בין תשלום עם חיוך לגניבת זהות: עד כמה זיהוי הפנים בחיינו?

הטכנולוגיה נועדה לשרת את האדם, להפוך את חייו לנוחים ומהנים יותר ● האם תחום שנוי במחלוקת כמו זיהוי פנים יכול להיחשב כטכנולוגיה מיטיבה - או שמדובר בסכנה?

05/03/2018 14:39
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים

בשבועות האחרונים פייסבוק (Facebook) שלחה הודעות למיליארד משתמשיה: לטובת שיפור השימוש הם הוסיפו פונקציות חדשות לשימוש בזיהוי פנים: הצעות לתיוג אוטומטי, התרעה על שימוש לא חוקי בתמונת משתמש, ועוד. ההודעה הסתיימה בכך שזיהוי פנים מופעל כברירת מחדל, אם כי ניתן לכבות אותו בכל עת.

זיהוי פנים בפייסבוק: למען הגולש או הרווחים?

כדרכה, המילים שבחרה פייסבוק נבחרו בקפידה. המסר והמצגת המאוירת שהתלוותה אליו נכתבו בנימה חיובית. הדגש הושם על האופן בו זיהוי פנים מיטיב עם הגולשים ועם (למרבה האירוניה?) הפרטיות שלהם.

השימושים שציינה פייסבוק אכן מיטיבים עם הגולשים, אך סביר להניח שהמרוויחים האמיתיים מהגברת השימוש בזיהוי פנים בפייסבוק – היא פייסבוק עצמה. הרי בכל פעם שתמונה עולה לפייסבוק, DeepFace, הבינה המלאכותית לזיהוי פנים שלה מסוגלת לזהות את כל האנשים שבתמונה, לקשר אותם עם מותגים, צבעים, תחביבים, ושאר המאפיינים שבתמונה.

הזיהוי המוגבר מאפשר לפייסבוק – שבבעלותה גם אינסטגרם (Instagram) ו-ווטסאפ (WhatsApp) להעמיק את ההיכרות עם המשתמשים ולהציג בפניהם מודעות מדויקות יותר שצפויות להביא לרווחים משמעותיים יותר. מבחינה זו, זיהוי פנים הוא עוד שלב במאמץ המתמשך של פייסבוק להציע למפרסמים פילוח איכותי ורווחי יותר.

הרשת קבעה: זיהוי פנים זה כיף! אבל איפה  הגבול?

כמו בכל פעם שטכנולוגיה חדשנית נכנסה לחיינו, בין המאמצים הראשונים שלה הם אלו שרותמים אותה לטובת בידור.

2018 נפתחה בארץ בפוסטים ויראליים של אפליקציה שהציגה כיצד ניראה בתור בני המין השני. האפליקציה הופצה על ידי חברה ישראלית, אך עיבוד התמונה התבצע על ידי FaceApp – מאפליקציות זיהוי הפנים היותר מרשימות ואהודות (10 מיליון משתמשי אנדרואיד, ומקום רביעי ב-iTunes בקטגוריית תמונות/וידיאו).

בגרסתה המלאה, האפליקציה משתמשת בזיהוי פנים כדי ליצור שלל גרסאות של המשתמש: זקן, צעיר, כוכב הוליוודי, גרסת המין השני, אפילו גרסת הייזנברג, הלא הוא וולטר ווייט מסדרת המופת שובר שורות – הנה קולאז' של עצמי בכמה וריאציות של האפליקציה:

ה-FaceApp של אמיר עוז

ה-FaceApp של אמיר עוז

גם בתחום זיהוי הפנים בוידאו הגולשים מביעים יצירתיות יתרה. FakeApp הוא יישום החלפת פנים פנים מתקדם מבוסס Deep Learning. גולשים יצירתיים רתמו את הטכנולוגיה פורצת הדרך הזו כדי… להטמיע את פניו של השחקן ניקולאס קייג' במקום דמויות מסרטים אחרים: לויס ליין, אינדיאנה גו'נס, אפילו יודה.

הסרטון המשעשע מדגים את הרבדים שאליהם מגיעה טכנולוגיית זיהוי הפנים שנגישה לכל אדם – זיהוי הבעות, רגשות, אור וצל… ובדיוק כאן שוב עולה המורכבות של טכנולוגיית זיהוי פנים: ברשת כבר מסתובבים אלפי תמונות וסרטים בעלי אופי מיני שעליהם הולבשו פניהם של ידוענים או מכרים של היוצרים. בידיים הלא נכונות יישומים כאלו יכולים לשמש כלי להשפלה, הכפשה, אפילו הפללה. חיי אדם יכולים להיהרס ברגע כתוצאה מגחמה, זדון, אפילו קטנוניות.

לחשוב בגדול: מי כבר רואה (ומזהה) אותנו?

נכון לתחילת שנת 2018, זיהוי פנים כבר איננו מדע בדיוני. זהו כלי עוצמתי שמאפשר לגופי ענק להעמיק את רמת האבטחה של השירותים שהם מספקים למיליוני לקוחותיהם. כך למשל ב-iPhone X, מכשיר הדגל החדש של אפל (Apple), הגישה למכשיר ניתנת לאחר זיהוי פנים של בעל המכשיר.

במקביל, קרוב מתמיד היום שבו החיוך שלנו יחליף את הקוד הסודי של כרטיס האשראי או את תג הכניסה למשרד. חברת ++Face הסינית מובילה תחום זה בשנים האחרונות. אחד המוצרים שלה הוא האפליקציה Alipay שמאפשרת תשלום והעברת כסף בין חשבונות, כאשר הזיהוי היחיד הנדרש הוא סלפי. האפליקציה ממפה 83 נקודות על פני המשתמש, כך היא מגיעה לרמת דיוק גבוהה באופן יוצא דופן, גם בתנאי תאורה או מזג אוויר קשים. לפי מספר מקורות, לאפליקציה בין 100-500 מיליון משתמשים, רובם בסין.

כמובן גם שטכנולוגיות זיהוי פנים כבר השתלבה בתחום הביטחון והאבטחה. שימוש ראשון בזיהוי פנים כאמצעי שליטה בהמונים התרחש ב-2015, בפסטיבל הרוק הכבד Download שבאנגליה. מערכת NEOFACE של NEC הוצבה בנקודות מפתח בשטח העצום וסרקה את 90 אלף באי הפסטיבל, לטובת איתור מבוקשים והתרעה על איומים.

שלא במפתיע, גם גופי ביטחון ממשלתיים מתעניינים מאוד בזיהוי פנים. אחד הפרויקטים הביטחוניים הגדולים ביותר של השנים האחרונות הוא NGI (ר"ת Next Generation Identification), שה- FBI מפתח. מדובר במערכת משולבת שנועדה לאתר חשודים לפי טביעות אצבע וזיהוי פנים.

העניין של ה-FBI בפיתוח מערכת זיהוי פנים, הוא המשך ישיר לימיו הראשונים של הרעיון: לפי שמועות, מיזם זיהוי הפנים הראשון (1964-5) מומן על ידי גוף ביון אמריקני כלשהו, שאסר על פרסום רוב ממצאי החוקרים.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שגיא

    זו טכנולוגיה מסוכנת אם לא הכי מסוכנת שיש!

  2. מושיקו

    זו הטכנולוגיה הכי מפחידה. היא יכולה לחקור אותנו מבלי שנוכל להתגונן או אפילו לדעת מזה ולהסיק עלינו מסקנות. חייבים פה דחוף רגולציה בתחום וחבל שהכותב לא פנה לרשויות בישראל ולקבל את התייחסותן לנושא כמו בכל נושא חדשותי אחר.

  3. חגי

    מהשמים ומהארץ {טלפון}האח הגדול כבר כאן מיזמן.

  4. ארנון הראל

    הטכנולוגיה של זיהוי פנים היא המסוכנת ביותר מבין כל הטכנולוגיות הביומטריות. טכנולוגיה זו מאפשרת את כל שלושת מודי הפעולה של אימות (אחד לאחד), זיהוי (אחד לרבים) וסריקה (אחד לרשימה). היא טכנולוגיה שמשאירה עקבות ומאפשרת מעקב. היא יכולה להתבצע בזמן אמתי, קרוב לזמן אמתי ובדיעבד. היא יכולה לפעול באופן מוסלק וסמוי. היא יכולה להיות עם או בלי שיתוף פעולה מרצון, אינה מחייבת מגע פיזי ואפשרית לביצוע ממרחק. הטביעה הגולמית של זיהוי פנים מכילה בתוכה פרטים אודות האדם - כגון מוצא אתני, צבע עור, גיל משוער, מין ועוד.

אירועים קרובים