ניהול פרויקטי פיתוח בשיטות אג'ייל וכלי Jira – חלק ב'

מתודולוגיית אג'ייל היא לא רק סט של חוקים, אלא היא בעצם פילוסופיה ● השיטה מתבססת על ההנחה שפיתוח תוכנה הוא בעיה אמפירית ולא ניתן לפתור אותה בשיטות מסורתיות המתבססות על חיזוי או תכנון

החוכמה: להשתמש באג'יליות נכון. אילוסטרציה: tashatuvango/BigStock

בכתבה הקודמת דיברנו על ניהול פרויקטי פיתוח תוכנה וציינו שבשנים האחרונות התפתחו שיטות/מתודולוגיות ניהול פרויקטים אג'יליות/גמישות שמתיימרות לגרום לכך:
● שהפרויקט יסתיים בהצלחה ו"יספק את הסחורה" בזמן ובתקציב שהוגדר.
● שלאורך כל הדרך תסופקנה ללקוח מהדורות ביניים שתיתנה תועלות עסקיות.

דיברנו על Scrum, שהיא מתודולוגיית פיתוח תוכנה המיישמת עקרונות של ייצור רזה ואג'ילי.

מתודולוגית Scrum עוסקת בעיקר ב:
● מחזור פיתוח המוצר: איך מפתחים את התוכנה? מהם שלבי התהליך? אילו בעלי תפקידים מעורבים וכיצד הם עובדים אחד עם השני?
● ניהול פרויקטים: כיצד לעקוב אחר ביצוע הפרויקט? כיצד לבצע שינויים בתוכניות? כיצד להתמודד עם סיכונים?
● ניהול קבוצת פיתוח: כיצד צריכים המנהלים לעבוד עם המתכנתים והפוך? כיצד מפיקים לקחים ומשפרים? אילו ערכים יש להעדיף ולקדם?

אפשר לומר שמתודולוגיית אג'ייל היא לא רק סט של חוקים, אלא היא בעצם פילוסופיה, למשל:

● דרך חשיבה / עבודה בולטת ב-Scrum היא Prioritization and Time Boxing . כל פעילות (ישיבה, workshop, משימה) יש לתחום בזמן ולהתחיל מהנושא החשוב ביותר לנושא החשוב פחות. כשהזמן ייגמר, יהיו לנו כמה נושאים חשובים – שסיימנו, וכמה נושאים פחות חשובים שכנראה נוותר עליהם. זאת במקום הרבה נושאים לא גמורים או השקעת זמן בלתי נשלטת.

● בניגוד לשיטת מפל המים, בה משתדלים מאוד לכתוב קוד "פעם אחת, ולא לגעת בו יותר", כשכותבים קוד ב-Scrum כותבים בדיוק את מה שצריך ולא טיפה יותר. סביר למדי שנחזור לקוד הזה ונבצע בו שינויים/תוספות עוד כמה פעמים. בדיקות-יחידה ו-CI הם הכלים שמאפשרים לגישה כזו להיות אפשרית.

כאמור Scrum היא מתודולוגיה זריזה איטרטיבית לניהול פרויקטים לפיתוח תוכנה. המתודולוגיה/שיטה מתבססת על ההנחה שפיתוח תוכנה הוא בעיה אמפירית ולא ניתן לפתור אותה בשיטות מסורתיות המתבססות על חיזוי או תכנון.

Scrum מניחה שלא ניתן להבין או להגדיר פיתוח תוכנה מסוימת במלואה ומראש, ובמקום זאת היא מתמקדת בשיפור יכולתו של הצוות לספק תוצרים במהירות ולהגיב לדרישות העולות תוך כדי התהליך. כמו כן, השיטה שמה דגש על צוותים בהכוונה עצמית, המנווטים את הפיתוח באופן עצמאי.

בשיטת Scrum מקובל להשתמש גם כמעטפת לניהול פרויקטים המפותחים במתודולוגיית XP ומתודולוגיות זריזות אחרות.

עבודה ב-Agile Scrum

העבודה המעשית בשיטת Scrum האג'ילית, מתבססת על העקרונות והטכניקות הבאים:
ניהול Backlog – ברמת צוות, ברמת מוצר ברמת לקוח ועוד. ניהול זה כולל גם: תעדוף משימות באופן פשוט, כימות השקעה נדרשת בשעות עבודה או ב-Story Points, סינון ה-Backlog על פי גרסאות, EPICS או מסננים מותאמים אישית.
תכנון Sprints – החלטה על תכולת Sprint מתאפשרת על ידי גרירה פשוטה של משימות מה-Backlog. ברמת כל Sprint ניתן לראות את כמות ההשקעה הנדרשת לביצועו בחלוקה על פי אנשי הצוות. ניתן לתכנן Sprint עתידי באותו הממשק.
הפעלת Sprint – המערכת מייצרת לוח עבודה באג'ייל המאפשר לאנשי הצוות לגרור כרטיסים לסטטוסים שונים. המערכת מאפשרת שליטה מלאה במידע המוצג בכל כרטיס וכמו כן לסנן ולקבץ את המידע בהתאם לפרמטרים הנוחים למשתמש.
דו"חות ניתוח מידע ובקרה – המערכת כוללת מגוון רחב של דוחות ביניהם Burndown Chart ,Sprint Status ,Epic Reports ועוד. הדו"חות מאפשרים לבצע תחקור ולשפר את התכנון והבקרה ב-Sprint הבא.

בכתבה הבאה נסקור את אחת המערכות המובילות בעולם לניהול פרויקטים, משימות ותהליכי עבודה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים