מצוינות טכנולוגית מתחילה מלמעלה

טקס המנכ"ל המצטיין העלה על נס את תרומתם של אלה שעומדים בראש הפירמידה לחדשנות הטכנולוגית, אלה שבלעדיהם היא לא הייתה מתרחשת

שמים את המצוינות על ראש שמחתנו. אילוסטרציה: BigStock

שבעה מנכ"לים משבעה מגזרי תעשייה ושירותים במשק עלו היום (א') על במת מרכז הכנסים לאגו בראשון לציון כדי לקבל אות הערכה על שימוש מתקדם ויוצא דופן ב-IT. האירוע התקיים במסגרת כנס KickOff 2016 של אנשים ומחשבים.

זו השנה השנייה ברציפות שמערכת אנשים ומחשבים, בהובלת אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה, מעמידה על במה אחת דמויות מהצמרת העסקית-כלכלית של ישראל ומעניקה להן אות הערכה על הצטיינות טכנולוגית.

על אף שכל אחד מהם מגיע מעולם אחר, יש להם דבר משותף: החזון, התוכניות העסקיות ומימוש יעדי הליבה העסקית שלהם משלבים מרכיב משמעותי ביותר של טכנולוגיה ומערכות מידע.

השנה יש לכל שבעת הזוכים מכנה משותף נוסף, רחב מאוד: הטרנספורמציה הדיגיטלית. היא באה לידי ביטוי בארגונים שכל אחד מהם מנהל בצורה שונה, אבל המהות דומה: אוטומציה של תהליכים, הכנסת דיגיטציה בכל מקום שזה אפשרי, בהתאם ליעדים העסקיים ולשביעות רצון הלקוחות, שמובילים את הדרך. היטיב להגדיר זאת שטראוס בהרצאת הפתיחה שלו: לא מספיקה רק הנגשת שירותים לדיגיטל, אלא נחוצים גם מימוש מסעות ושילובם עבור הלקוח לכל אורך התהליך.

בארגונים מסוימים, כמו בנק דיסקונט, לאומי קארד והפניקס, שמשתייכים למגזר הפיננסי, המשקל של מערכות המידע מרכזי יותר, כי המידע הוא הנכס העיקרי שלהם וממנו הם צריכים לייצר עסקים מניבים לבעלי המניות.

חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד, זיהה כבר לפני כמה שנים שכרטיס האשראי העשוי מפלסטיק, שהיה (ועדיין) המוצר העיקרי שחברות האשראי שיווקו לשוק ועשו ממנו רווחים נאים, הולך ומפנה את מקומו לאפליקציות ולארנק האלקטרוני, שמשנים לחלוטין את אופי העבודה של חברות אלה. ההיערכות למהפכה מבוססת כולה על מערכות מידע וחדשנות טכנולוגית וללא התמיכה שלו במהלכים, ללא הפניית משאבים והעמדת אתגרים בפני מנהלי הטכנולוגיה, שום דבר לא היה זז. זו החלטה אסטרטגית שהלר קיבל, שכנע את מועצת המנהלים – ועל כך זכה להוקרה.

כמוהו לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט. במסגרת תוכנית החומש האסטרטגית של הבנק אושר נתח מכובד ביותר מהתקציב לפיתוח ולחדשנות טכנולוגית, לעתים בניגוד למדיניות הצמצום והמיקוד של הבנק. אשר טופילסקי קראה היטב את מפת השוק שבו היא פועלת, הבינה כיצד הבנק יכול להדביק פערים בכל מה שקשור לבנקאות הדיגיטלית ונתנה לזה נופך ייחודי: דיסקונט לוקח את המושג בנקאות דיגיטלית לכיוונים אחרים, לא פחות חשובים וסקסיים מהבנקים האחרים. הדבר הוליד סדרה ארוכה של מוצרים ותוכניות חדשות, תוך כדי מעורבות אישית של המנכ"לית.

אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס, קנה לעצמו מעמד של אחד המנכ"לים היותר מוצלחים בענף הביטוח, עם קבלות פיננסיות שהעמידו אותה על המדף במחירים נאים מאוד, שגורמים לחברות ענק לחזר אחריה. לפידות עשה זאת בין היתר על ידי רתימת מערכות המידע של הארגון ומיקודן לטובת השגת היעדים העסקיים של הארגון. מה שלא תרם – לא נשאר. כך ניתנה עדיפות לשירות ולמכירות, כדי לחזק את הקשר עם הלקוחות של חברת הביטוח, באמצעות הסוכנים, הושגה התייעלות ממשית ב-IT והחדשנות הטכנולוגית מחלחלת לאורך ולרוחב החברה.

חדשנות – גם במשקאות הקלים, ברכב ובבית החולים

חדשנות טכנולוגית ושימוש מושכל במערכות מידע זוהו על ידי חברי ועדת האיתור של התחרות גם בתחומים אחרים, כמו מערכת הבריאות, שיוצגה על ידי פיני צרויה, מנכ"ל אסותא שירותים רפואיים. הפרס הוענק לו על ידי רתימת מערכות המידע לאחד הפרויקטים הגדולים שהיו עד כה במערכת הבריאות: הקמת בית חולים מתקדם באשדוד, עם כל החדשנות שאפשר להעלות על הדעת. אפשר לומר שזה יהיה בית החולים הדיגיטלי המלא הראשון בישראל.

אי אפשר לנהל כיום בית חולים מבלי לתכנן וליישם מערכות חכמות, החל ב-Back Office וכלה בכלי העבודה של הרופא ליד מיטת החולה. אסותא כבר מפעילה את החדשנות הזו ב-22 מרפאות ומכונים בישראל. היא מקבלת בכך השראה ממכבי שירותי בריאות, שהמנכ"ל שלה, רן סער, קיבל את האות בשנה שעברה.

הטמעת מערכות מידע וכלים אסטרטגיים קיימים גם בתעשיית הקמעונות, שבחלקה נחשבת ללואו-טק. הצמדת טאבלטים לנהגים ולסוכני המכירות של החברה המרכזית למשקאות קלים אינה דבר מובן מאליו. מחשוב תהליכי שיווק, ייצור ופיקוח דורשים השקעה לא קטנה ומהווים משימה קשה מאוד. סמנכ"לית המחשוב של החברה, עדית שרויטמן, עמלה על כך קשות.

היא לא הייתה מצליחה אם לא הייתה זוכה לאוזן קשבת אצל המנכ"ל, איציק תמיר, שהאסטרטגיה הניהולית שלו מבוססת על שימוש ממוקד וברור במערכות מידע. המטרות שהוא מציב בפני אנשי הטכנולוגיה לא פחות נועזות מהרעיונות החדשים שהם מביאים לו חדשות ובקרים. לא את הכול הוא מקבל, אבל להם ברור שהם יכולים להציג בפניו כל רעיון, בעצם, הם מחויבים לעשות זאת.

לבסוף, אם יש לכם רכב מסוג רנו, אאודי, פולקסוואגן, יונדאי או כל רכב ממותג אחר, סביר להניח שאחד המוצרים התרמופלסטיים שיש בו יוצר במפעל יפה וחדשני בצומת גולני שעונה לשם ארקל. בראש החברה עומד המנכ"ל, רם דרורי, שגם הוא קיבל אות הערכה בטקס. התוצאות המדהימות הללו לא היו אפשריות ללא השקעה ברורה, מוכוונת תוכנית אסטרטגית, קונסיסטנטית ונחושה במערכות מידע, בעולמות דוגמת ניהול החומר, שליטה ובקרה תקציבית, תהליכי הנדסה מובנים ואיכותיים (PLM), יכולות אנליטיקה וניהול מתקדמות ביותר, וניהול משאבי פרויקטים.

חברי ועדת האיתור ציינו כי אין זו רק הצלחה עסקית אלא גם גאווה ציונית ראויה לשבח.

השורה התחתונה: טקס המנכ"ל המצטיין מבטא יותר מכל את הקשר הבלתי ניתן להפרדה בין הטכנולוגיה לעסקים. הוא גם מסייע שוב לנתץ את האקסיומה שרווחת לפיה המנכ"לים לא מחוברים לטכנולוגיה. מי שנכח בטקס הבוקר הבין שלא רק שהם מחוברים לטכנולוגיה, אלא הם מובילים את החדשנות והטכנולוגיה בארגון – ובהצטיינות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים