תוכן שיווקי
לקראת אירוע

ג'ון הלמקה וג'ואל דודלי – הנואמים המרכזיים בכנס ביג דטה בבריאות

בשנת 2000 רק % 10 מבתי החולים בארה"ב צויידו בטכנולוגיות שאפשרו לרופאים לעשות דיאגנוזה מרחוק ● היום, % 92 מבתי החולים יכולים לקבל מידע רפואי ממרכזים ברחבי המדינה, לפענח אותם ולהמליץ לרופא המקומי כיצד לנהוג עם הפציינט ● ג'ון הלמקה, אייקון מוכר בקרב קהילת מומחי הביג דטה בבריאות, בראיון מיוחד לקראת ביקורו בארץ על המהפיכה

31/12/2018 10:54
ג'ון הלמקה, אייקון מוכר בקרב קהילת מומחי הביג דטה בבריאות/ צילום: יח"צ

כתב: יצחק שלו, מנכ"ל ITEX. 

עשרות אלפי רופאים ומדענים בארצות הברית מקדישים היום את עיקר זמנם לבריאות דיגיטלית. כמה מאות מהם בולטים בזכות המחקרים והאפליקציות שיצרו, אבל רק כמה עשרות נחשבים לפורצי דרך ובעלי יכולות חיזוי בשאלה לאן זה הולך. אחד מהם הוא ג'ון הלמקה שאף יגיע לישראל לכנס הבינלאומי לביג דטה בבריאות, שיתקיים באפריל 2019.

בשנת 2000 רק % 10 מבתי החולים בארצות הברית היו מצוידים בטכנולוגיות שאפשרו לרופאים לעשות דיאגנוזה מרחוק. 18 שנים מאוחר יותר, % 92 מבתי החולים יכולים לקבל מידע רפואי ממרכזים ברחבי המדינה, לפענח אותם ולהמליץ לרופא המקומי כיצד לנהוג עם הפציינט.

ג'ון הלמקה, כאייקון מוכר בקרב קהילת מומחי הביג דטה בבריאות, הוא מרצה מבוקש בפורומים ובכנסים של רופאים וכן באוניברסיטאות בפני סטודנטים. את הרצאותיו הוא נוהג לפתוח בחשיפה אישית ובדוגמאות מהמשפחה שלו.

באחד הכנסים הוא סיפר על טלפון בהול שקיבל מאשתו, בו היא מודיעה לו שאביה, השוהה בביתם הכפרי, התחיל פתאום למלמל מילים בלתי מובנות והיא חוששת שמשהו לא תקין אצלו. "עניתי לה" הוא מספר "שצריך להוביל אותו בבהילות לבית החולים בבוסטון ולהכניסו מיד לצילום MRI כי הוא כנראה עובר אירוע מוחי" .

במחשבה שנייה, בגלל הדחיפות, הוא שינה דעתו ואמר לה להסיע אותו למרכז הרפואי הכפרי שיש בו מכשיר סי טי, לצלם ולשלוח את הנתונים בעזרת הטלפון לבוסטון. ואכן, הוא מסיים את סיפורו, זה מה שהיא עשתה ובמהלך חצי שעה נתקבלה דיאגנוזה והמלצה חד משמעית לגבי התרופה שיש לתת לחולה.

לדבריו, "זה היופי והתועלת ברפואה הדיגיטלית אבל ריבוי הניואנסים בכל מחלה אינו מאפשר היום לעשות אנליזה מהירה ונכונה, אלא אם כן בפני הרופא המאבחן עומדים נתונים של אלפי מקרים דומים, בעזרתם הוא יכול להגיע לאבחנה מדויקת ולהמליץ על טיפול אפקטיבי במחלה."

זו תמצית הביג דטה בבריאות, שהיום, קשה לדמיין כיצד ניתן לספק רפואה יעילה בלעדיה. איך מגיעים לזה ואיך מטמיעים אותה ברפואה הציבורית והפרטית? זו השאלה איתה יש להתמודד ועל כך ירחיב ג'ון הלמקה בכנס בישראל.

הלמקה הוא יו"ר רשת הרפואה השיתופית החדשנית של ניו אינגלנד (NEHEN), יו"ר משותף של ועדת התקנים של בתי החולים בארצות הברית, פרופסור בתחום החידושים הרפואיים בבית הספר לרפואה בהארוורד, משמש כרופא פרקטי ועד כה כתב 5 ספרים, שנלמדים בבתי הספר לרפואה בעולם.

בספרו האחרון The Transformative Power of Mobile Medicine מצוטט הסטיריקן האמריקני, סטפן קולברט,  באחד מרגעיו הרציניים, שאמר "ציניות מזוהה לעתים עם חוכמה, אבל האמת היא שזה רחוק מכך. זאת, משום שציניקנים לא לומדים דבר. ציניות היא עיוורון כפוי, דחייה של העולם, משום הפחד שהוא יכאיב לנו או יאכזב אותנו. הציניקנים תמיד אומרים "לא". אבל לומר "כן" זו התחלה של משהו. "כן" היא איך שדברים גדלים"

ולמה הוא נדרש לציטוט הנפלא הזה? משום ששנים, הרפואה סירבה לקבל את הרפואה הדיגיטלית ואת "הסיכון" הכרוך בה, של הוצאת נתונים מתוך בתי החולים ושיתופם.

5 מגמות לחמש עד עשר השנים הבאות, שיש לשים לב אליהן

הלמקה, שתחזיותיו בעבר לגבי לאן מוביל הביג דטה בבריאות התממשו, מנסה בראיון לקראת הכנס בתל אביב לנסח 5 מגמות לחמש עד עשר השנים הבאות, שיש לשים לב אליהן:

  • הטלפון החכם הוא הפלטפורמה עליה תישען הרפואה הדיגיטלית.
  • יפותחו עוד ועוד תוכנות למען אחסון המידע בענן. לא יהיה יותר אחסון מידע ברמה המקומית.
  • הבית יהיה מלא עם רכיבים שימדדו לנו את הפרמטרים הרפואיים. הנתונים ישלחו לרופא המטפל ולמרכזים הרפואיים.
  • הבית יהיה בעתיד חשוב יותר מאשר ביקור במרפאה, אם נרגיש לא טוב.
  • רפואה מדויקת (Precision Medicine) העומדת היום במרכז המחקרים בעולם, תביא לכך שרפואה תותאם (Tailored) לאינדיבידואל ובכך, לחולים ובני משפחתם יהיו יותר כלים לנווט בתוך השיטה של הבריאות, והם יהיו שותפים לטיפול הרפואי

כשנשאל בראיון איזה מסר יש לו לרופאים הצעירים? הוא אמר "טבע העבודה משתנה. יהיה מעניין. הישארו!"

ג'ואל דודלי, אייקון בתחום הביג דטה. צילום: יח"צ

ג'ואל דודלי, אייקון בתחום הביג דטה. צילום: יח"צ

ועוד פרט על אישיותו המורכבת של הלמקה  ב-2016 הוא הקים עם רעייתו מרכז חירום כפרי לטיפול בחיות עזובות, שבנוסף לחלק הטיפולי שבו, משמש כמרכז מבקרים קהילתי-חינוכי לבתי ספר ולחובבי חיות.

לצד הלמקה, שכאמור יהיה ה–keynote speaker בכנס בתל אביב ירצה גם פרופסור ג'ואל דודלי אף הוא אייקון בתחום הביג דטה בבריאות, המתמחה במחקר הגנום.  ב-2104 הוא הוגדר כאחד מ–100 האנשים החשובים ביותר בתחום בארצות הברית.

 

 

אירועים קרובים