפו להכשרת מנמ"רים לקראת העיר החכמה

ד"ר עדי קפליוק, המנמ"ר היוצא של עיריית גבעתיים והיו"ר היוצא של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

בסוף החודש הנוכחי מסיים ד"ר עדי קפליוק את תפקידיו כמנמ"ר עיריית גבעתיים וכיו"ר פורום המנמרים בשלטון המקומי. הוא פורש לגמלאות ומשמש מרצה מן המניין במרכז האקדמי פרס ברחובות.

ד"ר קפליוק כיהן כמנמ"ר עיריית גבעתיים במשך כ-22 שנים. במהלך השנים הוא היה אחראי למחשוב אגפי העירייה ולייזום פרויקטים שנועדו לייעל ולשפר את השירות לתושב. בשנה האחרונה הוא הוביל את מחשוב תהליכי איסוף ופינוי האשפה בעיר, בהתבסס על חיישנים, רשתות תקשורת ושו"ב חכם, ובמסגרת פעילות העיר החכמה. הפרויקט יחסוך לעירייה עשרות אלפי שקלים בשנה והוא בוצע בשיתוף טלדור.

ד''ר עדי קפליוק, לשעבר מנמ''ר עיריית גבעתיים והיו''ר היוצא של פורום המנמ''רים ברשויות המקומיות. צילום: קובי קנטור

ד"ר עדי קפליוק, לשעבר מנמ"ר עיריית גבעתיים והיו"ר היוצא של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות. צילום: קובי קנטור

במקביל לתפקידו בעירייה, ד"ר קפליוק ייסד וניהל את פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות. במסגרתו הוא ניהל מאבקים לקידום מעמד המנמ"ר המוניציפאלי ולהכנסת המקצועות הטכנולוגיים ברשות המקומית, לספר המקצועות של משרד הפנים – מאבק שערך כמעט עשור. כמו כן, הוא פעל לקידום הידוק הקשרים בין השלטון המקומי לממשל זמין הממשלתי.

בכנס IT מוניציפאלי, שנערך ב-2 בנובמבר, התייחס ד"ר קפליוק למגמת המעבר לעיר החכמה ואמר כי היא "עיר שמערכות המידע בה מהוות רכיב קריטי, בעיקר לכושר ההישרדות של העיר וכן כדי לשרת טוב יותר את התושבים וצמצום הפערים הדיגיטליים".

תחבורה

מיכאל רוף, סמנכ"ל הטכנולוגיות של רשות שדות התעופה

מיכאל רוף היה שותף למהפכת האונליין שהרשות ביצעה בכל מה שקשור ללקוחותיה הישירים – הנוסעים לחו"ל.

מיכאל רוף, סמנכ"ל טכנולוגיות ברשות שדות התעופה

מיכאל רוף, סמנכ"ל טכנולוגיות ברשות שדות התעופה

בכנס החצי שנתי של אנשים ומחשבים הוא סיפר על השירותים הדיגיטליים שהרשות מיישמת, בהם שירות עצמי טרום טיסה ואפילו צ'ק אין מהבית. הוא ציין כי הכול מבוצע באמצעותו אפליקציות שפותחו באגף המחשוב של רשות שדות התעופה, שבראשו הוא עומד.

לחלק א' לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים