מי יהיה המנמ"ר הבא של בנק הפועלים?

הידיעה על פרישתו של דוד לוזון מבנק הפועלים הפכה עד מהרה לשיחת היום בענף ● תוך כמה שעות החלה בורסת השמות של מועמדים שרואים את עצמם ראויים להתמודד על התפקיד הנכסף ובהם רונן זרצקי, לוי הלוי, סמי קינן ושלמה שמאי ● דבר אחד ברור: מעמדו וחשיבותו של תפקיד המנמ"ר בבנק הפועלים יהיה הרבה יותר מרכזי ואסטרטגי מאשר הוא כיום ולכן יש לבחור באדם עם יכולות ניהוליות גבוהות, כאשר הרקע והניסיון הטכנולוגי הם במקום השני

הידיעה על פרישתו של דוד לוזון מבנק הפועלים הפכה עד מהרה לשיחת היום בענף. תוך כמה שעות החלה בורסת השמות של מועמדים שרואים את עצמם ראויים להתמודד על התפקיד הנכסף. כפי שצוין אתמול, הבנק הקים ועדת איתור שבה חברים היו"ר יאיר סרוסי, המנכ"ל ציון קינן, ראש חטיבת משאבי אנוש, אפרת יעקבי וחברים נוספים שזהותם נשמרת משום מה בסוד. בנוסף הבנק עובד עם חברת השמה וציידי כשרונות שתפקידם לאתר את האנשים המתאימים שייבחנו על ידי הוועדה.

בינתיים יש להם רשימה של קבוצת בכירים ששמותיהם כבר מעטרים את בורסת השמות. אל שני המתמודדים העיקריים ששמותיהם כבר פורסמו, רונן זרצקי מישראכארט ולוי הלוי, מועמד פנימי, שלכאורה הובא לפני כשנה כיורש ללוזון, הצטרפו עוד כמה מועמדים שייענו ברצון אם וכאשר חברת ההשמה תפנה אליהם: מדובר בסמי קינן, מנמ"ר בנק המזרחי, שהגיע לשם מפרטנר, ושלמה שמאי, מנמ"ר הפניקס. שמאי הספיק לעבוד עם לוזון תקופה ארוכה, וגם אז ראה את עצמו מועמד להחליף את לוזון בבוא העת.

גם שמו של אל"מ (מיל') אבי כוכבא, לשעבר מפקד ממר"ם, לשעבר וכיום מנהל מגזר ביטחון ב-HP, מוזכר כמי שיכול להיות מועמד ראוי. לא מן הנמנע שהוועדה תעדיף "לגנוב" בכירים מהמתחרים כמו למשל משה וולף, ראש אגף פיתוח ומערכות מידע במת"מ, בנק לאומי, או אמנון בק, מנכ"ל מת"ף, זרוע המיחשוב של הבנק הבינלאומי.

לא משנה מי יהיה היורש של לוזון – הוא ייכנס לנעליים גדולות מאוד. לוזון, נכנס לבנק הפועלים, לאחר תקופת יובש ארוכה ובמשך 11 שנה ביצע מהפך של ממש בתפיסת המיחשוב של הבנק, השקיע הרבה מאוד באנשים ואיפשר להם להתבטא ולייצר פתרונות ורעיונות שמסייעים לליבה העסקית של הבנק.

בתקופתו של לוזון הגדיל הבנק מאוד את הפעילות שלו באינטרנט ותוך זמן קצר גדלה הפעילות להיקף הזהה לפעילות של סניפים המאגדים ביחד אזור פיסי גיאוגרפי בישראל.

בעשור האחרון שידרג הבנק את מערכות ה-CRM וה-ERP שלו וכעת הוא מנהל מכרז להחלפת התשתיות שמהוות את ספרי החשבונות הראשיים של הבנק. על הפרק: החלפה כוללת של מערכות הליבה של הבנק – פרויקט ענק שכל מנמ"ר נכנס אליו בדחילו ורחימו.

ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת הייעוץ STKI סבור, כי "אם בעבר מנמ"ר בנק מיקד את כל הפעילות שלו כדי לשרת את הלקוחות הפנימיים של הבנק, הרי שהיום – בעידן האינטרנט והסלולר – המנמ"ר יצטרך לתת פתרונות ללקוחות חיצוניים, מענה מהיר ומיידי לאתגרים שיוצבו בפניו וזה לא מובן מאליו". משימה לא פחות חשובה היא המשך התנופה האדירה שלוזון החל בה.

תקציבים ומתחרים

בעשור האחרון הבינו בהנהלת בנק הפועלים, כמו גם בבנקים אחרים, שמערכות המידע הם הכלי האסטרטגי המרכזי שבעזרתו יכולים הבנקים להתחרות וליצור בידול בשירותים ובמיצוב שלהם. להערכת STKI תקציב המיחשוב בבנק הפועלים עומד על 250 מיליון דולרים, ובחטיבה שלוזון אחראי עליה, עובדים 1,100 עובדים. אגב, תפיסת הניהול של לוזון חריגה במגזר הפיננסי והוא סבר שאת כל הפרויקטים החשובים והאסטרטגיים יש לעשות בתוך הבנק – בגלל הקריטיות שלהם. בנק הפועלים נחשב גם למעוז חזק ביותר של יבמ (IBM) וחלק גדול ממערכות הליבה שלו הן "כחולות".

מצב דומה קיים אצל המתחרה הראשי של הפועלים, בנק לאומי. על פי הערכות STKI גם תקציב המיחשוב של לאומי עומד על כ-250 מיליון דולרים. גם בקשב, זרוע התיקשוב של לאומי עליה חולש איציק מלאך, יש כ-1,100 עובדים, אבל תפיסת הניהול של מלאך הפוכה משל לוזון והוא מרבה בהוצאת פרויקטים למיקור חוץ, כאשר הבולטים שבהם זה פרויקט חרמ"ש, וכן פרויקטי התאמת יישומי ה-iPhone לשירות לקוחות הבנק, אותו מובילה מטריקס.

תקציבי המיחשוב בבנקים האחרים קטנים יותר אבל גם שם מורגשת תנופת פיתוח ועשייה. בנק דיסקונט שהשלים בשנתיים האחרונות מהפכה במערכות הליבה שלו משקיע על פי הערכת STKI כ-150 מיליון דולרים בשנה. שני הבנקים הנוספים המשחקים במגרש של הגדולים הם המזרחי, שם חולש סמי קינן על תקציב של 100 מיליון דולרים ותקציב דומה מנהל אמנון בק בבינלאומי..

ועוד משהו לסיום, במסגרת המחמאות שמחלקים גורמים שונים ללוזון. הם יודעים לספר שכאשר בנק המזרחי רכש את בנק יהב והבינלאומי את אוצר החייל, שניהם בנקים שהיו בשליטת הפועלים וקיבלו חלק גדול משירותי המיחשוב שלהם מלוזון, החליטו סמי קינן ואמנון בק להשאיר את המצב הקיים לאחר ששמעו רק דברים טובים על האח הגדול מפועלים ולא ראו צורך בביצוע שינויים.

שורה תחתונה: לוזון פורש בעוד כ-10 חודשים. נכון עשה הבנק כאשר הודיע כבר כעת על הפרישה כדי לבצע תהליך מסודר ומקצועי של בחירת מחליף. הזהות של המחליף לא ברורה כרגע לאף אחד, אולם דבר אחד בוודאות מובן לכולם: מעמדו וחשיבותו של תפקיד המנמ"ר בבנק הפועלים, כמו בכל בנק, יהיה הרבה יותר מרכזי ואסטרטגי מאשר הוא כיום. מכאן, שיש לבחור באדם עם יכולות ניהוליות גבוהות, כאשר הרקע והניסיון הטכנולוגי הם במקום השני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים