מלם תים הקימה מאגר מידע לאומי לנפט וגז טבעי

המאגר החדש - שהוקם עבור מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה בסכום של 18 מיליון שקלים - יכלול את כל הנתונים הגיאולוגיים והגיאופיסיים הנאספים במשרד האנרגיה ● עם עליית המערכת, PRIME שמה, מצטרפת ישראל למדינות המנהלות מערכות דומות, בהן אנגליה, נורבגיה ואוסטרליה

צבי ברונר, סמנכ"ל טכנולוגיות בקבוצת מלם תים.צילום: רז רוגובסקי

קבוצת מלם תים הקימה מאגר מידע לאומי לנפט וגז טבעי בעבור מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה. מדובר בפרויקט רב שנתי, שחלקו הראשון ארך כשנתיים ועלותו, 18 מיליון שקלים, כוללת אירוח למשך חמש שנים.

המאגר פותח על ידי חברת שלומברג'ר (Schlumberger), חברה בינלאומית, הגדולה בעולם לשירותי שדות נפט, בשיתוף עם חברת הייעוץ אקולוג'י. עם עליית המערכת, PRIME – מאגר המידע הלאומי לתיעוד וניהול אוצרות האנרגיה, הנפט והגז הטבעי במדינה – מצטרפת ישראל למדינות המנהלות מערכות דומות, בהן אנגליה, נורבגיה ואוסטרליה. המערכת תעבוד בשיתוף המכון הגיאולוגי והמכון הגיאופיסי, וכשתהיה זמינה לכלל הציבור היא צפויה להכיל, בין השאר, את "ספר הנפט", המכיל מידע רב על זכויות הנפט בישראל, ושכיום ניתן לעיין בו רק במשרד האנרגיה.

המאגר החדש יכלול את כל הנתונים הגיאולוגים והגיאופיסיים הנאספים במשרד האנרגיה וכן ישמש לניהול התהליכים הרגולטורים וזיכיונות בתחום החיפושים וההפקה של הנפט והגז הטבעי. במסגרת הפרויקט יושמה מערכת ה-NDR (ר"ת National Data Repository) מאגר נתונים לאומי בתחום האנרגיה, המקובל בעולם, עליו בוצעו שינויים, תוספות והתאמות למציאות ולצרכים של מדינת ישראל. בין הנתונים שינוהלו במערכת: זיכיונות, מיפוי, סקרים גיאופיסיים וגיאולוגיים, נתוני קידוחים וחיפושים, איתור אזורי פוטנציאל, סקרים סביבתיים, עדכון מצב הקרקע ומתחת לפני הים ועוד.

בשלב הראשון המערכת תהיה פתוחה לשימוש פנים משרדי בלבד, לתקופת הרצה של כמה חודשים. עד סוף השנה יעלה לאוויר אתר פתוח, אשר ינגיש לציבור חלק מהנתונים, עליהם לא חלה חובת חיסיון – על פי חוק הנפט.

מלם תים הצטרפה לחברת שלומברג'ר, אשר זכתה במכרז לפיתוח המערכת כקבלן הראשי, והיא ניהלה את פרויקט ההקמה כאינטגרטורית וסיפקה את כל התשתיות, אבטחת המידע, מערכות הזמינות והאירוח, כולל תחזוקה. האירוח של האתר ייעשה במתקן של מלם תים בירושלים.

"לתרום לעידוד חיפושי גז ונפט בישראל"

ד"ר מיקי גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה, גיאופיסיקה ומידע במינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה, אמר כי "אחת המטרות המרכזיות בהקמת המערכת היא להנגיש את המידע הרב, אשר נאסף במהלך עשרות שנות חיפושים והפקה של נפט וגז בישראל ובכך לתרום לעידוד חיפושי גז ונפט בישראל". בנוסף, ציין, "המאגר יגביר את השקיפות, הנגישות ושיתוף הציבור במידע, על מנת לתמוך ולקדם פעילות טכנולוגית, מחקרית ואקדמית. המערכת כוללת כלים ייחודיים שפותחו עבור המשרד לצורך ניהול ומעקב אחר תכניות עבודה ומהלכי רגולציה שונים בזכויות הנפט".

ד"ר מיקי גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה, גיאופיסיקה ומידע במינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה. צילום: משרד האנרגיה

ד"ר מיקי גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה, גיאופיסיקה ומידע במינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה. צילום: משרד האנרגיה

צבי ברונר, סמנכ"ל טכנולוגיות בקבוצת מלם תים, ציין כי "מטרת המערכת היא לאפשר גישה אחודה ופתוחה למידע בדוק וידוע. זוהי מערכת מתקדמת, אשר מתעדת את כל השכבות בקרקע והמתאימה למינוף התקדמות בתחום חיפוש מאגרי אנרגיה, בקרקע ובים, במדינת ישראל".

ברונר ציין כי "המאגר ישרת סוגי משתמשים רבים, ביניהם: גופים המעוניינים להתחיל לחפש גז או נפט, חוקרים של תשתיות פוטנציאליות, האקדמיה וכמובן, המדינה עצמה. זאת, על מנת למכור זיכיונות ולספק לחברות בינלאומיות נתונים על אזורים עם פוטנציאל גבוה ועוד. מדובר במערכת ה'עושה סדר' לזכייניות הפוטנציאליות, בהקשר של כדאיות ועלויות של הזיכיונות".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים