נס השיקה את המסלקה הפנסיונית: "שוק הפנסיה יהיה שקוף והמחירים ירדו בתוך שנתיים"

"נס השקיעה בפרויקט עשרות מיליוני שקלים. אני בטוח שזה יצליח, אבל צריך הרבה סבלנות" – כך אמר עופר שגב, מנכ"ל נס טכנולוגיות ונשיא נס ישראל, במסיבת העיתונאים לרגל סיום החלק הראשון בפרויקט המסלקה הפנסיונית ● מיקי לוי, סגן שר האוצר: "יש מחויבות שלטונית של מדינת ישראל. זו טכנולוגיה מורכבת שאין לה אח ורע בעולם. מדובר במהפכה צרכנית"

המסלקה הפנסיונית, פרי פיתוחה של סוויפטנס (SwiftNess), חברה בת של נס, הופעלה לראשונה בסוף השבוע. צעד זה מסמל את סיום החלק הראשון של הפרויקט, במסגרתו, לאחר ההקמה, יחוברו למסלקה גופים מוסדיים ובעלי רישיון שיוכלו להעביר ביניהם מידע. במסיבת עיתונאים שנערכה היום (א') בקריית הממשלה בתל אביב נמסר כתב ההסמכה לחברה וכן נמסרו פרטים לגבי שלבי הפרויקט – בהם, בעוד כשנה, ניתן למצוא העברת מידע לחוסכים עצמם, שיוכלו להגיש בקשות לביצוע פעולות באמצעות המחשב האישי שלהם.

"הפרויקט התחיל לפני כמה שנים תפס תאוצה עם כניסתו של פרופ' עודד שריג לתפקיד. בשנתיים האחרונות יש שינוי בסיסי וניתן לראות לאן הפרויקט הולך. אין ספק שמדובר בחזון שבא לכדי מימוש", אמר סגן שר האוצר מיקי לוי. "יש מחויבות שלטונית של מדינת ישראל, שהשקיעה 10 מליון שקלים בשלב הראשון, כדי להעניק שירות לציבור כך שהמערכת תהיה מונגשת לו, למרות שזה עוד לא מחר בבוקר".

לדבריו, "בעתיד הקרוב האזרח יצטרך לקבוע לאן ילך הכסף ולשלוט בו. הוא יוכל בשיחת טלפון לסוכן לבדוק בסוף השנה האם הועבר לו הכסף מהמעביד. זו מהפכה צרכנית של ממש, ואני אומר את זה גם מתוקף תפקידי הקודם כמעסיק. זו טכנולוגיה מורכבת, שאם איני טועה אין לה אח ורע בעולם. בעוד שנה נקודת מבחן נוספת, ואני מקווה מאוד שנעמוד בה. זה מאוד חשוב", אמר לוי.

עופר שגב, מנכ"ל נס טכנולוגיות ונשיא נס ישראל, אמר כי "נס השקיעה בעניין הזה עשרות מיליוני שקלים. ה-10 מיליון שקלים שהמדינה נתנה זה רק חלק קטן. כמעסיקים של שלושת אלפים עובדים, ידענו שהדבר הזה יחסוך לנו הרבה כסף, גם כאזרחים. אולם, עדיין זו לא הנקודה בה אפשר לדעת אם עשינו בחוכמה או לא. זה כמו כביש 6, לכן לבדוק את עצמנו היום זה לא נכון. אני בטוח שזה יצליח אבל צריך הרבה סבלנות".

ההישג, אליבא דשגב, יהיה בסופו של דבר השקיפות. "שוק הפנסיה בעוד שנתיים יהיה שקוף לחלוטין והמחירים ירדו. זה ההישג הגדול. המערכת תתפתח כך שיהיה קל להשוות בין הגופים ובין היצרנים השונים, והעברת כספים – פעולה לא פשוטה כיום שכוללת חתימה על טפסים רבים – תהפוך לנגישה ונוחה", אמר.

סוויפטנס תהיה זו שתפעיל את המסלקה בעשר השנים הקרובות, לפי תשלומים מדורגים שנקבעו במכרז. ההפעלה אמורה לכסות את ההשקעה של החברה בפרויקט.

"מדובר בקפיצת מדרגה", אמרה מנכ"לית סוויפטנס שרון קורן, "כשנענינו למכרז סימנו אותו כאסטרטגי. השקענו חודשים רבים בחיפוש מערכות דומות בעולם – ולא מצאנו. הדרישות והרגולציה בארץ, כולל הדרישות של שרידות ואבטחת מידע, הביאו לכך שהיינו צריכים לפתח את המערכת מלמטה".

לדבריה, "נכנסו למחויבות מאוד גדולה שהיו לה הרבה חששות. נתנו לנו שמונה חודשים ועמדנו בזה. זו תשתית מאוד מורכבת שמאפשרת אמינות גבוהה, אבטחת מידע ויציאה גם לווב, כולל טלפונים חכמים. זה גם יוביל לשינוי גם בתהליכי העבודה, ולכן תהליך ההטמעה לא יהיה פשוט. אנו מנוסים בנס בתהליכים כאלה. אנחנו בטוחים שעם כל השחקנים בפרויקט ועם רצון, נסייע לכולם ונשלים את המהלך הזה".

על פי נתונים של משרד האוצר, כ-95% מגופי הביטוח המאוגדים והיועצים הפיננסיים בבנקים כבר חוברו למערכת. באתר של סוויפטנס אפשר למצוא את הגופים שעדיין לא חוברו, כשהמטרה היא להגיע אל גופים אלו בתוך שבועיים. "בסוף הדרך, בעוד כשנה וחצי מהיום, יוכל אדם לשבת מול המסך בכוחות עצמו או עם סוכן ביטוח, ולבדוק בעצמו מה קורה בחסכון הפנסיוני שלו. מדובר בחסכון של מיליוני שקלים לאזרחים. יצרנו מבנה נתונים אחוד שכולם מבינים וכולם מכירים. על בסיס זה, בנינו דרישות טכנולוגיות מידע וטיוב נתונים. המסלקה מייצרת תשתית לאיסוף מידע. למשל, הכנסנו בקשה למערכת, ותוך לילה קיבלנו תשובה – מה שהיה לוקח לנו בעבר יותר מחודש", סיפר פרופ' שריג, הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון באוצר.

לדבריו, "זה טבעי לחלוטין שכאשר מפקידים צ'ק רואים אותו מיד בחשבון. אבל אם עושים ניכוי לפנסיה, עוברים שבועות עד חודשים עד שרואים את הפעולה, וזה בלתי נסבל. יצרנו נגישות מלאה לחוסכים ולמעסיקים, וכך גם נוריד את הטעויות למינימום שבמינימום. מדובר בצעד חשוב מאוד מבחינת החוסכים. זה ייעול ברמות שלא קיימות בעולם".

המערכת, כפי שהוסבר במסיבת העיתונאים, משמשת רק לצורך העברות שאילתות. בעתיד תתווסף האפשרות לפעולות כספיות אל הגופים המבטחים. התשובות לשאילות ואישור הפעולות ישארו באופן זמני עד לקריאה, ואז יושמדו. "הבעיה הטכנולוגית היתה להקים מערכת CRM שיודעת לקבל את המסרים, לטייב אותם ולתייג אותם. מערכת שעובדת עם מספר שיטות של אבטחת מידע ויודעת, לדוגמה, שמבצע הפעולה אכן קיבל את אישור הלקוח. כמו כן היינו צריכים לעמוד בתקן של המשכיות עסקית ברמה גבוהה, והתוצאה היא מערכת קשיחה", סיפרה קורן. "המכרז חייב אותנו להקים מערכת מקומית שמיועדת אך ורק לשימוש המסלקה, וכן לבחור היטב את האנשים שיעבדו עם המערכת".

אירועים קרובים