על בננות, עגורנים ומדגרות

במקביל לתוכניות להרחבת ההיי-טק ברעננה, פועלת העיר בכיוון נוסף שכבר בולט בשטח ● הכוונה היא לאימוץ, סיוע ואירוח חברות סטארט-אפ ויזמים חסרי מנוח ● מדובר במקום שהופך להיות לכזה המלא בהזדמנויות עסקיות

הבננה, בית לחברות סטארט-אפ בראשית דרכן

העיר רעננה היא אחת הערים הראשונות בישראל שהקימה קריית היי-טק מחוץ לאחת משלושת הערים הגדולות. הסנונית הראשונה היתה לפני 20 שנה, בקדנציה הראשונה של ראש העיר, זאב בילסקי. היה זה עם המעבר של דיגיטל לשעבר (כיום HP) מאזור התעשיה בהרצליה לרעננה.

כיום מאכלסת קריית ההיי-טק בעיר למעלה מ-200 חברות היי-טק וטכנולוגיה, כולל חברות המחשבים הרב-הלאומיות הגדולות בעולם שיש להם שלוחה בישראל, או חברות ישראליות מצליחות בעולם. בשנתיים האחרונות, עם חזרתו של בילסקי ללשכת ראש העיר, הוא משדרג את החזון במטרה להעצים ולהרחיב את הפעילות של ההיי-טק והמדע בעיר.

יריית הפתיחה הראשונה כבר נורתה: טבע הודיעה כי החליטה להעביר את כל פעילות המטה שלה המפוזרת כעת בכמה מקומות באזור גוש דן לרעננה. בעיר משוכנעים שההשפעה של החלטה זו תביא איתה עוד שורה ארוכה של חברות בתחום הביו-רפואי וחברות אחרות. הצעד הבא היה החלטתה של סאפ (SAP) להעתיק את הפעילות שלה לחלק אחר של העיר, במבנים שכעת נמצאים בשלבי בנייה והכנה.

זקוקים לדחיפה הראשונה

במקביל לתוכניות להרחבת ההיי-טק בעיר, פועלת רעננה בכיוון נוסף שכבר בולט בשטח. הכוונה היא לאימוץ, סיוע ואירוח חברות סטארט-אפ, יזמים צעירים, חסרי מנוח, הזקוקים לדחיפה הראשונה ופינות עבודה כדי להתחיל לעבוד.

הפעילות הזו כמו כל פעילות ההיי-טק וכל העסקים בעיר היא באחריות מינהלת עסקים עירונית, שבראשה עומד מנהל צעיר ונמרץ בשם רואי דינוביץ, שחי ונושם יזמות וחדשנות 24 שעות ביממה כל השנה. גם השמות שניתנו למיזמים מלמדים על אופי הפעילות; יצירתיות, מקוריות ויציאה אל מחוץ לקופסה: הבננה (hubanana), עגורן ומדגרה.

רואי דינוביץ, ראש מינהלת עסקים עירונית, רעננה. צילום: יהודית הופמן

רואי דינוביץ, ראש מינהלת עסקים עירונית, רעננה. צילום: יהודית הופמן

מיזם הבננה הוא "בית לחברות סטארט-אפ בראשית דרכן" כפי שדינוביץ מגדירו. "יזמים צעירים בראשית דרכם, שיש להם לרוב רק רעיון טוב, מקבלים אצלנו הזדמנות לעבוד במתחם שהעירייה מקצה להם, ולקבל את כל השירותים שהם זקוקים להם בתחילת הדרך ואין להם מקורות מימון עבורם", אומר דינוביץ.

"הטיפול פה אינו רק בהיבט הנדל"ני", הוא מסביר. "יצרנו פה קהילה שמקבלת גיבוי, רשת עירונית עם קשרים וחיבורים הן לחברות הגדולות שיושבות כאן, והן למשקיעים".


ויש גם תוצאות. לדברי דינוביץ, "עד כה החברות שפועלות בבננה גייסו 12 מיליון דולר, בזכות הקשרים והמיקום שמושך אליו משקיעים ונציגי חברות שמתעניינות בטכנולוגיה".

לקדם ולסייע לעסקים קטנים בראשית דרכם

כחלק מתפיסה כוללת של פיתוח ומינוף עסקים בעיר, פועל מיזם נוסף שנקרא עגורן. הוא נועד לקדם ולסייע לעסקים קטנים בראשית דרכם. "אנו מעמידים לרשותם מערכת סיוע של ליווי והנחייה בתחומים שונים, כמו סיוע משפטי, יעוץ בשיווק, כלים ניהוליים וכן היכרות עם בעלי עסקים לשיתופי פעולה", אומר דינוביץ. משך השהות הינו ארבעה חודשים בשכר דירה סמלי אבל "אנחנו לא מגרשים אף אחד, ואם צריך לתת עוד זמן אנחנו גמישים".

המיזם השלישי הוא פרויקט המדגרה. "פה אנו מעמידים לרשות יזמים מרחבי עבודה וסל כלים, הנחוצים לעבודתם, והם מסייעים למשל לחברות סטארט-אפ לייצר כלים ויזואליים, שעוזרים להם לפתח את המוצרים שלהם", אומר דינוביץ. "לצורך כך מעמידה המנהלת לרשות אנשי המדגרה מדפסת תלת מימד ורכיבים שונים מעולם האינטרנט של הדברים, להצגה ופיתוח הרעיונות שלהם".

פה גם  באה לידי הביטוי הסינרגיה בין שלושת המיזמים. כל אחד מהם אמנם פועל לבד, אבל הקרבה הפיזית בין העובדים במתחמים אלו מייצרת שיתופי פעולה ואקו-סיסטם מעניינים ומועילים. כיום פועלים במסגרת המדגרה 40 נותני שירותים, והם נהנים מכל המעטפת.

"אם אני מסכם את הבידול שלנו לעומת מיזמים דומים, אני יכול לומר שבניגוד לערים אחרות, הפעילות שלנו היא חלק בלתי נפרד מהפעילות של הרשות העירונית ומתקציבה השוטף, בניגוד לערים אחרות, שם הפעילות היא חוץ-עירונית או באמצעות עמותות", אומר דינוביץ.

גם Waze התחילה כאן

את הרוח הגבית של ההנהלה מייצגת פרי נתיב, חברת הנהלת העיר וסמנכ"לית העירייה. "קריית ההיי-טק של רעננה מיתגה את עצמה כמקום לא רק של מיקום נוח מבחינת נדל"ן אלא מקום של הזדמנויות עסקיות", אומרת נתיב. "יש לא מעט חברות צעירות שהחלו את דרכן פה, ברעננה, כמו למשל Waze, שבתחילת הדרך שכרו פה כמה מטרים באזור התעשיה ואיש לא שמע עליהם, אך ההמשך ידוע".

פרי נתיב, חברת הנהלת העיר וסמנכ"לית עיריית רעננה

פרי נתיב, חברת הנהלת העיר וסמנכ"לית עיריית רעננה

מעבר לזה, אומרת נתיב, "ההצלחה עם ההיי-טק כמו עם עסקים אחרים נובעת מתפיסת עולם שהעירייה דוגלת בה, לפיה אנו נותנים מעטפת שלמה של שירותים שחשובים לעסקים, לעובדים וגם לתושבי העיר. השילוב הזה של קרבה למקום המגורים, הערך המוסף שהפעילות פה נותנת לחברות, הופך את רעננה לעיר מאוד אטרקטיבית וזה הולך לגדול ולהתרחב מאוד".

אבל לצד תפיסת השירות וראייה כוללת של כל העסקים, בעיריית רעננה תולים את יהבם בשינוי נוסף שמתחולל כבר בימים אלו , והוא המהפך התחבורתי : פרויקט כביש 531.

מענה לבילויים של אנשי עסקים

על פי התוכניות, בסיומו של הפרויקט, בתוך שלוש-חמש שנים, יהיו לרעננה חמש כניסות ויציאות במקום שלוש כיום. יהיה חיבור ישיר לנתיבי איילון וכביש החוף, וכן תחנת רכבת. כל אלו יגבירו את הנגישות הן לעיר עצמה, יורידו את העומסים מהרחוב הראשי שהפך להיות תחנת מעבר לכל אזור השרון והצפון, ויקלו קודם כל על העובדים באזורי ההיי-טק בעיר. בנוסף, העירייה תעמיד שאטלים מתחנת הרכבת בשפיים עד למשרדיהם. תחנה נוספת תהיה במתחם אמדוקס, בכניסה הדרומית לעיר, שם הרכבת תהיה תת-קרקעית.

פרויקט תחבורתי נוסף שהעירייה יזמה וקיבלה עליו אישור לאחר מאמצים רבים הינו סלילת כביש גישה עירוני צפוני שיכניס את הבאים בשעריו היישר אל משרדי ההיי-טק והעסקים שנמצאים בחלק הצפוני של העיר. בכך ייחסכו מהעובדים שבאים מצפון דקות ארוכות של פקקים מדי בוקר, בכניסה היחידה שקיימת היום לאזורי התעשייה העמוס גם ככה.

ויש גם מחשבה על תיירות. בקרוב יפתח באזור ההיי-טק של רעננה בית מלון, שיהיה בו מרכז כנסים גדול שיארח את האורחים הרבים שמגיעים לחברות ההיי-טק. במקביל, מספרת נתיב, "העירייה מפתחת תוכניות משולבות עם העסקים בעיר, שיתנו מענה לבילויים של אנשי עסקים שיבואו לבית המלון וירצו גם לבלות, לראות מופעים, ללכת לבית קפה ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים