פודקאסט: ה-IT שמאחורי החבילה שמגיעה אליכם הביתה

טכנולוגיית המידע נוכחת, שלא לומר בולטת, בכל אחד מהשלבים בתהליך שמתחיל בקנייה אונליין ועד לשלב שהמוצר מגיע לביתנו ● שי גוטמן, סמנכ"ל מערכות המידע של UPS, מסביר כיצד זה קורה בענקית השילוח הבינלאומית

שי גוטמן, סמנכ"ל מערכות המידע של UPS.

ענף האי-קומרס צבר תאוצה בשנים האחרונות, במיוחד בתקופת הקורונה, ואחד המגזרים שנהנים מכך הוא זה של חברות השילוח הבינלאומיות, שמביאות לארץ את החבילות והמוצרים שאנחנו מזמינים בטירוף דרך האינטרנט. גם כעת, אחרי הקורונה, יש לחברות אלה אתגרים לא פשוטים – בעקבות העיכובים בשרשרת האספקה, המלחמה באוקראינה והמשבר הכלכלי העולמי.

ל-IT יש תפקיד מרכזי בתהליך, מאחר שכל שלב בו – מהרגע שאנחנו לוחצים על הכפתור במקלדת שמאשר את ההזמנה ועד שהמוצר מגיע אלינו – הוא מורכב, מבוסס דטה וטכנולוגיה ומחבר בין שורה של גורמים. בפרק של פודקאסט אנשים ומחשבים מספר שי גוטמן, סמנכ"ל מערכות המידע של ענקית השילוח הבינלאומית UPS, על המרכזיות של ה-IT בתהליך זה.

גוטמן מכהן בתפקידו כ-10 שנים, ולפני כן מילא תפקידים בכירים בתחום הייעוץ. UPS היא שחקן גלובלי בעולמות שרשרת האספקה והשירותים, עם צי של 650 מטוסים, והיא משרתת 220 מדינות. בישראל מיוצגת החברה על ידי OPSI (שינוע בינלאומי), המשמשת קבלן מורשה שלה. הסניף המקומי מפעיל שש טיסות שבועיות, עם 170 רכבי הפצה וקרוב ל-900 עובדים.

בראיון, שביצע החתום מטה, השתתף רון קסלר, עורך הפודקאסטים של אנשים ומחשבים.

מה תפקידו של ה-IT בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה?
גוטמן: "מהרגע שבו אתם בוחרים שיטת שילוח ועד לקבלת החבילה יש תהליכים רבים. ברגע שאתם בוחרים שיטת שילוח, החבילה עוברת שורה של תהליכים, כולם עתירי דטה, שעוברים מסלולים שונים בקצבים מהירים. אנחנו נמצאים בכל שלב. צריך להבין שעולם הריטייל נמצא תחת השפעת חדשנות משבשת כבר כמה שנים, וזה החמיר בקורונה.

שירותים כמו שאנחנו נותנים קיימים כבר שנים, במסגרת B2B (עסק לעסק – י"ק). מה שקרה בשנים האחרונות הוא שיש גידול עצום בשירותים B2C (עסק ללקוח – י"ק), כלומר – ללקוחות פרטיים. אבל הפלטפורמות שבאמצעותן ניתנו השירותים היו בנויות למגזר העסקי, ואלה שני עולמות שונים.

המענה לכך אצלנו קשור בכך שאופי העבודה בארגון ה-IT שלנו הוא אג'ילי, בכל המובנים. אתה חייב להיות מסוגל להוביל את הארגון ולשנות את צורה העבודה של כולם – ולחפש פתרונות אחרים, לא מה שהיית רגיל אליו עד היום".

מה המשמעות של עבודה אג'ילית?
"ארגוני IT יודעים לעשות פרויקטי ענק, אבל (בעבר הם – י"ק) לא ידעו לעשות זאת בזמן אפס, כפי שנדרש כיום, כי עולם הריטייל משתנה בכל רגע. ואז אתה לומד מהר מאוד שאתה חייב משהו אחר, ואלה עולמות החדשנות, הסטארט-אפים שפועלים בחממה שלנו. אותו ילד שפיתח במחסן של הבית שלו איזו אפליקציה שמייעלת תהליכים – אתה בודק ומיד משתמש בה. כל עולמות השירות אצלנו פגשו סטארט-אפים שסייעו לנו במיוחד בקורונה בכל הסייקל התפעולי הזה, כי בסופו של דבר אתה צריך לספק את הסחורה ללקוח, ולא מעניינות (אותו – י"ק) תשובות שעכשיו יש קורונה או משבר בשרשרת האספקה. כמובן שבקורונה מדדי השירות היו שונים, גם בלוחות הזמנים, כי כולם היו בבית, הכבישים היו ריקים ועצם העובדה שאנשים קיבלו את החבילה הייתה מספיקה. מאז חזרנו לפקקים ולעומסים, ואנחנו מתמודדים עם זה בכל הדרכים".

אז בעצם החממה, שאתה יזמת את הקמתה, עזרה לכם מאוד בתקופת הקורונה ועוזרת גם כיום?
"נכון. זה חלק מאוד משמועתי, אבל לא רק. האצנו תהליכים רבים, כמו RPA, ונוצר שילוב של הכול ביחד, כי התהליכים תלויים האחד בשני והכול מבוסס דטה. אחת התוצאות של זה היא שאם בעבר היינו מכינים הצעת מחיר ללקוח בתוך כמה ימים, כיום זה מבוצע בתוך כמה דקות. זה מתאפשר כי בעזרת כל הכלים שאנחנו מיישמים יש לנו את היכולת לראות את התמונה הכוללת של שרשרת האספקה, ולבחור את הנתיב הטוב ביותר והמהיר ביותר עבור הלקוח. זה יתרון חשוב במיוחד כעת, כאשר אחרי הקורונה משבר שרשרת האספקה מחמיר, סחורות תקועות בנמלים והמלחמה באוקראינה שמשפיעה על כל העולם".

איך מיישמים טרנספורמציה דיגיטלית בחברה שהיא בהגדרה לא טכנולוגית?
"קודם כל, הרשה לי לתקן: כבר לפני שנים המנכ"לית שלנו קבעה ש-UPS היא חברה טכנולוגית. האוריינות הטכנולוגית של ארגונים מסורתיים נמדדת ביכולת שלהם להכין את הארגון לשנים הבאות. אם הלקוחות שלך עובדים בעולמות טכנולוגיים מתקדמים, אתה חייב לדעת לדבר בשפה שלהם. השליחים שלנו, שאתה רואה אותם עם טאבלט, הם, כמו יתר העובדים, שותפים מלאים לפיתוח כל רעיון, כל יישום חדש שרוצים להטמיע. חברות הסטארט-אפים שלנו עובדות ישירות עם הלקוחות הפנימיים, וזה משפיע על יתר התהליכים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שזכה "לטעום" מהרמה הטכנולוגית שלהם

    עדיף היה שהחברה תתרכז יותר על לשפר את הטכנולוגיה שלה במקום להשקיע בכתבות תדמית. נסיון אישי שלי - הזמנתי חבילה שנשלחה דרך שירות PICKUP שלהם - https://www.pickuppoint.co.il/ . השולח בחר את הנקודה הכי קרובה לכתובת הבית שלי, שלפי המערכת שלהם נמצאת רק כ2.4 קילומטר ממני. אלא מה? אם מקבל החבילה אינו מעופף או בעל מסוק זעיר שהוא שומר על הגג, אז המרחק האמיתי הקצר ביותר לפי WAZE מהבית שלי הוא כ-6.2 ק"מ. אלא שמערכת שלהם מציעה דווקא את הנקודה הזאת, שנמצאת אגב ביישוב השכן, על פני נקודות יותר קרובות בתוך העיר שלי. מה גם, אין דרך להולך רגל להגיע לאותו מקום, וגם לא באופניים כי אין שמה שביל אופניים, אלא יש צורך לנסוע בכביש, כמובן באוטו. אחלה שירות PICKUP. חשבתם שפה נגמרה ה"טכנולוגיה" העילית של החברה ה"טכנולוגית" הזאת? מה פתאום. גם נתונים על מקום האיסוף שמסופקים ע"י המערכת לא נכונים. בהודעה שנשלחה אליי לא היה מספר טלפון, אלא מספר 04-0000000. וכמו שהתברר, גם שעות עבודה לא נכונות - כי כאשר נסעתי עם קרוב משפחה, שהייתי צריך לבקש ממנו טובה שיקח אותי לשם, כי לי אין רכב, והגעתי לשם התברר ששעות פתיחה שנשלחו אליי, שאמרו 10:00-18:00 ראשון עד חמישי זה ממש לא איך שהחנות פועלת. הם עובדים 9:30-14:00 ו16:00-18:30. היה לי ממש כיף לגלות את זה סביב שעה 15:00. ופה זה הזמן לדבר על השירות. אתם בטח חושבים שהם מיד התנצלו, אמרו שיתקנו את המערכת המקולקלת, ויפצו אותי? כן, בטח... אולי אתם חושבים שהם הסכימו לשנות המערכת שלהם כך שנקודת האיסוף הבעייתית הזאת תופיע רק לתושבי אותו היישוב? ברור שלא. הם סירבו אפילו לעדכן אותי בממצאי ה"בדיקה הפנימית" שהם אמרו שיעשו. מסקנות תסיקו לבד....

אירועים קרובים