אל"מ עומר דגן ימונה למפקד יחידת לוטם

מינויו של דגן נעשה במסגרת דיוני האיוש של סגל הפיקוד הכללי ● רא"ל גדי איזנקוט, הרמטכ''ל, אישר בין השאר את מינויו של דגן, והמינוי מותנה כעת באישור אביגדור ליברמן, שר הביטחון

אל"מ עומר דגן, מפקד יחידת מצפן, לוטם, אגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

אל"מ עומר דגן, לשעבר מפקד מצפ"ן שבלוטם, אגף התקשוב – ימונה לתפקיד מפקד יחידת לוטם. עם מינויו הוא יועלה לדרגת תת-אלוף.

מינויו של דגן נעשה במסגרת דיוני האיוש של סגל הפיקוד הכללי (קצינים בדרגת אלוף משנה ומעלה). רא"ל גדי איזנקוט, הרמטכ"ל, אישר, בין השאר, את מינויו של דגן, והמינוי מותנה כעת באישור אביגדור ליברמן, שר הביטחון.

אל"מ דגן, בן 42, התגייס בשנת 1994 כתוכניתן בחיל הקשר. במהלך השנים מילא מגוון תפקידים באגף התקשוב וההגנה בסייבר, לרבות מפקד יחידת מצפן, וכן תפקידים בחטיבת ההגנה בסייבר שבאגף התקשוב. בין השאר היה מפקד קורס תכנות וראש מחלקת תקשוב בזרוע היבשה.

במשך יותר משנתיים, עד מחצית השנה שעברה, אל"מ דגן שימש בתפקיד מפקד מצפ"ן (ר"ת מערכות צבאיות לפו"ש וניהול) – שהוא בית התוכנה של לוטם. אז עבר לתפקיד אחר באגף. מצפ"ן הוקמה ב-2013, כמיזוג של שתי מחלקות בלוטם – שהם ולשם.

מצפ"ן מפתחת פתרונות תוכנה מתקדמים לכלל צה"ל, בדגש על מערכות שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) ומערכות ארגוניות. עוד תחת מצפ"ן הוקמה בסוף 2014 מנהלת ERP, בשם תכנית 2020, להקמת מערכת ERP אחת, כלל-צה"לית. עוד במצפ"ן יש בית ספר למקצועות המחשב. דגן הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה מאוניברסיטת בר אילן, ותואר שני במדעי המדינה, עם התמחות בביטחון לאומי מאוניברסיטת תל אביב.

אל"מ דגן יחליף בתפקיד מפקד יחידת לוטם את תא"ל רמי מלאכי. מלאכי מונה לתפקיד מפקד יחידת לוטם ב-2015 וצפוי להשתחרר מהצבא. מלאכי החליף בתפקיד את תא"ל דני ברן. ברן החליף בתפקיד את תא"ל אילה חכים, שהיא כיום מנהלת iteam, זרוע המחשוב של בנק מזרחי-טפחות.

לוטם הוקמה ב־3.3.2003

לוטם היא יחידה באגף התקשוב, שמרכזת את תחומי ה-ICT בצה"ל ומספקת שירותים שונים בתחומי התמחותה ליחידות השונות ולגופים ביטחוניים נוספים. ייעודה הוא ייזום, פיתוח, הקמת, תפעול ותחזוקת מערכי תקשוב אינטגרטיביים כלל צה"ליים, וכן גיבוש ארכיטקטורה ותקנים טכנולוגיים תקשוביים עבור כלל הצבא.

היחידה הוקמה ב־3 במרץ 2003, בעקבות מיזוג של מספר יחידות שהיו קודם לכן בחיל הקשר ובחטיבת התקשוב המטכ"לית, וכחלק ממהלך הקמת אגף התקשוב באותה העת. לוטם מורכבת מכמה מרכזי מחשוב ותקשורת, ומשרתים בה אלפי חיילים, נגדים וקצינים.

עם סיום תפקידו כמפקד מצפ"ן, אמר בראיון לאנשים ומחשבים אל"מ דגן כי "לא קל להשאיר את אנשי ה-IT בצבא קבע, בשל הפיתויים הקיימים בחוץ, באזרחות, אבל אנו משקיעים רבות בשימור ההון האנושי". אחד הפרויקטים המרכזיים אותו הובילה מצפ"ן התפרסם בלעדית באנשים ומחשבים לפיו מצפ"ן העלתה מודול HR, משאבי אנוש, במערכת ה-ERP הצה"לית, מבוססת סאפ (SAP). היקפו הכספי של הפרויקט עומד על מיליוני שקלים.

"עשינו כברת דרך משמעותית בעולם מערכות השו"ב ומערכות ה-IT לעולם המבצעי", אמר אל"מ דגן. "כיום אנו משקיעים בפיתוח מערכות מבצעיות In House יותר מבעבר. יש תהליך של מעבר מעבודה במיקור-חוץ – לעבודה פנימית, תהליך שהחל לפני שלוש שנים".

עוד הוא אמר כי "השלמנו את פיתוח מערכת טירת האגם – מערכת השו"ב לפיקוד ולמטכ"ל – בבית. התהליך נעשה יחד עם TSG, שבעבר עסקו בפיתוח המערכת. קלטנו את המערכת, עשינו שדרוג לארכיטקטורה שלה לתשתיות מודרניות והוספנו אפליקציות. פיתחנו עוד מגוון אפליקציות לאינטרנט המבצעי – בעולמות תקיפת המטרות, חוזי, פו"ש, והגנה בסייבר".

לדבריו, "לצד העבודה בקוד פתוח, אג'ייל ו-DevOps, אנו שמים דגש על הידוק הקשר עם המשתמש הסופי: חיילי מצפ"ן יורדים לשטח מדי זמן, להבין את הצרכים בשטח". בעולם מיצוי המידע, אמר אל"מ דגן, "תחומי ה-Big Data והבינה מלאכותית נמצאים חזק בפעילות שלנו ב-IT לעולמות המבצעיים, המנהלתיים והסייבר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איילת

    כל הכבוד עומר! בהחלט האדם הראוי לתפקיד. היה לי העונג לעבוד איתך - מקצועי, חכם, בעל ערכים ונועם הליכות ומפקד אהוד

אירועים קרובים