הכירו דור חדש של בינה מלאכותית הלומדת ללא עזרה מאדם

קורטיקה הישראלית פרצה למוח חי כדי לתרגם את פעילותו לתוך תוכנה הלומדת על העולם ללא עזרה מאדם, ומלמדת מחשבים נוספים בתובנות שהשיגה

כשהמוח המלאכותי יהיה טוב - או רע - לפחות כמו המוח האנושי. אילוסטרציה: ג'קוב ג'ירסאק, BigStock

טכנולוגיה שפותחה בישראל מאפשרת למחשבים ללמוד באופן עצמאי על העולם סביבם ללא עזרת אדם, וללמד מחשבים אחרים את התובנות שהשיגה. לא מדובר במדע בדיוני אלא במדעי המוח. קורטיקה הישראלית פרצה למוח חי בניסוי בטכניון והעתיקה את פעילות הנוירונים במוח לתוכנה.

הטכנולוגיה החדישה נקראת "בינה מלאכותית אוטונומית" ומאפשרת למחשבים ללמוד ללא השגחת בני אדם, בניגוד לבינה מלאכותית רגילה הפועלת על בסיס מידע שאדם הזין לתוכנה. הפריצה למוח שיקפה למתכנתים כיצד המוח עובד עם מידע חזותי, כדי שיעניקו גם למחשבים את היכולת להבין את העולם על בסיס מידע חזותי באופן בלתי מוגבל, כפי שאנו בני האדם עושים מלידה בעזרת מוחנו.

למידה ללא פיקוח באופן בלתי מוגבל

לדברי יגאל רייחלגאוז, מנכ"ל קורטיקה ומייסד שותף, "אפשר להשוות את פעילות התוכנה ליילודים המתבוננים בסביבה ומתחילים להבין מושגים מהעולם. כך הטכנולוגיה שלנו יכולה לעבוד עם נתונים שבלתי מובנים למחשב והוא לא הוכן לקלוט אותם או להתייחס אליהם. בדיוק כמו במוחו של ילד הנחשף לדברים חדשים ביותר ולומד אותם תוך כדי תנועה".

"איסוף המידע מאפשר לתוכנה לבנות עם הזמן יכולת הבנה מורכבת לעולם סביבה, כך המערכת נהנית מלמידה ללא פיקוח באופן בלתי מוגבל בדומה לתהליך המתרחש אצל בני האדם באופן אוטומטי וטבעי".

לדברי קרינה אודינייב, סמנכ"ל קורטיקה ומייסדת שותפה, "שילוב הטכנולוגיה ברכבים מאפשר להם ללמוד נהיגה לבד תוך כדי תנועה כפי שאדם לומד את הכביש. כך שבנוסף לזיהוי אובייקטים הניצבים מול הרכב, המערכת מזהה את התנהגותם".

"נניח אם כדור קפץ לכביש המערכת יודעת שלא מדובר בכדור בלבד, סביר שיגיח אחריו אדם ויש להתכונן לבלימה. כפי שאנשים צוברים ניסיון של היכרות עם הכביש תוך כדי נהיגה".

"מאחר והתוכנה לומדת לבדה על התנהלות הסביבה בזמן אמת היא לא צריכה להמתין לעדכון תוכנה תקופתי כדי לשפר את יכולותיה. טכנולוגיה זו נחוצה לעשרות השנים בהן העולם יעבור מנהיגה ידנית לאוטונומיות מלאה ומחשבים יצטרכו להתמודד עם אנשים שמבצעים פעולות לא צפויות על הכביש".

קורטיקה הוקמה בשנת 2007 על ידי אודינייב, רייחלגאוז ופרופ' יהושע זאבי. עד כה גייסה החברה יותר מ-69 מיליון דולר מעוזיה גליל, סמסונג (Samsung ), לי קה-שינג, האיש העשיר באסיה, ענק החיפוש הסיני Qihoo 360, מייל.רו (Mail.Ru) ומשקיעים נוספים. בחברה מועסקים 100 עובדים במשרדים בתל אביב, ביג'יינג, ניו יורק וחיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים