דיווח מחזית הטלגרם של המלחמה באוקראינה

קבוצות ש-"מדווחות מהשטח" - דיווחים אמיתיים או פייק ניוז, גיוס מטבעות וירטואליים למען אוקראינה והרבה מאוד פעילות סייבר ● חוקרי צ'ק פוינט ניטרו את הפעילות בטלגרם סביב המלחמה

מטבע הדברים, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, "מככב" בקבוצות האלה.

המלחמה באוקראינה באה לידי ביטוי לא רק בכיבוש הרוסי, בפליטים האוקראינים ובמה שקורה בממד הפיזי, אלא גם במתקפות סייבר ובפעילות ברשתות החברתיות. אחת המרכזיות שבהן היא טלגרם. מחקר של צ'ק פוינט מעלה שבשבוע הראשון של המלחמה, ובפרט ביום הראשון שלה, חל זינוק בקבוצת חדשות שקשורות בקונפליקט, שהחל כמה שבועות לפני כן.

קבוצה שקוראת לביצוע מתקפות DDoS על מטרות רוסיות.

קבוצה שקוראת לביצוע מתקפות DDoS על מטרות רוסיות. צילום: צילום מסך

החוקרים מצאו כ-60 קבוצות פעילות מרכזיות שקשורות במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שבהן משתתפים בין 300 ל-400 אלף איש. כ-70% מהקבוצות הן של "דיווחים מהשטח", כשמופיעות בהן ידיעות לא ערוכות ובחלקן מזויפות. 26% מהן משרתות האקרים שעוסקים בתקיפה של מטרות רוסיות – בעיקר מתקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS), חדירות לאתרים ופריצות למטרות סלולריות, שמותקפות דרך הודעות SMS. בחלק מהקבוצות האלה יש יותר מרבע מיליון משתתפים. 4% מהקבוצות עוסקות בגיוס מטבעות וירטואליים לתמיכה באוקראינה, כאשר בצ'ק פוינט מציינים שהחשבונות שמוצגים שם הם לאו דווקא אמיתיים, כך שאפשר שמדובר בהונאה. 2% מהן עוסקות בנושאים אחרים שקשורים בקונפליקט, ורובן ריקות או לא פעילות.

המאפיינים העיקריים של קבוצות ה-"דיווחים מהשטח" הם פעילות רבה מאוד, 24/7, עם אלפי הודעות מדי יום; דיווחים לא ערוכים ולא מצונזרים; ושיתוף של מידע לא בדוק או לא מאושר, לעתים אינפורמציה שגויה במתכוון. בקבוצות המיועדות לתקיפות סייבר, המשתמשים הם בדרך כלל בעלי מומחיות טכנולוגית – מומחי מחשבים וכמובן, האקרים; הקבוצות קוראות לתקיפות מאורגנות והמשתמשים מפרסמים בנק מטרות רוסיות; והן עוזרות האחת לשנייה, תומכות בביצוע המתקפות ומעדכנות בתוצאות שלהן.

קבוצת קריפטו.

קבוצת קריפטו. צילום: צילום מסך

טיפים לשימוש מושכל בטלגרם

חוקרי צ'ק פוינט פרסמו כמה טיפים לשימוש מושכל בטלגרם: להימנע מללחוץ על קישורים אקראיים; להיזהר מפניות חשודות דוגמת הודעות ממקור לא ידוע שמבקשות בקשות או מציגות דרישות חריגות; ולחשוב פעמיים לפני שליחת כסף, משום ששליחת כסף למקורות לא ידועים המבקשים סיוע עלולה לגרום לרוב להונאה. בחברה מציינים שהודעות ברשתות החברתית, לרבות באפליקציית טלגרם, הן לא הפלטפורמה המומלצת לעסקאות פיננסיות גדולות, במיוחד מול מקורות לא מוכרים. טיפ נוסף הוא: אמתו את המקורות שלכם וצרכו את עדכוני החדשות ממקורות אמינים.

עורך המחקר, עודד ואנונו, ראש מחלקת מחקר חולשת מוצרים בצ'ק פוינט, אמר כי "טלגרם הפכה לחזית דיגיטלית של הסכסוך. אנחנו רואים אנשים מכל פינות העולם מתארגנים ומגייסים משאבים כדי לתמוך ברוסיה או באוקראינה. הונאות במסווה של גיוס כספים, הפצת מידע שגוי או תיאום תקיפות רחב היקף הפכו לעניין תכוף מאוד ונפוץ מאוד, שמגיע למאות אלפי בני אדם בשניות. במיוחד בכל הקשור לקבצים, אנחנו ממליצים למשתמשי טלגרם לנקוט בחשדנות ולקחת בחשבון שלצד רצון טבעי לשתף ולפעול, יש מי שמנצל את המצב לפגוע במשתמשים ללא קשר לסכסוך. נמשיך לעקוב אחרי פעילות הטלגרם בשבועות הקרובים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים