"בודק טוב עם AI חזק בהרבה מ-בוט – העתיד כבר כאן"
כך אמר אלמוג כהן, מנהל תחום בדיקות ואוטומציה בחברת נס, בפודקאסט על המהפך שחל במקצוע ● השיחה עסקה גם בשאלות כיצד תשפיע הבינה המלאכותית על כולנו ואיך מודדים ונמדדים
עולם בדיקות התוכנה עובר שינויים רבים בשנים האחרונות. התהליך החשוב הזה נמצא כיום על שולחנו של המנמ"ר, לצד מנהלי הפיתוח וגורמים נוספים בחברה. ההבנה היא שככל שתהליך הבדיקה יתבצע בשלבי התכנון והפיתוח המוקדמים – כך גדלים הסיכויים לקבלת מוצר שלם ונקי מתקלות.
בפרק הזה של פודקאסט אנשים ומחשבים, אירחנו את אלמוג כהן, מנהל תחום בדיקות ואוטומציה בחברת נס (Ness).
כהן הוא אחד המומחים המוכרים בישראל בתחום הבדיקות, מרצה ומעביר קורסים מקצועיים. דיברנו איתו על תפישת הבדיקות בעולם הפיתוח, על האתגרים שעומדים היום בפני ארגונים, ועל השפעת הבינה המלאכותית על התחום.
נתחיל בשאלה הראשונה שאנו מפנים לכל האורחים באולפן: קצת עליך, אלמוג?
"אני בתחילת שנות ה-40 לחיי, נשוי ואב לשלושה. מאז 2006 אני בעולם הבדיקות. התחלתי כבודק במשך כמה שנים, ומעל עשור אני בתפקידי הובלה וניהול שונים. בנוסף לתואר ראשון, עשיתי הכשרות, קורסים והתמחויות בתחום".
תמיד רצית לעסוק בזה?
"האמת שלא. שירתי ביחידה מסווגת בחיל הים, ולקראת השחרור הצטרפתי לאחד המפקדים שלי שהקים חברה. שם הבנתי שכל מה שעשיתי בשירות הצבאי יכול לבוא לידי ביטוי גם בתעשייה".
עולם ההיי-טק מגוון מאוד. למה דווקא בדיקות תוכנה?
"למדתי פיתוח תוכנה, אבל אחרי שסיימתי, הבנתי שאני לא רוצה להיות מפתח. פחות עניין אותי לשבת ולכתוב קוד כל היום. חיפשתי תחום יצירתי יותר, כזה שרואה את המוצר בראייה כוללת ומאפשר ערך מוסף. כך הגעתי לבדיקות".
איפה התחלת לעבוד?
"עבדתי ארבע שנים בחברת ארטק טכנולוגיות, שעוסקת במערכות שליטה ובקרה, ושם נחשפתי לעומק לעולם הבדיקות. משם הגעתי לחברת נס לפני יותר מעשור, ומילאתי מגוון תפקידים. ובשלוש השנים האחרונות אני מנהל תחום עסקי בחטיבת הבדיקות. בין היתר אני מוביל פעילות משמעותית מול הבנקים הגדולים בישראל".
אז מהו תחום בדיקות התוכנה?
"האנלוגיה הכי פשוטה: כשאתה נכנס לרכב ולוחץ על הברקס – אתה מצפה שהוא יעצור. מישהו בדק את זה במפעל. אותו דבר בעולם התוכנה: כשאנחנו משתמשים באפליקציה, באתר או במערכת – בודק תוכנה וידא שהמערכת עושה את מה שהיא אמורה לעשות. המטרה היא להגיע לתצורה האיכותית ביותר עבור המשתמשים, שהם בסופו של דבר הלקוחות".
מה השתנה בשנים האחרונות בתחום הבדיקות?
"בעבר הבדיקות הגיעו בסוף התהליך, רגע לפני עלייה לאוויר. היום, צוותי הבדיקות הם חלק אינטגרלי מצוותי הפיתוח: הם יושבים יחד, וכל אחד מביא את הערך שלו. לבודק התוכנה יש יתרון חשוב: הוא מכיר את המערכת בראייה כוללת – וזה קריטי".
כמה מילים על חטיבת הבדיקות בנס.
"החטיבה מונה כ-1,000 מומחי בדיקות, אוטומציה ו-AI, ואנו משרתים עשרות לקוחות: פיננסים, היי-טק, וכמובן המגזר הממשלתי. עיקר התמחותנו זה עולם השירותים המנוהלים".
מה זה שירות מנוהל?
"זהו שירות מקצה לקצה ללקוח לכלל עולם הבדיקות. אנחנו מגייסים את האנשים, מכשירים אותם בהתאם למערכות של הלקוח, מטפלים בכל נושא ההון האנושי – שכר, קידום ועוד. בנוסף אנחנו אחראים על המתודולוגיות, תשתיות האוטומציה, בדיקות עומסים, הכנת טכנולוגיות ועוד".
איך אתם נמדדים מול הלקוח ובפנים?
"אצלנו קיימים מדדים ומתודולוגיות על פיהם אנו עובדים לשיפור מתמיד, הן על ידי, והן על ידי מנהלים נוספים. מדובר במדדים בהיבטים המקצועיים, העסקיים או הטיפוליים. אני חייב כל הזמן לרוץ ולהתקדם בשביל לעמוד ביעדים שהגדירו לי. קודם כל אצלי בבית, ורק אחר כך אצל הלקוחות. הצד השני הוא כמובן הצד של הלקוח, שם יש, כמובן, הקפדה על מדדים. בכל הסכמי העבודה שלנו היום, יש לנו בעצם יחד עם הלקוחות בנייה של מתודולוגיה, שבה אנחנו בוחנים עמידה ב-SLA, ועמידה ביעדים שהלקוח הגדיר לנו".
יכול לתת דוגמה?
"כן. למשל בנושא האוטומציה, כל הלקוחות מצפים שהאוטומציה שלנו תפותח בזמן מסוים, בכמות מסוימת, ובאיכות מסוימת. הם מצפים שנדע לפתח כמות תסריטים מסוימת בספרינט, לתחזק בזמן מסוים תסריט שיצא כרגע מהשוטף. הדברים האלה נמדדים ברמה שוטפת, אנחנו משקפים את זה בסיום כל ספרינט, בדו"חות ייעודיים, במערכות ספציפיות. זה גורם לנו כל הזמן להיות חדים, להיות על המשמר, ולוודא שאנחנו כל הזמן, כפי שציינתי קודם, בתהליך שיפור והתקדמות. אחרת אין לנו שום זכות קיום בעולם הזה".
כיצד הבינה המלאכותית משפיעה על התחום? האם היא תחליף את הבודקים?
"אנו לא מאלו שמאמינים ש-AI תחליף הכל. אבל הויא בהחלט משנה את עולם הבדיקות ואת תפקיד הבודק. נערכנו לזה: בנינו תשתיות שמאפשרות שילוב יכולות AI עם האוטומציה שלנו. זה כולל זיהוי ויזואלי של מסכים, ניתוח סמנטי של טקסטים, הבנת לוגים ועוד. בנוסף פיתחנו מתודולוגיה לבדיקת מערכות מבוססות AI, ויצרנו מסלולי הכשרה ייעודיים לעובדים. דבר אחד ברור. עובדים שלא יידעו להתאים את עצמם לעידן החדש ולא יעבדו עם כלים חכמים – לא יוכלו להמשיך בתפקיד, כמו שהיה בעבר עם כניסת האוטומציה".










תגובות
(0)