סוף לסיפור: קיימברידג' אנליטיקה נסגרת

החברה, שהשתמשה בנתונים של 87 מיליון משתמשי פייסבוק לטובת הקמפיין של טראמפ לנשיאות ולהטיית משאל הברקזיט, מסיימת את דרכה ● נזכור אותה בזכות ההעלאה שוב לסדר היום של הסוגיה החשובה של ניהול נתוני המשתמשים ברשתות החברתית

קיימברידג' אנליטיקה

פרשת דליפת המידע מפייסבוק (Facebook), שהתפוצצה במרץ האחרון וחוללה צונאמי של ממש, העלתה לכותרות את השם קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica). כעת, כעבור חודש וחצי, החברה הזו, שהפכה למושמצת במיוחד, נסגרת – כך דווח אמש (ד').

הפסקת הפעילות מגיעה לאחר גלי הלם וטלטלות קשות שהפרשיה הביאה לעולם, בעקבות תחקיר של ערוץ 4 הבריטי. אלה כללו הפסד של מיליארדים בערכה של פייסבוק; שינויים במדיניות ניהול נתוני המשתמשים שביצעה הרשת החברתית הגדולה והדומיננטית בעולם; עדויות של מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד המיתולוגי שלה, בפני בתי שני הקונגרס; ושלל התבטאויות ומאמצים לכיבוי שריפות מטעם בכירים אחרים בחברה.

מהכחשה – להצגה אחרת של הדברים

קיימברידג' אנליטיקה, שהושעתה מפייסבוק לפני זמן רב, הכחישה בתחילה שעשתה שימוש בנתוני המשתמשים, שלכאורה הגיעו אליה כתוצאה משאלון שפיתח חוקר מדעי ההתנהגות אלכס קוגן ושהועלה דרך פייסבוק. היא הכחישה שעשתה זאת – הן בקמפיין של דונלד טראמפ לבית הלבן והן במשאל העם על היציאה מהאיחוד האירופי, הברקזיט.

כעת, ולאחר חשיפות נלוות רבות, היא מציגה את הדברים מעט אחרת, אבל עדיין טוענת ערב סגירתה שלא ביצעה כל פשע ולא עברה על החוק.

"במהלך החודשים האחרונים, קיימברידג' אנליטיקה הפכה לנושא של אינספור האשמות חסרות בסיס ולמרות מאמציה לתקן את הדברים, היא הושמצה על פעילויות שלא רק שהן חוקיות, אלא שהן גם מקובלות כמרכיב סטנדרטי של פרסום אונליין בזירות הפוליטיות והמסחריות", מסרה החברה את גרסתה בהצהרה לתקשורת.

הבשורה על סגירת החברה דווחה בראשונה על ידי הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). מיד לאחר מכן הודיעה קיימברידג' אנליטיקה כי השלוחה הבריטית שלה, SCL Elections, הגישה הצהרה לחדלות פירעון וכי גם היא עצמה תחל בקרוב בהליכי פשיטת רגל. פעילותה של החברה האם לניתוח הנתונים, שפועלת מבריטניה ומכונה SCL Group, תוגבל אף היא.

חברת מחקר בבעלות מיליארדר – חבר של טראמפ

למי שהחמיץ את הפרקים הקודמים: קיימברידג' אנליטיקה היא חברת ייעוץ פוליטי בריטית. היא נחשפה לאור הזרקורים אחרי שפורסם שהשתמשה במידע אישי של 87 מיליון משתמשי פייסבוק לטובת קמפיין הבחירות של טראמפ, ושעשתה זאת בלא הסכמתם או ידיעתם.

החברה נוסדה ב-2013 ונמצאת בבעלות חלקית של משפחת המיליארדר השמרן ריצ'ארד מרסר, חברו של טראמפ. יתרה מזאת, מי שייסד אותה יחד עם מרסר הוא סטיב באנון, היועץ המרכזי של המועמד הרפובליקני במהלך הקמפיין ולשעבר אסטרטג ראשי בבית הלבן.

כשנה בלבד לאחר הקמתה, אספה קיימברידג' אנליטיקה, על פי החשד, מידע על עשרות מיליוני משתמשים והייתה מעורבת ב-44 קמפיינים בבחירות האמצע בארצות הברית. מטרת איסוף המידע הייתה לבנות מודלים התנהגותיים, שבעזרתם היא תוכל לשלוח מסרים לבוחרים פוטנציאליים, במהלך הקמפיינים.

נערות פיתוי, שוחד והטיית בחירות

בין אם עברה על החוק אם לאו, מה שהביא כנראה לסיום הקריירה של חברת המחקר הן השיטות השנויות במחלוקת שלה: בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי נמצא שמנהלים בחברה ניסו למכור ללקוחות הפוליטיקאים שלהם שיטות קמפיין, חלקן "מלוכלכות" – על מנת להביא להפסדם של יריביהם בדרכים לא כשרות, כגון באמצעות תיעוד של קבלת שוחד וסקס. זאת, על מנת שהלקוחות ישתכנעו לשכור את שירותיה.

קיימברידג' אנליטיקה התגאתה ביכולתה להקליט פוליטיקאים יריבים בעת שמציעים להם שוחד, לשלוח נערות פיתוי לפוליטיקאים יריבים ולהפיץ פייק ניוז באופן נרחב ברשת.

יש גם נקודה ישראלית לפרשיה: בתחקיר נראה אלכסנדר ניקס, מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה, שפוטר לאחר מכן, מתאר כיצד ניתן להשתמש ביכולות איסוף מודיעין ישראליות על מנת להשיג מידע על בוחרים ולאחר מכן להכפיש פוליטיקאים. בנוסף לכריית מידע מפייסבוק, ניקס ומארק טורנבול, מנהל החטיבה הפוליטית בחברה, דיברו לפני המצלמה הנסתרת על עוקצי שוחד, "מלכודות דבש" ומעשי ריגול המכוונים נגד פוליטיקאים – שנעשים בעזרתם של בוגרי ארגוני הריגול בישראל ובבריטניה.

סיקור תקשורתי עוין

העיתונות שהשתלחה בה באופן קיצוני ביותר ושפע הידיעות הלא מחמיאות שפורסמו אודותיה בכלי התקשרות הכריעו כנראה את החברה. בהודעתה מאתמול נכתב כי "המצור שנגרם בשל הסיקור התקשורתי גירש כמעט את כל הלקוחות והספקים שלנו".

על פי הוול-סטריט ג'ורנל, החברה החליטה להיסגר משום שהיא מפסידה לקוחות ומאחר שההוצאות המשפטיות שלה תפחו, עקב חקירת פרשיית פייסבוק ותביעות שונות שהוגשו נגדה.

קיימברידג' אנליטיקה הבטיחה כי תשחרר בקרוב עוד תוצאות של חקירה עצמאית שערכה. החברה סיימה את הודעת הסגירה שלה בדברים: "בעוד שהחלטה זו הייתה כואבת מאוד עבור מנהיגי קיימברידג' אנליטיקה, הם מכירים בכך שהיא קשה יותר עבור העובדים המסורים של החברה, שלמדו היום שהם עלולים לאבד את מקום עבודתם כתוצאה מהנזק שנגרם לעסק מהסיקור התקשורתי השלילי. על אף מצבה הכספי החמור של החברה, בכוונתה של קמברידג' אנליטיקה לעמוד במלואה בהתחייבויותיה כלפי עובדיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים