התיקשוב הממשלתי ללא מנהיג – ולאף אחד לא אכפת

כרמלה אבנר הודיעה על התפטרותה מתפקיד ראש המטה כבר לפני שלושה חודשים, אולם התהליך למציאת מחליף טרם החל ● שר האוצר גורר רגליים, ראש הממשלה יושב מהצד והתיקשוב הממשלתי והאזרח הם אלה שסובלים ● רשמים מכנס eGov 2013

על הממשלה ליצור את החיבור בין השירותים הדיגיטליים והפרונטליים שהיא נותנת לאזרח

כנס eGov 2013, שנערך היום (ב'), היווה הפגנת כוח ועוצמה של העוסקים בתיקשוב הממשלתי, זו הפעם העשירית. זאת על אף העובדה שהשנה האחרונה הייתה אחת השנים היותר קשות שעבר מגזר זה: תקציבו קוצץ והייתה זו שנת בחירות – כלליות ולרשויות המקומיות – ששיתקה את מרבית הפעילות של משרדי הממשלה.

האירוע הדרמטי ביותר היה התפטרותה של כרמלה אבנר, הממונה על התיקשוב הממשלתי, שגויסה מהמגזר העסקי כדי להקים את מטה התיקשוב הלאומי. הנקודה העצובה והמקוממת יותר בכל הסיפור היא שעל אף שחלפו כמעט שלושה חודשים מאז ההודעה של אבנר על סיום תפקידה, עדיין לא מונה לה מחליף. לא רק זאת, אפילו לא מבוצע מהלך לאיתור ממלא מקום, אלא אם כן הוא מבוצע בחדרי חדרים.

נאמנה לתפקידה, עם קוד אתי שלא מקובל במגזר הציבורי, אבנר הודיעה שתמשיך בתפקיד עד שיימצא לה מחליף, כדי שתוכל להעביר אותו בצורה מסודרת. ההערות שהיא שומעת ממקורביה לפיהן הסיפור שלה עלול להיות דומה לתהליך הארוך מאוד של מינוי נגידת בנק ישראל לא מצחיק אותה. היא גם לא הצחיקה את מאות המנמ"רים, המנכ"לים ואנשי המיחשוב במגזר הממשלתי, שמילאו את האולם בו נערך הכנס – אווניו בקריית שדה התעופה.

אבנר הייתה הדוברת המרכזית בכנס. כרגיל, היא הציגה תוכניות מעולות שהתיקשוב הממשלתי מתכנן ואת חלקן יבצע כבר בשנה הבאה. אלא שהבעיה היא שאבנר כנראה לא תהיה זו שתיישם את התוכניות, ובמגזר הממשלתי כמו במגזר הממשלתי, כשימונה לה מחליף, הוא יבקש פסק זמן על מנת לבדוק את התוכניות ומן הסתם יביא רעיונות משלו. התוצאה תהיה המשך השיתוק או לפחות האטה בביצוע פרויקטים ובמימוש הפוטנציאל של התיקשוב הממשלתי.

כך, לנגד עינינו הולך ומתמסמס רעיון נכון וחשוב, שנהגה בקדנציה הקודמת של הממשלה, קרם עוד וגידים בסוף תקופתה והתרסק מיד עם תחילת פעילותה של הממשלה הנוכחית. שיקולים פוליטיים, בין משרדיים, הצליחו לטרפד תוכניות ממשלתיות שאושרו בממשלה הקודמת. שר האוצר, יאיר לפיד, לא ממהר ולא לוחץ על מנכ"לית משרדו, יעל אנדורן, למצוא מחליף לאבנר. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבקדנציה הקודמת דחף להעברתו בממשלה של החוק שמאפשר את הקמת מטה התיקשוב, יושב הפעם מהצד. התחושה היא שלאף אחד בצמרת הממשלה לא אכפת אם יש מנהל לתיקשוב או לא. העבודה נעשית ממילא בשוטף, הציבור הרחב לא מודע לזה והממשלה יכולה לספוג פה ושם הצעה לסדר היום של הכנסת.

היחיד שהשמיע את קול המחאה בכנס היום היה יועץ המיחשוב הוותיק ויקטור אררה. הוא ציין שמדברים רבות על קידום מעמד המנמ"ר הממשלתי אבל תהה איך אפשר לדבר על כך כשבראש הפירמידה יש חלל: המנהל הולך הביתה ואף אחד לא ממהר למצוא לו מחליף. זהו פרצופו של התיקשוב הממשלתי וכך גם ייראה הפרצוף של הממשלה בכל מה שקשור לשירות לאזרח. הדבר משפיע גם על החיים של מעמד הביניים, שבניו סובלים לא רק מנטל המסים, אלא גם מבירוקרטיה איומה שממררת עוד יותר את חייהם ושהתיקשוב הממשלתי יכול לעזור בהקטנתה.

אם כן, המסקנות שעולות מכנס eGov 2013 פסימיות למדי. יש לקוות שבשנה הבאה הן יהיו אופטימיות יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים