אחרי היורה, קבלו את הצונאמי

עולם ה-IT צפוי לשינויים מרחיקי לכת השנה, קובע ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI ● היכונו לביאת ה-iPhone ולהיווצרותה של פלטפורמה דיגיטלית חדשה ● המהפכה תהיה בסדר גודל של צונאמי, קובע החזאי שוורצקוף

שנה חדשה היא פלטפורמה נוחה לסיכומים ולתחזיות לגבי האופן בו תיראה השנה הבאה. ג'ימי שוורצקוף מנכ"ל STKI, פרסם בחג נייר עמדה בבלוג שלו, בו הוא מעלה כמה תרחישים הצפויים לקרות במקביל, ואשר ייצרו לדבריו, רעידת אדמה שתביא לצונאמי, משמע שינויים מבניים בענף. חלק מהסיבות לצונאמי הן מקומיות וחלקן מקורן בחו"ל, והן תשפענה גם על השוק הישראלי.

הגורם הראשון למהפכה שתבוא, לדעת שוורצקוף, הוא ה-iPhone. "עד 2011 מדינת ישראל תהיה מדינת אפל (Apple), ובכך תסתיים ההגמוניה של מיקרוסופט (Microsoft)", כתב שוורצקוף, "כמו בצרפת, גם בישראל כל ספקיות הסלולר תמכורנה iPhone, וכמו בצרפת, גם פה אפל תשתלט על השוק. יותר ממיליון מכשירי iPhone שיימכרו בישראל, יהפכו את אפל לשולטת בשוק. והחשוב מכל, אפל תאלץ את כל הספקיות בשוק לגייר את כל היישומים שב-iPhone".

שוורצקוף מזכיר שההגמוניה של מיקרוסופט "הרגה" הרבה מאוד מוצרי תוכנה מעולים שהיו בשוק, מיד עם כניסתה לארץ, דוגמת לוטוס נוטס. זה קרה בעיקר בגלל עלויות גיור יקרות ביותר, שלא אפשרו ליצרנים להתמודד עם מיקרוסופט בתחום זה. כעת, אומר שוורצקוף, שיגעון ה-iPhone יחייב בהלת גיור ענקית של מקינטוש, עובדה שתשמוט את השטיח מתחת לרגלי מיקרוסופט.

זאת ועוד. שוורצקוף סבור כי ל-iPhone יש את כל הנתונים לכבוש את השוק הארגוני בישראל, ולספק את כל הדרישות של הלקוחות בתחום. אלו כוללות ניידות ארגונית, גישה מאובטחת לכל היישומים, אפשרות לעבודה קלה ונוחה ברשת הארגונית מרחוק. הכי חשובה, כותב מחבר המאמר, היא העובדה שה-iPhone מספק את רמת הביטחון הנדרשת למנמ"רים, והם יכולים להיות רגועים שמייל שנשלח – אכן יגיע לכתובתו האמיתית.

פלטפורמה דיגיטלית חדשה

הסיבה השנייה לצונאמי, לדעת שוורצקוף, היא התהוותה של "פלטפורמה דיגיטלית חדשה". זו תיווצר בעיקר בגלל המנכ"לים בארגונים. "המנכ"לים", אומר שוורצקוף, "מודעים היום הרבה יותר ליכולות של ה-IT ומבינים אותה. הם אינם מקבלים כמובן מאליו את האסטרטגיה של ה-IT, אותה הכתיב המנמ"ר, לפיה יש להביא יישומים אחידים לכל התהליכים העסקיים בארגון.

המשמעות, מסביר שוורצקוף, "היא שאם לדוגמה, מנכ"ל בנק מסוים יחליט שלא מתאים לו להטמיע מערכת ERP אחת זהה בכל הסניפים שלו. זאת כי יש סניפים בהם הוא רוצה 'לפנק' לקוחות עשירים, ולכן נדרש להטמיע שם יישומים יקרים ומיוחדים, ולעומתם – יש סניפים שרמת ההשקעה הנדרשת נמוכה יותר. או אז, המנכ"ל יכתיב למנמ"ר את הדרישות שלו מה-IT והוא, המנמ"ר, ייצור סטנדרטים שונים לתהליכים עסקיים שונים".

האם זה לא נוגד את החזון של כל מנמ"ר לאחידות לחיסכון וליעילות? שאלנו את שוורצקוף, שענה: "בהיבט של המנמ"ר – כן, בהיבט של המנכ"ל – לא. מאחר והמנכ"ל הוא שמכתיב את הדרישות, ה-IT יצטרך לבצע אינטגרציה בין יישומים שונים, או להחליף את מערכות הליבה". להערכה זו יש הדים בשטח, ולדברי שוורצקוף, כבר כיום מתוכננים מכרזים בארגונים הגדולים, ביניהם בבנק הפועלים ובתנובה, במסגרת החלפת מערכות הליבה העסקית וההיערכות לקראת עידן הפלטפורמה הדיגיטלית החדשה. לשינויים הצפויים הללו תהיה השפעה על הספקים, שיהיו חייבים לתת מענה לפלטפורמות החדשות שייווצרו בשוק הארגוני.

הסיבה השלישית לצונאמי הצפוי בשוק ה-IT, קשורה למהלכים שהממשלה עשתה. שוורצקוף מצטרף לאלו הסבורים, כי מכרז בתי התוכנה הגדול שהחשב הכללי באוצר עורך בימים אלה, ישנה לחלוטין את סדרי העבודה בחברות הגדולות: "הספקים יבינו שיהיה עליהם לעסוק בדברים האמיתיים, ולא רק בגולגלות".

במקביל למגמות הללו, כותב שוורצקוף, "נמשיך לדבר על, וגם לראות תוצאות בשטח למושגים מוכרים כמו מיחשוב ענן, וכן Enterprise Risk Management – ERM, משמע ניהול סיכונים עסקיים, בעיקר בארגונים פיננסים.

השורה התחתונה: היורה ששטף את ארצנו בראש השנה מסמל את תחילתו של עידן חדש. חורף סוער ביותר צפוי לעולם ה-IT, שיחולל מהפכה בסדר גודל של צונאמי. בסופה – ניחשף לעולם שונה לחלוטין ממה שאנו מכירים. לגזור ולשמור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים