על הקשר בין יום הבסטיליה לענן

ב-14 ביולי ארגונים יהיו חשופים להתקפות סייבר ונוזקות עקב סיום התמיכה של מיקרוסופט ב-Windows Server 2003 ● אלא שמסתבר שכמעט שאין מודעות למהלך קריטי זה, שהוא בעל השפעה על מאות ארגונים בישראל ואלפים בעולם ● הגיע הזמן להתעורר

תומר שוייצר, מנכ"ל Y-tech

ה-14 ביולי יהיה השנה לא רק יום הבסטיליה הצרפתי אלא גם היום שבו מיקרוסופט (Microsoft) תסיים את התמיכה ב-Windows Server 2003, מה שיוביל לכך שארגונים שהשרתים שלהם מבוססים על מערכת ההפעלה הזו יפסיקו לקבל תיקונים ועדכונים לתקלות פוטנציאליות ולפרצות אבטחה בקוד, ויהיו חשופים למתקפות סייבר ולנוזקות.

אך בניגוד להכרזה על הפסקת התמיכה של מיקרוסופט במערכת ההפעלה המצליחה XP, שלוותה בכיסוי תקשורתי אינטנסיבי, המהלך הנוכחי כמעט שלא מוזכר בתקשורת. גם בשיחות ופגישות שאני מקיים, כמעט שאין מודעות למהלך קריטי זה, שהוא בעל השפעה על מאות ארגונים בישראל ואלפים בעולם.

יש לכך השלכות משמעותיות. נכון, מערכות ההפעלה אמנם ימשיכו לעבוד כרגיל, אולם הפסקת התמיכה עלולה להציב מערכות כוללות ואפליקציות קריטיות לארגונים ולחשוף אותם בפני סכנות שעלולות להשפיע מיידית על פעילותן העסקית. הסכנות הצפויות לשרתים לא מעודכנים רחבות ומגוונות, כולן פוגמות באופן ישיר בתפעול תקין ושוטף של מערכות ה-IT בארגון ופותחות פתח לעולם שלם של בעיות, קשיים, ואיומים מיותרים.

במקביל, נוצרות נקודות תרופה חדשות לארגונים ובבחינת "פרצה קוראת לפושעי הסייבר" הכוללת פריצות לשרתים, גניבת נתונים, התקפות על שרתים, השתלטות על שרתים והתקפות החוצה משרתים אלו כלפי שרתים נוספים, אובדן מידע ועוד. גופים הכפופים לרגולציה עלולים להיפגע  מיידית ביכולת לעמוד בדרישות רגולטוריות בסיסיות ובכך פעילותם העסקית עלולה להינזק.

אך המסקנה של הדברים היא כי הפסקת התמיכה על ידי מיקרוסופט חייבת לשמש כהזדמנות אמיתית לארגונים. באנלוגיה היסטורית, כמו המוני בני העם הצרפתי אשר שאפו ב-14 ביולי 1789 לשנות את כבלי "העולם הישן" ולכונן משטר חדש, כך גם הגיע הזמן כי ארגונים יבחנו מעבר לסביבת הענן אשר פותחת אותם לאפשרויות חדשות שונות מאלה שהורגלו בעבר.

עבודה מול ספק שירותי ענן מקצועי כוללת עדכוני תוכנה שוטפים כחלק מהשירות, על כן הארגון ייהנה מעבודה במודלים המתקדמים ביותר בכל עת. פעם שניה ארגונים אלו ירוויחו ממגוון היתרונות הנוספים המתלווים לשירותי מחשוב ענן. ההכרזה של מיקרוסופט מסמלת במידה רבה את העידן הישן של השימוש בתוכנות ובמערכות הפעלה ולא רק בכל הקשור לתוכנה עצמה אלא לאופן בו אנו צורכים ומיישמים את התוכנה בארגון.

למעשה ארגונים שרכשו רישיונות כך שהתוכנות שייכות להם מחויבים לאור הצעד של מיקרוסופט לשאת בהוצאות כלכליות לא מבוטלות, לבצע מיגרציה והתאמה לתוכנות מחשוב ארגוניות אחרות (לדוגמא מערכות ה-ERP או ה-CRM), למערכת ההפעלה החדשה, הדרכה, שעות השבתת מערכת ועוד, כלומר הוצאת משאבי כוח אדם והוצאות כספיות גדולות מאוד.

מעבר לחסכון בעלויות השימוש, הרי שבמודל הענן כל נושא העדכונים וההתאמות עובר לאחריות המלאה של ספק התוכנה, אם במערכות ההפעלה בשירות IAAS או עדכוני אפליקציות בשירות SAAS. הלקוח מצדו אינו צריך עוד לדאוג להורדת עדכונים חדשים והתאמה של התוכנה לצורכי הארגון. במציאות כזו השאלה של הפסקת עדכוני התוכנה על ידי הספק אינה רלוונטית עוד והאחריות עוברת אל ספק שירותי הענן. תפקידו הוא לוודא כי קיימות כל המערכות הנדרשות לביצוע ניטור ובקרה של קווי התקשורת והשרתים בענן 24/7, מערכות ענן יתירות באופן מלא, Uptime מקסימלי וכמובן צוות תמיכה מקצועי ונגיש, בסופו של יום כל אלו מאפשרים ללקוח את השקט והמרחב להתמקד בליבת העסק ללא דאגות.

הכותב הינו מנכ"ל Y-tech המספקת פתרונות מחשוב ענן לארגונים ונציג ישראל בוועדת התקינה הבינלאומית למחשוב ענן של ארגון  ISO.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים