דיגיטליזציה: יישום השינוי הדיגיטלי

השינוי משמעותו גם שינוי תרבותי לארגון כולו, המחייב להיות מונע על ידי צוות הנהגה בארגון ● התפקיד של המנהיגות הארגונית ביישום אסטרטגיה דיגיטלית הוא קריטי להצלחתו

10/02/2016 11:24
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

הענן, המובייל, הרשתות החברתיות והיכולות האנליטיות, הם ארבעת הכוחות המניעים (Nexus ) הקלאסיים, לפי גרטנר (Gartner), של המהפכה הדיגיטלית.

יחד עם התפתחויות טכנולוגיות נוספות, כגון האינטרנט של הדברים, רובוטיקה, אינטליגנציה מלאכותית, הדפסה תלת-מימדית ועוד, ארבעת הכוחות הללו יאפשרו להעביר את העסקים לעידן הדיגיטלי.

הדיגיטליזציה תמשיך לדרוש יותר ויותר טכנולוגיה מתוחכמת, הארגון יידרש להיות רגיש לחידושים והתפתחויות טכנולוגיות ולהתמצא בעולם המנוחים החדש ולשלבו בעסקיו. בכך יבדל הארגון הדיגיטלי בשוק החדש.

שינוי דיגיטלי כרוך גם בשינוי תרבותי משמעותי – שינוי, שאין להתעלם ממנו או לזלזל בו. ממוביל השינוי של הארגון הדיגיטלי נדרשת הבנה עמוקה של אנשים ותרבות, הן בתוך והן מחוץ לארגונים. כיצד הם פועלים עם טכנולוגיה, ואיך משתמשים בה כדי לתקשר אחד עם השני. עסקים דיגיטליים יכולים לאפשר צמיחה על ידי שילוב של טכנולוגיות דיגיטליות במקורות מידע ועסקים כדי ליצור חוויות לקוח חדשניות שנועדו לענות לציפיות שלהם מהעולם הדיגיטלי.

בדרך כלל לא מעשי ולא רצוי לבסס את התשתית הדיגיטלית על יסודות תשתית ה-IT הקיים. במקום זאת, BCG דוגל בהפרדה לשני מאמצים עיקריים: האחד מתמקד במאמצים הדיגיטליים של החברה המאופיין בפיתוח מהיר לפי דרישות השוק, והשני ממשיך לייצר תמיכה תפעולית לכלל העסק. שני המאמצים פועלים בקצב ובמהירויות שונים כמתחייב מאופי השינוי כפי שמוצג בתרשים:


גם גרטנר מזהה את הצורך ביכולת פיתוח מקבילה – שמירה על ליבת IT יציבה ופיתוח יכולת דיגיטלית זריזה.

ישנם הבדלים משמעותיים בין פונקציות ה-IT התעשייתיות והדיגיטליות במונחים של נטייה, דרישות, היכולות והכישורים הנדרשים כדי למלא את הדרישות השונות שלהם. פיתוח IT דיגיטלי נעשה תוך שיתוף פעולה מלא, מערב משתמשים ולקוחות אפילו חיצוניים, מאוד איטרטיבי, משתמש בשיטות פיתוח וכלים אג'ילייים המאפשרים מחזורי פיתוח קצרים החוזרים על עצמם פעמים רבות.

מחלקות ה-IT הקיימות מהוות את הבסיס של הארגון הדיגיטלי החדש, הן צריכות להיערך כדי להבטיח מבנה יציב וחדשני שבו ניתן לממש את התוכניות הדיגיטליות. המנמ"רים צריכים להתכונן לגל של טכנולוגיות חדשות שצריכות להשתלב בארגון ומחלקות ה-IT, ותצטרכנה להתאים את תמיכתן במודלים החדשים ולהסתגל לשינויים אלה. בנוסף, המידע משתנה, ארכיטקטורות ותשתיות חדשות כמו עננים ציבוריים ופרטיים. גם האסטרטגיות בבסיס העבודה משתנות כמו שילוב ושותפות עם חברות קטנות יותר.

אתגר גדול כרוך בזיהוי ומציאת בעלי הכישורים המתאימים להוביל ולתמוך IT בארגון הדיגיטלי. מחקרים שונים בשוק מעידים שבעוד שכשני שלישים של מקבלי החלטות IT מאמינים בחשיבות המוביליות, הענן, האנליזה והרשתות החברתיות – כרבע מדווחים על פערים גדולים בכישורים העומדים לרשותם למימוש.

השינוי התרבותי

תהליכי הפיתוח בארגון הדיגיטלי דורשים טיפוח של עבודת צוות ועידוד כל הצוות (מעצבים, מפתחים, ויצרני התוכן) לגישות פיתוח חדשניות, ממוקדת בצרכן/לקוח, גמישה, זריזה ויעילה המונעת באיטרציות ההמשך מתגובת השוק. יחד עם זאת הגישות עדיין שיטתיות ורב תחומיות.

השינוי הדיגיטלי משמעותו גם שינוי תרבותי לארגון כולו המחייב להיות מונע על ידי צוות הנהגה בארגון. התפקיד של המנהיגות הארגונית ביישום אסטרטגיה דיגיטלית הוא קריטי להצלחתו.

המנהיגות הארגונית המובילה חייבת לשנות את הלך הרוח שלה – ואולי אפילו חלק מאנשי הצוות עצמם כדי להגיב לצפיות הסביבה המודרנית של היום. ביסודו, העסק הדיגיטלי יכול לשנות את חייהם של מנהלים בכירים, בעיקר בשל השכיחות הגוברת של המידע, רמות הגישה למידע ושקיפות המידע. חשוב להבהיר למנהיגים את הכוח של הטכנולוגיות הדיגיטליות במונחים של הבנת סביבתם, השקיפות וההשפעה על מערכות היחסים שלהם עם בעלי עניין כדי שהם לא יישארו מאחור.

יעילות המנהיגות הדיגיטלית צריכה להילמד דרך השקיפות וטיפוח איכויות כגון יכולת הסתגלות, חוסן, פתיחות לדברים חדשים ולמידה מכישלונות/טעויות עבר. יתר על כן, מנהיגים דיגיטליים דורשים סט כישורים שיקדם את המיקוד בלקוחות ויבין את ההשלכות החברתיות.

עבור המיזם הדיגיטלי החדש, השינוי הוא לא אירוע בודד, אלא דרך יצור המתפתחת כל הזמן. המנהיגים חייבים לפתח יכולות, להסתגל ולהגיב לשינויים בתוך הארגון שלהם, בד בבד עם שינויים תרבותיים חיצוניים הכוללים: מודלים ואסטרטגיות עסקיות, הצעות ערך, תהליכים, ערוצי תקשורת. ההתאמה לשינוי הופכת להיות תהליך רציף.

השינויים הנדרשים יכולים להיות הרסניים וקיצוניים ולהשפיע על שיבוש מערכת היחסים עם המערכת האקולוגית הרחבה יותר של לקוחות, שותפים וספקים. לכן, יש להיערך להגנה על המערכות הארגוניות והלקוחות, זה ידרוש עמידה בדרישות רגולציה חדשות וכללי דיווח שונים לדירקטוריון, הכולל שילוב הערכות לסיכונים מסוג חדש.

תרבות ארגונית שמטפחת ומתגמלת, מעודדת שיתוף פעולה, היענות, ופתיחות – היא הבסיס לבניית אסטרטגיה עסקית דיגיטלית חזקה.

הכותב הינו יועץ בכיר לאסטרטגיה וניהול IT – I-amIT.

לחלק א'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים