NSA תמחק מאות מיליוני רשומות של שיחות והודעות טקסט

האיסוף של הדטה העצום, שהתרחש לטענת NSA בשל תקלה טכנית, הוא על תקן הפרה של פרטיות האזרח, כמו גם הנוהג שנחשף להשגתו מחברות הטלקום, שככל הנראה שיתפו עם הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית בנתונים של אנשים בכלל בלי הקשר וודאי ליעדיה

ה-NSA. צילום אילוסטרציה: BigStock

הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, ה-NSA, מוחקת יותר מ-685 מיליון רשומות טלפון שהממשלה השיגה ואספה מאז 2015 מחברות תקשורת במדינה. לכאורה מדובר בחומרים שנאספו בהקשר לחקירות, אלא שהאוסף הגדול כל כך של ה-NSA, שכלל שיחות ופרטי הודעות טקסט של אזרחים, לא נמצא קשור בהכרח לנושאים שאודותיהם עקבה וחקרה הסוכנות.

הנוהג לצבור דטה קיבל הגבלה בתחילה מטעם הקונגרס, לאחר שעובד הקבלן לשעבר של ה-NSA, אדוארד סנואודן, הדליף מסמכים שחשפו פיקוח ממשלתי נרחב במיוחד אחרי האזרחים, שהונהג לאחר פיגועי ה-9/11 שהתרחשו בשנת 2001.

חוק שנחקק בחודש יוני 2015 אמר כי בעתיד הנתונים ישמרו על ידי חברות התקשורת, לא בידי ה-NSA, אבל שסוכנות הביון יכולה לבקש מהן בשאילתות מיוחדות את הנתונים הרלוונטיים בעת הצורך. כעת, לאחר החשיפה שהסוכנות בכל זאת אספה מאסה של חומרים פרטיים, ה-NSA הודיעה כי תמחק את כל המידע שהגיע לידיה למעשה מחברות הטלקום, לכאורה על פי חוק, אבל למעשה בהיקפים גדולים בהרבה מהנדרש.

"אי סדרים טכניים בנתונים מסוימים"

ביום ה' פרסמה הסוכנות הודעה רשמית שבה נאמר שהתחילה למחוק את הרשומות בחודש מאי, לאחר שאנליסטים שלה ציינו שמצאו "אי סדרים טכניים בנתונים מסוימים שהתקבלו מספקי שירות תקשורת". כמו כן אמרה הסוכנות כי אי הסדרים הביאו אותה להשיג פרטי התקשרות שלא הייתה רשאית לקבל.

הכוונה המקורית של התכנית הייתה להשתמש במידע שאסף גוף הריגול הממשלתי על מנת להצליב אותו באופן שיאפשר לזהות קשרים המתקיימים בין חשודים בפעילות טרור. לפי הסברי הסוכנות, מסיבות שלא ידועות, ושקשורות בכשלים טכניים, הרשומות שנאספו לא הצליחו לספק ל-NSA זיהוי וודאי של מקור השיחות והודעות הטקסט, ולכן לא תרמו לקידום מטרותיה.  

דיוויד קריש, לשעבר יועץ בכיר לביטחון לאומי במשרד המשפטים האמריקני, אמר כי הדברים מעידים על כשלון בהתנהלות התכנית של הסוכנות. "הם אמרו שהם צריכים לטהר נתונים של שלוש שנים לאחור, עד לשנת 2015, והנתונים שהם אספו בזמן הזה – שהם מטאטאים עכשיו – לא היו מהימנים ונפגעו מאיזו טעות טכנית", אמר.

קריש, כיום מייסד Culper Partners, חברת ייעוץ מסיאטל, המשיך וקבע כי "אז מה שלא יהיו התובנות שהם קיוו לקבל ביותר משלוש השנים האחרונות מתכנית איסוף זו… הכל חסר ערך. בגלל זה הם זורקים את כל הנתונים ובעצם מתחילים מחדש".

כריסטופר אוגוסטין, דובר של ה-NSA, חלק על הטענה שהתכנית נכשלה. "זהו מקרה שבו ה-NSA נחושה כי היתה בעיה ובאופן יזום נוקטת בכל הצעדים הנכונים בכדי לתקן זאת", הוא אמר.

מסיבות לא ברורות מסתבר שנפח הנתונים שהסוכנות אספה הלך וגדל לאורך השנים – בשנת 2017 בלבד אספה ה-NSA יותר מ-543.4 מיליון פרטים של שיחות והודעות טקסט מספקיות התקשורת האמריקניות, ביניהן וריזון (Verizon) ו-AT&T, כך על פי הדו"ח האחרון של הממשלה, שעסק בפעילות המעקב שביצעה הסוכנות באותה שנה. מדובר בפי שלושה נתונים יותר מ-151.2 מיליוני הרשומות שנאספו בשנת 2016.

בכל הקשור ב-AT&T יצוין כי בשבוע שעבר נחשף כי ענקית הטלקום שיתפה פעולה עם הסוכנות לביטחון לאומי גם באופנים אחרים ונרחבים. הסוכנות זכתה בשיתוף פעולה הדוק ולאורך שנים מצד חברת התקשורת הענקית, שאירחה ב-8 ממתקני הדטה שהיא מפעילה במדינה את מרכזי הריגול של ה-NSA, כך על פי דיווח של אתר החדשות The Intercept.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים