שר האוצר האמריקני: "לבחון את השפעת ענקיות הטק על הכלכלה"

סטיבן מנוצ'ין אמר את הדברים בתגובה לתחקיר של 60 דקות, שעסק במונופול של גוגל, וקרא לבחון את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה "בצורה מדוקדקת"

סטיב מנוצ'ין, לשעבר שר האוצר האמריקני וכיום בעלים משותף של קרן Liberty Strategic Capital.

"יש לבחון את השפעתן (המונופוליסטית – י"ה) של ענקיות הטכנולוגיה על כלכלת ארצות הברית", כך אמר לא אחר מאשר סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקני.

מנוצ'ין התראיין אתמול (ב') לתכנית הבוקר של CNBC. הוא נשאל האם צפה בתכנית 60 דקות, ששודרה בסוף השבוע ב-CBS – והשיב בשלילה. בתכנית שודר תחקיר שעסק ב-"כוחה של גוגל" (The Power of Google) ובין השאר ניסה להסביר כיצד הפכה גוגל לחברה ששווה כ-750 מיליארד דולר. הוצגו בו ראיונות עם מבקרי ההתנהלות שלה ועם הממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, מרגרט וסטאגר.

בתחקיר הציג עו"ד גארי ריבוק עמדה נגד הרגולציה הדלה של השלטונות בנוגע לריכוזיות היתר של הענקית ואמר כי "גוגל היא מונופול בכמה שווקים – בחיפוש ובפרסום בחיפוש". לדבריו, גוגל שולטת בגישה לאינטרנט ומהווה את שומר הסף שלו. ואכן, לפי הסטטיסטיקה, בשנה החולפת סיפקה חברת הענק את המענה ל-90% אחוזים מכלל השאילתות ברשת.

בתגובה לתחקיר אמר מנוצ'ין כי "אלה נושאים שראויים לבחינה מדוקדקת. הנושא של החברות המונופוליסטיות נמצא מחוץ לתחום האחריות שלי, הוא תחת האחריות של משרד המשפטים, אבל אני חושב שמדובר בנושאים שמשרד המשפטים צריך לבחון במלוא הרצינות. לא לבחון רק חברה אחת. ככל שלחברות הטכנולוגיה הללו יש עוד ועוד השפעה הולכת וגדלה על הכלכלה, אני חושב שיש להסתכל על הכוח שיש בידיהן. אני מקווה שמשרד המשפטים עושה זאת במלוא הרצינות. יש לבדוק את הדברים האלה בקפידה".

בסמיכות מקרים מעניינת ובלתי מוסברת, בתחילת החודש מחקה ענקית החיפוש את ההנחיה אל תהיו מרושעים (Don't be evil), שהייתה חלק בלתי נפרד מנהלי ההתנהגות של החברה ושצורפה לתקנון הפנימי שלה עוד בשנת 2000.

היחס של הממשל האמריקני ל-ZTE – בבחינה מחדש

מנוצ'ין התייחס גם ליצרנית הסינית ZTE. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החליט באחרונה לשקול מחדש את הקנסות שהוטלו על תאגיד הטלקום השני בגודלו בסין בשל המסחר עם איראן ואמר כי החברה היא קניינית גדולה של ספקים אמריקניים. תאגיד הענק סגר את פעילותו העיקרית לאחר שמשרד המסחר של ארצות הברית אסר על חברות אמריקניות למכור לו רכיבים במשך שבע שנים, בעקבות הפרתו את תנאי ההסכמים בנושא משלוח סחורות שמיוצרות עם חלקים אמריקניים לאיראן ולקוריאה הצפונית.

לפי גורם בכיר ב-ZTE, בשנה שעברה שילמה החברה 2.3 מיליארד דולר ל-211 יצואנים אמריקניים. ההערכות הן שחברות אמריקניות מספקות בין 25% ל-30% מהרכיבים ש-ZTE משתמשת בהם בסמארטפונים שהיא מייצרת, ברשתות ובמוצרים אחרים.

מנוצ'ין נשאל בראיון הטלוויזיוני האם הוא חושב שהתאגיד הסיני מהווה איום על הביטחון הלאומי של ארצות הברית והשיב: "הסיפור לא סוקר תקשורתית באופן הנכון. באופן לא מפתיע, נשיא סין, שי, ביקש מהנשיא טראמפ לבחון את החלטתו לגבי ZTE. זה לא שונה מאשר שנשיא ארצות הברית קורא למנהיגים ברחבי העולם לפעול לטובת חברות אמריקניות. זה קורה כל הזמן. הנשיא ביקש ממני ומשר המסחר לבחון את הסוגיה לעומק ואנחנו בוחנים מחדש כמה שינויים אפשריים שייעשו על ידי משרד המסחר, בהיבט של האכיפה. אני מבטיח לך ששינויים אלה יסייעו לביטחון הלאומי שלנו. יש המון אנשים שמנסים להראות תמונה שונה ממה שזה (החרם – י"ה) באמת. היו דיונים בנושא, אבל בינם לבין בקשת הנשיא שאני ושר המסחר נבדוק את ההחלטות לגבי ZTE אין כל קשר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים