אמזון עפה על ה-AI: מעסיקה מיליון רובוטים והשיקה מודל לניהולם

סקוט דרסר, סגן נשיא אמזון רובוטיקס, פרסם פוסט שכתב בדף הלינקדאין שלו וציין: "נרגש לשתף היום חדשות גדולות" ● לדבריו, המהלכים האחרונים נועדו "כדי לשפר את יעילות הצי העצום שלנו ב-10%!"

מעסיקה כבר מיליון רובוטים, אבל רוצה עוד. אמזון.

אמזון הגיעה לאחרונה לציון דרך משמעותי, עם פריסת הרובוט המיליון שלה במחסניה. צעד זה ממצב את החברה כיצרנית וכמפעילה הגדולה בעולם של רובוטיקה תעשייתית ניידת. לפי ענקית הטק, הרובוט המיליון יופעל במחסן (המחסנים מכונים על ידי החברה "מרכזי הגשמה") ביפן, כחלק מרשת גלובלית שמפעילה החברה, המשתרעת על פני למעלה מ-300 מתקנים ברחבי העולם.

לפי דיווחים אחרונים בוול סטריט ג'ורנל וכן באוסטרליאן, סך כוח האדם התפעולי של אמזון, הכולל רובוטים ובני אדם, הגיע כעת ל-2.5 מיליון שרק כ-1.5 מיליון הם הם עובדים אנושיים. לפי הערכות, בקצב זה המצב מתקרב לעתיד שבו מכונות יעלו במספרן על בני אדם באיוש מחסני אמזון. כבר כעת, כך דווח, כ-75% מכלל המשלוחים הגלובליים של אמזון מטופלים על ידי מערכות רובוטיות.

אבל אמזון לא מסתפקתבכך אלא מעוניינת לייעל עוד את האוטומציה של האריזה והשילוח – לצד ההישג הרובוטי, הציגה הענקית מסיאטל את DeepFleet, שהוא מודל יסוד חדשני המבוסס על בינה מלאכותית יוצרת, שנועד לייעל את תנועת הרובוטים במרחב.

המערכת הזו, כך דוווח, מפחיתה את זמן הפעולה של הרובוטים ב-10%, ובכך משפרת את מהירות ודיוק פעילותם במרכזי ההגשמה. מודל AI זה מתפקד למעשה כמעין מנהל תנועה אווירית, המארגן את תנועות הצי הרובוטי ההולך וגדל של אמזון.

סקוט דרסר, סגן נשיא אמזון רובוטיקס, הסביר בפוסט שפרסם בבלוג החברה כי ניתן לחשוב על DeepFleet כעל "מערכת ניהול תנועה חכמה לעיר מלאה במכוניות הנעות ברחובות עמוסים". המודל, שנבנה על בסיס מערכי נתונים עשירים של תנועת מלאי בתוך אתרי החברה ומשתמש בכלי AWS כמו Amazon SageMaker, מייעל, כך טעו דרסר, את ניווט הרובוטים, מפחית עומסים, יוצר מסלולים יעילים יותר ומאיץ את עיבוד הזמנות הלקוחות. לפיכך המודל מאפשר לאמזון לאחסן יותר מוצרים קרוב יותר ללקוחות, מה שמוביל לקיצור זמני האספקה עוד יותר וזאת בצד הוזלת עלויות. דרסר הוסיף כי "על ידי צמצום זמן הנסיעה של הרובוטים ב-10%, אנו לא רק משפרים יעילות – אנו יוצרים יתרונות מוחשיים: זמני אספקה מהירים יותר, עלויות תפעול נמוכות יותר וצריכת אנרגיה מופחתת".

יותר מתריסר שנות רובוטיקה מתפתחת

מסעה הרובוטי של אמזון החל עוד בשנת 2012 עם רכישת Kiva Systems, שסיפקה רובוטים להזזת מדפי מלאי. כיום מפעילה ענקית הקמעונאות אונליין צי מגוון של רובוטים, שכולל את הרובוט שנקרא הרקולס – המסוגל להרים ולהזיז עד 550 קילו של מלאי; את פגסוס – המשתמש במסועי דיוק לטיפול בחבילות בודדות; ואת פרוטאוס – הרובוט הנייד האוטונומי המלא הראשון של אמזון – המסוגל לנווט בבטחה סביב עובדים ברחבי המחסנים.

אמזון מתעקשת כי המעבר המהיר שלה לאוטומציה בהיקף רחב נועד על מנת לייצר מצב שבו "בני אדם ומכונות יעבדו טוב יותר יחד", והגדישה כי הדבר לא נועד לצמצם משרות אנושיות אלא להיפך – "להרחיב" אותן. בחברה הבהירו כי הרובוטים מטפלים במשימות חוזרות ונשנות, או בכאלו שבאופין הן משימות פיזיות תובעניות, בעוד שהעובדים האנושיים עוברים לתפקידים טכניים ופיקוחיים יותר. החברה טוענת כי הכשירה למעלה מ-700 אלף עובדים מאז 2019 לתפקידים הקשורים לרובוטיקה, כולל תחזוקה, פיקוח תוכנה ועוד. תוכניות כמו Amazon Career Choice מסייעות לעובדים לרכוש מיומנויות לתפקידים טכניים.

פרוטאוס – הרובוט הנייד האוטונומי המלא הראשון של אמזון.

פרוטאוס – הרובוט הנייד האוטונומי המלא הראשון של אמזון. צילום: אמזון

על פי הדיווחים, כל אלו יצרו למשל מצב במרכז ההגשה של הדור הבא ב-שריבפורט שבלואיזיאנה, ארה"ב, שהרובוטיקה המתקדמת דרשה הגדלה של 30% יותר עובדים בני אנוש, שמועסקים בתפקידי אמינות, תחזוקה והנדסה. 

אף על פי כן, לא כל האנליסטים ומומחי הטק אופטימיים מהמצב. מבקרים מזהירים כי ללא מדיניות והגנה הולמת על העבודה, המעבר המהיר עלול להרחיב את אי-השוויון בכוח העבודה. כפי שדיווחנו ביוני, מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, אמר באופן די מפורש באחונה שהסבירות לצמצומים עתידיים בכוח האדם התאגידי ובמחסנים גבוהה. ג'סי כתב לעובדיו: "נצטרך פחות אנשים כדי לעשות את העבודות שאנחנו עושים כיום", במה שנראה כשלב מרכזי בהיערכות של אמזון לשינוי מבני ענק בארגון, לקראת התעצמותו של עידן הבינה המלאכותית. גם מסמכים פנימיים של החברה, עליהם דווח במדיה העולמית, פירטו תוכניות "לשטח" את גיוס העובדים בעשור הקרוב באמצעות אוטומציה. ארגוני עובדים הציגו מצב שבו האוטומציה הובילה לצמצום של למעלה מ-10% בכוח האדם במתקנים רובוטיים במיוחד בין השנים 2022 ל-2024.

ואולם דרסר הדגיש כי אמזון מתמקדת בפתרון בעיות אמיתיות ולא רק בטכנולוגיה לשם הטכנולוגיה. לטענתו, ייצור הרובוטים בארצות הברית ושיתוף הפעולה עם ספקים מקומיים מאפשרים לחברה לשמור על תקני איכות גבוהים וליצור לולאת משוב חשובה בין המעצבים, צוותי הייצור ועובדי הקו הראשון. הוא כתב על התרגשותו מציון הדרך, שיתף את הפוסט שלו מהבלוג בחשבונו בלינקדאין וציין בין השאר: "אני כל כך גאה בצוות המדהים שעבדתי איתו למעלה מ-14 שנים כדי לספק מוצרים חדשניים שפותרים בעיות מהעולם האמיתי, מספקים ערך ללקוחות שלנו ויוצרים סביבת עבודה טובה יותר לעובדים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים