בג"צ הורה למדינה לתקן את הצו המאפשר את ביצוע הפיילוט למאגר הביומטרי

בדיון שנערך בעתירה שהגישה קבוצת פעילים המתנגדת להקמת המאגר, דחו השופטים את הבקשה לבטל את החוק, אולם קיבלו את הטענה כי יש פגמים בצו המאפשר את הניסוי בהפעלת המאגר הביומטרי ● השר מיכאל איתן: בעקבות הפסיקה, על ראש הממשלה לשקול מחדש את ביטול החוק ולבטל את החיבור בינו ובין פרויקט תעודות הזהות החכמות ● לשכת ראש הממשלה: המדינה לומדת את הפסיקה ותגבש החלטה בעניין בקרוב

בית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ) פרסם היום (ג') את פסיקתו בעניין עתירה שהוגשה נגד ממשלת ישראל בעניין יישום החוק המאפשר את הקמת המאגר הביומטרי, והדרישה לנסח מחדש את הצו המאפשר את תחילת תקופת הניסוי, בהתאם להחלטת הממשלה. הרכב של שלושה שופטים קיבל את עמדת העותרים, לפיה קיימים פגמים בצו המאפשר את קיום הפיילוט למאגר הביומטרי, וכי על המדינה לנסח אותו מחדש. לעומת זאת, דחו השופטים את דרישת העותרים לבטל לאלתר את החוק. משמעות הדבר היא עיכוב נוסף בפרויקט הקמת המאגר הביומטרי ודחייה נוספת – למועד בלתי ידוע – של פרויקט תעודות הזהות החכמות.

את העתירה הגישו ארבעה גורמים: פרופסור קרין נהון ודורון אופק – המנהלים מאבק ציבורי ממושך נגד החוק, האגודה לזכויות האזרח והאגודה לזכויות דיגיטליות. העתירה הוגשה במקור בפברואר השנה, אולם רק כעת פסק בג"צ בסוגיה. השופטת מרים נאור שימשה כנשיאת ההרכב, שכלל גם את השופט חנן מלצר והשופט יצחק עמית.

"הצו לקיום הפיילוט לא שלם, ודינו להתבטל", אמר עו"ד אבנר פינצ'וק, שייצג את העותרים יחד עם עו"ד יונתן קלינגר – פעיל חברתי הנאבק גם הוא נגד החוק. לדבריו, "אין בצו מדדים לגבי נחיצות המאגר ומידע על השלכותיו. הצו יוצא מתוך הנחה שהמאגר, כפי שהוא מוצג בחוק, הוא הפתרון היחיד".

בתשובה לשאלות השופטת נאור, אמרו העותרים, כי הצו עליו חתום שר הפנים הוא חלקי. לדבריהם, יש בו הרבה הבטחות לדברים שייעשו, אך הוא אינו יכול לעמוד בפני עצמו. השופטת נאור העירה לעותרים, כי לאור טענותיהם, אולי מן ראוי לעצור כאן, לעשות חושבים ולבדוק שוב את התאמת המצב.

השר מיכאל (מיקי) איתן, המתנגד באופן חריף לחוק ואף הצביע נגדו בממשלה, פרסם הודעה חריפה, שבה הוא קורא לראש הממשלה – בנימין נתניהו ולשר הפנים – אלי ישי, לשקול לבטל לאלתר את החוק לאור פסיקת בג"צ. "במשך שנים מתעכבת תעודת הזהות החכמה, בשל החיבור האומלל בין הנפקת התעודה להקמת המאגר הביומטרי – שהוא מסוכן, בזבזני ולא נחוץ למדינת ישראל", כתב השר איתן בהודעתו. במקביל, פנה השר ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שישנה את הוראות צו הניסוי הביומטרי, על מנת שתיבחן נחיצות המאגר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה, כי "בג"צ דחה את העתירה שהוגשה נגד החוק. המדינה נערכה עם מסמך מחייב ומפורט לניהול תקופת הניסוי, ולמרות זאת קיבלה המדינה על עצמה להשלים את הצו המסדיר את תקופת המבחן. המדינה בסיוע היועצים המשפטיים לומדת את הפסיקה ותגבש החלטה בעניין תקופת המבחן".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר, כי "הסוגיה הובאה להכרעת בית המשפט, אשר דחה הן את העתירה העקרונית בנוגע למאגר והן את העתירה לגבי הצו, תוך כדי שהוא קובע שיש לתת לפרויקט להתחיל תוך שינויים מינוריים בצו. אי לכך, אנו מציעים לכבד את החלטת בית המשפט גם אם אינה מוצאת חן בעיני גורם זה או אחר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    המדינה תעשה בסופו של יום את מה שבראש שלה (או של חברים של), ובית המשפט יחתום על גושפנקא משפטית כמו תמיד.

אירועים קרובים