להבריא ולעבוד מרחוק

החשש משפעת החזירים העלה שוב לכותרות את נושא העבודה מרחוק ● ארגונים שעלולים לספוג היעדרות המונית של עובדים, מתחילים לחפש פתרונות אד-הוק שיאפשרו לעובדים להתחבר מהבית לשרתי הארגון ולעבוד כמעט כרגיל - מבלי הצורך להיכנס להשקעות ענק בתשתיות ● יזמים זריזים כבר מציעים פתרונות הזדהות מאובטחים, למשל באמצעות SMS ● על פי IDC, עד 2011 כמיליארד בני אדם יעבדו מרחוק ● מי צריך משרד?

שפעת החזירים – מחלה שהולכת ומתפשטת מדי יום בצעדי ענק, תפגע מן הסתם גם במקומות העבודה, שיאלצו להתמודד עם היעדרות המונית של עובדים. בניגוד למשרדי הבריאות והחינוך, משרד המסחר והתעשייה לא הוציא הנחיות מיוחדות למקומות העבודה כיצד להיערך אם חלילה תהפוך המחלה למגיפה. הנימוק של המשרד הוא, שהוא יעשה זאת רק אם משרד הבריאות יכריז על מצב חירום.

אחד הפתרונות שיכולים להסתמן למזעור הנזקים העצומים שעלולים להיגרם למשק, היא עבודה מרחוק. הרעיון ברור: עובד שאינו יכול להגיע למקום עבודתו מכל סיבה שהיא מתיישב מול מחשב, מתחבר למערכות ה-IT של מקום העבודה שלו וממשיך לעבוד כרגיל, כאילו היה במשרד.

דו"ח שפרסמה לפני כשנה חברת המחקר IDC מראה, כי קצב הגידול של מקומות עבודה המאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, הולך וגדל. על פי התחזית, עד 2011 יעבדו כמיליארד איש מכל מיני מקומות בעולם – רק לא במשרדיהם. בארצות הברית כיום כבר עובדים למעלה מ-50 מיליון בני אדם מהבית. חברת המחקר מציינת, כי יפן מובילה ביישום טכנולוגיות עבודה מרחוק וכי עד 2011 כ-80% מהעובדים במדינה יוכלו לעבוד מבתיהם.

ב-1996 נחקק בארצות הברית חוק "האוויר הנקי", שנועד להקטין את פליטת הפחמן. אחת מתקנות החוק קובעת, כי חברות המעסיקות מעל 100 עובדים חייבות לאפשר לעובדיהן לעבוד גם מרחוק. לגבי סוכנויות ממשל אמריקניות, נאמר בחוק, כי אם לא יעמדו בתנאים – יימנעו מהם תקציבים שונים.

לרבים מקוראי מדור זה נראית האופציה של עבודה מרחוק פשוטה יחסית ומוכרת – בעיקר בגלל העדר מגבלות רוחב פס, זמינות של חומרה ותוכנה ועוד. אבל בפועל, המציאות בישראל היא קצת פחות ורודה: במקרה הטוב, אחוז העובדים מרחוק בארץ צפוי להגיע ב-2011 על פי IDC ל-18% בלבד מכלל העובדים.

שפעת החזירים מוצאת את הארגונים לא מוכנים למציאות החדשה שתיכפה עליהם – מציאות שבמסגרתה יצטרכו לתת מענה מיידי לעשרות ואולי מאות עובדים בבת אחת, שיבקשו להישאר בבית מפחד להידבק במחלה או חלילה כי נדבקו כבר.

עובדה זו כבר הביאה מספר חברות להציע פתרונות בתחום. אחת מהן היא Secure Envoy, שמציעה שירות שמאפשר לחבר כל עובד מהבית בהתראה קצרה, ללא הצורך בהקמת תשתיות מיחשוב. הפתרון הזה מטפל בנקודה הרגישה ביותר בעבודה מהבית: יכולת ההזדהות של העובד מול מערכות המיחשוב של הארגון, על מנת לאפשר לו לעבוד בצורה חופשית כאילו שהוא נמצא במשרד, תוך הגנה על המידע הארגוני. אין המדובר רק בחיבור לדואר האלקטרוני, אלא בגישה לשרתים ולבסיסי הנתונים הכי רגישים בארגון.

יניב אלפי, מנכ"ל חברת אינובד – המשווקת את הפתרון בישראל, מסביר כי "העובד מודיע לבוס שלו שהוא חולה, אבל רוצה לעבוד מהבית. המנמ"ר מצרף את העובד לשירות שלנו, הנקרא 'הזדהות חזקה', וכעבור שניות אחדות העובד מקבל ב-SMS קוד וסיסמת כניסה למחשבים שלו במשרד, ומבחינתנו הוא יכול להתחיל לעבוד כאילו הגיע למשרדים".

אלפי מסביר, כי מדובר בקוד מאובטח, שידוע רק למקבל ה-SMS וכל מה שהעובד צריך לעשות, זה להפעיל אותו במחשב ולעבוד. מובן, כי מאחורי הקוד עומדות מערכות אבטחה, שיאפשרו לארגון לתת לעובד לעבוד מרחוק תוך שמירה קפדנית על כללי הרגולציה השונים.

אלפי חוזר ומדגיש, כי בשיטת העבודה הזו, שמבוקרת כל העת על ידי מערכות המידע של הארגון, אין צורך ביישום התקנים יקרים. לדבריו, החומרה והתוכנה שמשמשים את הפתרון הם זניחים, וניתנים לאספקה מיידית בהתאם לביקושים.

על פי צביקה רייכניץ, סמנכ"ל השיווק של אינובד, אנשיו עסוקים בימים אלו בפגישות עם מנהלי מערכות מידע של ארגונים גדולים במשק, שמתעניינים בפתרון. גם בעולם, הוא אומר, מתעניינים בפתרונות מהסוג הזה ולדבריו כ-100 אלף משתמשים נעזרים בשירות של Secure Envoy. העלויות, הוא מציין, נקבעות על סמך השימוש בפועל בלבד.

כל אלו לא מחליפים, כמובן, את הפתרונות הקיימים לעבודה מרחוק – שמספקת יתרונות רבים, לא רק בימי שפעת. עבודה מרחוק יכולה להיעשות באמצעות כלים פשוטים יחסית כמו VPN, שיחות ועידה על גבי IP ועוד. עבודה מרחוק, אגב, אינה חייבת להיעשות רק מהבית. בתקופת המיתון ראינו שימוש הולך וגובר בשירותי ועידות וידיאו, בעזרתם קיימו ארגונים רב-לאומיים פגישות חשובות שעד אז דרשו נסיעות יקרות לחו"ל.

עבודה מרחוק יכולה לשמש את מערכת החינוך, שם הנושא של למידה מרחוק כבר קיים במסגרות שונים. בתחילת השנה נערכו במשרד דיונים על מנת להיערך לקראת המגיפה, שבעטיה יצטרכו תלמידים רבים להישאר בבית. הלמידה מרחוק תאפשר למורים להמשיך ללמד וגם לנהל את העבודה שלהם מול בית הספר ומערכת החינוך כרגיל.

כמובן שישנם גם חסרונות וחשוב לציין שעבודה מרחוק אינה מתאימה לכל ארגון ולכל עבודה. היא פוגעת, למשל, בחשיבות האינטראקציה במקום העבודה, ביכולת של המעסיק לפקח על העבודה ועל היעילות שלה ומחייבת את הארגון ליישם תרבות של מדידה על פי תפוקות ויעדים – ולא על פי שעות. אבל כאשר צץ איום כמו זה של שפעת החזירים, שמאיים להשבית חלקים ניכרים מהמשק, גם מעסיקים שלא ממש ששים לאפשר עבודה מרחוק, יאלצו להתאים את עצמם. יכול להיות שדווקא ההתנסות הזו תפתח את עיניהן של הנהלות רבות ותביא לגידול משמעותי בהיקף העובדים מהבית בישראל – תופעה שמתבקשת מאליה במדינה קטנה וצפופה כל כך כמו שלנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים